تهران بی‌تاب سردار/ خیل عظیم سربازان حاج‌قاسم در خیابان‌های پایتخت/ اقامه نماز به امامت رهبر معظم انقلاب
کد خبر: 3869404
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۹۸ - ۰۶:۳۵
گزارش ایکنا از تشییع میلیونی پیکر سپهبد شهید سلیمانی؛

تهران بی‌تاب سردار/ خیل عظیم سربازان حاج‌قاسم در خیابان‌های پایتخت/ اقامه نماز به امامت رهبر معظم انقلاب

گروه سیاسی ــ‌ مراسم تشییع پیکر مطهر شهید سپهبد قاسم سلیمانی و همرزمانش در دانشگاه تهران آغاز و رهبر معظم انقلاب بر پیکر ایشان اقامه نماز کردند.

از «قنات ملک»، روستایی کوچک در غرب کرمان تا «بغداد»، شهری در شرق عراق 62 سال راه بود؛ قسمت «قاسم» بود که از آب به عمق آتش بزند و از پیمان کاری در سازمان آب کرمان به فرماندهی لشکر 41 ثارالله برسد و سهمی در عملیاتهای «نصر ۴»، «کربلای۱»، «کربلای۴»، «کربلای۵»، «بدر»، «خیبر»، «والفجر۱»، «والفجر۳»، «والفجر۴»، «رمضان»، «بیت‌المقدس»، «بیت‌المقدس ۷»، «فتح‌المبین» و «طریق‌القدس» داشته باشد. انگار کینه داشتن از «بدر»ی‌ها و «خیبر»ی‌ها رسم ناتمام ابلیسیان در امتداد تاریخ است.

پس از دوران دفاع مقدس به شرق رفت و با اشرار مبارزه کرد و بعدها که حکم فرماندهی «نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» را از فرمانده معظم کل قوا دریافت کرد، بیشتر در مرزهای غربی بود؛ خاری در چشم دشمنان.

تا 13 دی که دولت امریکا رسماً نقشه عملیات ترور این شخصیت بلندپایه نظامی ایرانی را اجرا کرد، گروه‎های تروریستی بسیاری چشم به جان «قاسم» دوخته و ناکام بودند.

کم نبودند سردارانی که به نیرنگ اشقیا سر داده و خونشان موجی از جوش و خروش به راه انداخته و تاریخی رقم زده. داستان قاسم، ماجرای جدیدی نیست؛ داستان، داستان «حمزه» و نیزه «وحشی» و تیغ «هند» بود؛ داستان، داستان «مالک» و مسیر مصر بود و داستان، داستان علمدار کربلا و هجوم خیل تیر بود.

و آن زمان که حمزه رفت، رسول (ص) گفت: «لن اصـابَ بـِمِثْلکَ ابَداً، ما وَقَفتُ مَوقِفاً قَطٌّ اَعنیَ» (هـرگز به مصیبت (دیگری بزرگ‌تر از مصیبت) کسی مثل تو گرفتار نخواهم شد و هرگز در هیچ مقامی سخت‌تر از این بر من نگذشته است). و هم علی(ع) برای مالکش چه سوزناک گفت: «:مَالِكٌ وَ مَا مَالِكٌ». « وَ اللَّهِ لَوْ كَانَ جَبَلًا لَكَانَ فِنْداً وَ لَوْ كَانَ حَجَراً لَكَانَ صَلْداً لَا يَرْتَقِيهِ الْحَافِرُ وَ لَا يُوفِي عَلَيْهِ الطَّائِرُ» (مالك چه مالكى به خدا اگر كوه بود، كوهى كه در سرفرازى يگانه بود، و اگر سنگ بود، سنگى سخت و محكم بود، كه هيچ رونده‌اى به اوج قلّه او نمى‌رسيد، و هيچ برند‌ه‌اى بر فراز آن پرواز نمى‌كرد) و هم حسین (ع) که در کنار پیکر برادرش از «انکسر» حدیث گفت.

تهران بی‌تاب سردار/ خیل عظیم سربازان حاج‌قاسم در خیابان‌های پایتخت

و این‌چنین یزیدیان و اشقیا، سروقامتان روزگار را یکی پس از یکی به زیر می‌کشند و هیچ عجیب نیست که کوه استوار و باصلابتی به دست دیوسیرتان شهید می‌شود.

