انتقام ترور معمار نظامی ایران دقیق و در فرصت مناسب خواهد بود
کد خبر: 3869753
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۹
تحلیلگر آمریکایی:

انتقام ترور معمار نظامی ایران دقیق و در فرصت مناسب خواهد بود

گروه بین‌الملل ــ سوزان مالونی، تحلیلگر آمریکایی، در یادداشتی در روزنامه «رویال گازت» نوشت: یکی از مسائلی که پس از ترور سردار سلیمانی مطرح بوده نوع و زمان اقدام تلافی‌جویانه‌ای است که مقامات ایرانی بارها بر آن تأکید کرده‌اند و آن‌ها این واکنش را با در نظر گرفتن منافع واقعی خود و با دقت انجام خواهند داد.

انتقامبه گزارش ایکنا؛ روزنامه اینترنتی رویال گازت (The Royal Gazette) در یادداشتی به قلم سوزان مالونی (Suzanne Maloney)، تحلیلگر و کارشناس آمریکایی مسائل ایران و خاورمیانه و مدیر برنامه سیاست خارجی مؤسسه «بروکینگز» از اتاق‌های فکر آمریکا، به موضوع انتقام ایران پس از ترور سردار سلیمانی پرداخته است.

در این یادداشت مالونی با اشاره به افزایش تنش‌ها میان تهران و واشنگتن پس از این ترور می‌نویسد: دولت ترامپ با کشتن (شهادت) معمار نظامی و بانفوذ ایران در خاورمیانه، مواجهه با تهران را از حمله اقتصادی به اقدام جنگی کشاند که این اقدام ایران را به واکنش جدی، خطرناک و غیرقابل پیش‌بینی تحریک می‌کند. با این همه مقامات ایران این واکنش را با در نظر گرفتن منافع واقعی خود و بادقت انجام می‌دهند.

در بخش دیگری از این یادداشت نویسنده با پرداختن به موارد تاریخی مشابه که برای ایران اتفاق افتاده است، تصریح می‌کند: تهران از نظر تاریخی ضربات بزرگی را تجربه کرده، بدون اینکه فوراً و با بی‌پروایی دست به اقدام متقابل بزند. برای مثال، پس از ساقط‌‌ کردن هواپیمای غیرنظامی ایران در سال 1988 از سوی ارتش آمریکا یا كشته شدن عماد مغنیه، فرمانده عملیاتی برجسته حزب‌الله در سال 2008، تهران ماه‌ها یا حتی سال‌ها تلافی کرد.

نویسنده ادامه می‌دهد: جدیدترین مورد را می‌توان از زمان خروج دونالد ترامپ از توافق هسته‌ای ایران و اعمال تحریم‌های شدید آمریکا علیه ایران در ماه مِی 2018 مشاهده کرد. تهران یک سال کامل منتظر بود و سپس اقدامات تلافی‌جویانه را انجام داد.

مالونی می‌نویسد: رهبران ایران انتقام خود را با انتخاب زمان و مکان مناسب انجام می‌دهند و گزینه‌ای را انتخاب می‌کنند که علاوه بر مجازات ترامپ موجب افزایش برتری این کشور و کاهش محاصره اقتصادی شود. همچنین، واکنش‌های دیگری در سراسر منطقه رخ خواهد داد که ممکن است نیاز به نشان دادن چراغ سبز از سوی تهران نداشته باشند و فقط به دلیل وجهه سردار سلیمانی انجام می‌شوند.

در بخش دیگری از این یادداشت نویسنده با رد غیرقابل جایگزین بودن سلیمانی، می‌افزاید: نیروی قدس و سپاه پاسداران ایران فرماندهان باتجربه‌ای دارد که می‌توانند مسئولیت را برعهده بگیرند و انتصاب سریع اسماعیل قاآنی برای جایگزینی وی به معنای استمرار اقدامات سپاه است.

این نویسنده با تأکید بر نبود راهبرد و دوراندیشی لازم در دولت ترامپ، می‌نویسد: شواهد اندکی وجود دارد که نشان دهد دولت ترامپ راهبرد لازم را برای مدیریت رویارویی طولانی و غیرقابل پیش‌بینی تهران ترسیم کرده است. متأسفانه در سابقه کاری ترامپ موردی وجود ندارد که بتوان به ظرفیت دولت وی برای پیش‌بینی یا برنامه‌ریزی احتمالی و واقع‌بینانه در برابر اقدامات ایران اعتماد کرد.

انتهای پیام
captcha