اگرچه حمزه زمان یا مالک زمان به دست بدترین مردمان به آسمان عروج کرد ولی نشان و بیرق عزیز را یکی مثال صاعقه به دست خویش می‌کشد و پیکر شهید عرصه مقاومت به دوش ملت غیور و داغدیده می‌رود و در کدام حجم می‌توان حماسه‌ای چنین عظیم را قرار داد؟!

و صبح دیگری شده؛ و صبح دیگری بدون حاج قاسم است. دقایقی و ساعتی است که مردم از میان پارچه‌های مشکی کوچه‌ها و جاده‌ها به سمت انقلاب آمده‌‌اند؛ برای زائر حرم که معنای دقیق واژه «مدافع حرم» شده. میان اشک و گریه‌ها، ولی برای انتقام سخت مشت‌ها گره شده.

به گزارش ایکنا؛ مراسم تشییع پیکرهای مطهر شهید سپهبد قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس و 4 شهید دیگر حادثه تروریستی فرودگاه بغداد دقایقی پیش از 8 صبح 16 دی ماه، با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید توسط «سعیدیان» از قاریان کشور و با حضور خیل عظیم مردم در دانشگاه تهران آغاز و سپس پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب در پی شهادت سردار سلیمانی قرائت شد و با مداحی و نوحه سرایی حاج صادق آهنگران ادامه یافت.

تهران بی‌تاب سردار/ خیل عظیم سربازان حاج‌قاسم در خیابان‌های پایتخت/ اقامه نماز به امامت رهبر معظم انقلاب

در بخش بعدی مراسم زینب سلیمانی؛ دختر سردار مقاومت؛ حاج قاسم سلیمانی، در سخنانی با بیان اینکه ما پدر و فرزندان خود را در ولایت تقدیم می‌کنیم، گفت: پدرم با شوق شهادت در نبرد با دشمنان اسلام و انسانیت شجاعانه پیکار کرد؛ او پدری دلسوز برای فرندان خود و همه فرزندان و مهربان‌ترین و عاطفی‌ترین همسر و سرداری فداکار برای ولایت بود و اطاعت از ولایت را بالاترین شرط ایمان می‌دانست.

وی ادامه داد: امروز اندیشه و جهاد پدرم جبهه مقاومت را به مکتبی نهادینه‌شده و پیروز تبدیل کرده است. جهانیان پیام جهاد و اندیشه سلیمانی را فهمیده و ذلت نظام سلطه و صهیونیسم و تکفیر را مقابل آن می‌بینند؛ آمریکا باید بداند عاشورا منشأ قدرت مجاهدین و آزادی‎خواهان و موجب وحشت دشمنان اسلام و انسانیت است. 

همچنین اسماعیل هنیه؛ رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس که برای حضور در مراسم و تسلیت به تهران سفر کرده، به ایراد سخن پرداخت و گفت: ما از خاک پاک فلسطین و از قدس آمده‌ایم تا به رهبر انقلاب اسلامی و ایران اسلامی شهادت قاسم سلیمانی را تسلیت بگوییم.

وی گفت: جنایت ترور شهید سپهبد سلیمانی بیانگر ذات جنایتکار و روح سلطه جوی آمریکاست، ترور سپهبد سلیمانی، دست صهیونیست‌ها را در جنایتتشان علیه فلسطین و ترور رهبران فلسطینی باز می‌کند.

رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس افزود: این جنایت هولناک باید از سوی همه جهانیان محکوم و عاملان آن مجازات شوند.

وی تأکید کرد: مقاومت در خاک فلسطین در مقابل طرح صهیونیسم و آمریکا تضعیف نمی‌شود و ادامه دارد، مقاومت در فلسطین تا نابودی کامل اشغالگران ادامه دارد.

هنیه تأکید کرد: شهید سلیمانی زندگی خود را وقف پشتیبانی از مقاومت کرد، او شهید قدس است، مقاومتی که در لبنان پیروز شد در غزه علیه طرح صهیونیسم ادامه خواهد یافت.

در ادامه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای؛ رهبر معظم انقلاب اسلامی بر پیکر سردار رشید اسلام؛ حاج قاسم سلیمانی و سایر همرزمان شهیدش اقامه نماز کردند و سپس با حضور بالای پیکر سید شهدای مقاومت با مالک اشتر زمان وداع کردند.

تهران بی‌تاب سردار/ خیل عظیم سربازان حاج‌قاسم در خیابان‌های پایتخت/ اقامه نماز به امامت رهبر معظم انقلاب

تهران بی‌تاب سردار/ خیل عظیم سربازان حاج‌قاسم در خیابان‌های پایتخت/ اقامه نماز به امامت رهبر معظم انقلاب

نکته قابل توجه و مهم اینکه با وجود اینکه پیش از این اعلام شده بود ساعت آغاز مراسم 8 صبح است، اما خیابان‌های تهران از سحرگاه مملو از مردم عزاداری بود که از مسیرهای مختلف به سمت دانشگاه در حال حرکت بودند و با حضور میلیونی و کم نظیر خود، روزی تاریخی را به ثبت رساندند که البته این حضور پیامی بزرگ برای عاملان این جنایت، که همان قطعی بودن انتقام سخت است، دارد.

پس از اقامه نماز به امامت رهبر معظم انقلاب بر پیکر مطهر سرداران مقاومت، مراسم تشییع به سمت میدان آزادی در حال برگزاری است که خیل میلیونی جمعیت حاضر حرکت یپکرهای مطهر را با کندی زیادی مواجه کرده و از طرفی حاضران در میدان آزادی در انتظار رسیدن پیکر شهدا در حال عزاداری هستند. 

طبق برنامه قرار است پس از پایان مراسم در تهران پیکر شهید سپهبد سلیمانی برای تشییع به قم و در نهایت به کرمان، زادگاه شهید، برای تشییع و خاکسپاری منتقل می‌شود. طبق وصیت شهید سلیمانی، پیکر ایشان روز سه‌شنبه در گلزار شهدای کرمان به خاک سپرده می‌شود.

تهران بی‌تاب سردار/ خیل عظیم سربازان حاج‌قاسم در خیابان‌های پایتخت/ اقامه نماز به امامت رهبر معظم انقلاب

رؤسای قوا، فرمانده سپاه، سردار سرتیپ قاآنی؛ فرمانده نیروی قدس سپاه، سرلشکر باقری؛ رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، آیت‌الله احمد جنتی؛ رئیس مجلس خبرگان رهبری، آیت‌الله صادق آملی لاریجانی؛ رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، امیر دریادار سیاری، حجت‌الاسلام و المسلمین علی اکبر ناطق نوری، آیت الله محمد امامی کاشانی، اسحاق جهانگیری؛ معاون اول رئیس‌جمهور، محمود واعظی؛ رئیس دفتر رئیس‌جمهور، سردار فدوی؛ جانشین فرمانده کل سپاه، سید عباس عراقچی؛ معاون سیاسی وزارت امور خارجه، محسن رضایی؛ دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، انوشیروان محسنی بندپی؛ استاندار تهران، حجت‌الاسلام و المسلمین قمی؛ عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، محمود احمدی‌نژاد، حجت‌الاسلام و المسلمین علی یونسی، حجت‌الاسلام و المسلمین حسین طائب، علی شمخانی؛ دبیر شورای عالی امنیت ملی، عباسعلی کدخدایی؛ سخنگوی شورای نگهبان، غلامعلی حداد عادل، سعید جلیلی؛ نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی، علی ربیعی؛ سخنگوی دولت، سرلشکر محمدعلی جعفری؛ فرمانده سابق سپاه، معصومه ابتکار، پیروز حناچی؛ شهردار تهران، حجت‌الاسلام و المسلمین سید محمود علوی؛ وزیر اطلاعات، سعید نمکی؛ وزیر بهداشت، درمان و آمورش پزشکی، حجت‌الاسلام و المسلمین غلامرضا مصباحی‌مقدم، مصطفی کواکبیان، عبدالناصر همتی؛ رئیس کل بانک مرکزی، اسلامی؛ وزیر مسکن، راه و شهرسازی و عده‌ای از اعضای کتائب حزب الله عراق، جمع زیادی از نمایندگان مجلس، مسئولان لشکری و کشور و گروهی از سفرای خارجی مقیم تهران در این مراسم حضور داشتند. 

یادآور می‌شود سپهبد قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس به همراه تعدادی از همراهان‌شان بامداد جمعه، 13 دی‌ماه، در حمله تروریستی آمریکا در حوالی فرودگاه بین‌المللی بغداد به شهادت رسیدند.

در پی این اتفاق رهبر معظم انقلاب در پیامی با تسلیت شهادت سپهبد قاسم سلیمانی، ابومهدی المهندس و یارانشان و اعلام سه روز عزای عمومی، فرمودند: «انتقام سختی در انتظار جنایتکارانی است که دست پلید خود را به خون او و دیگر شهدای حادثه‌ دیشب آلودند. شهید سلیمانی چهره‌ بین‌المللی مقاومت است و همه‌ دلبستگان مقاومت خونخواه اویند. همه‌ دوستان -‌ و نیز همه‌ دشمنان - بدانند خطّ جهاد مقاومت با انگیزه‌ مضاعف ادامه خواهد یافت و پیروزی قطعی در انتظار مجاهدان این راه مبارک است. فقدان سردار فداکار و عزیز ما تلخ است ولی ادامه مبارزه و دست یافتن به پیروزی نهایی کام قاتلان و جنایتکاران را تلخ‌تر خواهد کرد.»

هیئت دولت نیز به همین مناسبت دوشنبه، 16 دی، را در استان تهران و سه‌شنبه، 17 دی، را در استان کرمان تعطیل اعلام کرد.‌

پیکر این عزیزان شنبه، 14 دی، با حضور پرشکوه مردم عراق به ترتیب در شهرهای کاظمین، کربلا و نجف تشییع شد. پیکر پاک شهدا پس از ورود به کربلا در حرم امام حسین(ع) و حضرت عباس(ع) در بین‌‌الحرمین بر دوش هزاران تن از مردم عراق تشییع و همچنین نماز میت به امامت سیداحمد الصافی، نماینده آیت‌الله العظمی سیستانی، مرجع عالی‌قدر شیعه و امام جمعه کربلا، با حضور خیل عظیم زائران و تشییع‌کنندگان اقامه شد.

مراسم تشییع پیکر شهید سپهبد سلیمانی در دانشگاه تهران آغاز می‌شود

در ادامه پیکر مطهر این شهیدان پس از ورود به نجف در میان جمعیت انبوه تشییع‌کنندگان از جمله علما و اساتید حوزه علمیه نجف در حرم مطهر امام علی(ع) طواف داده شد. سیدمحمد سعید طباطبایی حکیم، از مراجع تقلید شیعه در نجف اشرف، از جمله علمای حاضر در این مراسم بود.

آیت‌الله بشیر حسین نجفی، از مراجع تقلید شیعیان در نجف اشرف، نماز میت بر پیکر شهدا را اقامه کرد. پیکر شهدای عراقی در وادی‌السلام نجف آرام گرفت و پیکر شهید سپهبد قاسم سلیمانی و یاران ایشان به ایران منتقل شد.

مراسم تشییع پیکر شهید سپهبد سلیمانی در دانشگاه تهران آغاز می‌شود

اهواز، یکشنبه 15 دی، اولین شهر میزبان پیکرهای مطهر این شهیدان بود که با حضور باشکوه مردم قدرشناس و شهیدپرور اهواز تشییع شدند و به دلیل حضور گسترده و باشکوه مردم حرکت با کندی صورت گرفت. جمعیت انبوه حاضر در مراسم بی‌نظیر توصیف شده است.

در ادامه پس از تشییع شهدا در مصلای امام خمینی(ره) اهواز، پیکرهای مطهر برای انتقال به مشهد مقدس به فرودگاه بین‌المللی اهواز منتقل شدند.

مراسم تشییع پیکر شهید سپهبد سلیمانی در دانشگاه تهران آغاز می‌شود

عصر یکشنبه، 15 دی، نیز پیکرهای پاک و مطهر شهدای این جنایت تروریستی به فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی‌نژاد مشهد و سپس در میان استقبال پرشور و گسترده مردم، برای شروع مراسم به میدان 15 خرداد رسید. پس از سخنرانی سردار اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه، تا حرم مطهر امام رضا(ع) مشایعت و در کنار بارگاه منور این امام همام طواف داده شدند.

تهران بی‌تاب سردار/ خیل عظیم سربازان حاج‌قاسم در خیابان‌های پایتخت/ اقامه نماز به امامت رهبر معظم انقلاب تا دقایقی دیگر

قرار بود مراسم وداع با پیکر سپهبد شهید قاسم سلیمانی شب گذشته در مصلای امام خمینی(ره) برگزار شود که به دلیل طولانی شدن مراسم تشییع در مشهد، امکان انتقال پیکر شهدا به این مراسم میسر نشد ولی مراسم سوگواری عموم مردم بدون حضور پیکر مطهر شهدا برگزار شد و در نهایت پیکر پاک این شهدا نیمه‌شب از فرودگاه بین‌المللی مشهد به تهران انتقال یافت.

در حال تکمیل...

 

انتهای پیام
captcha