تکرار کابوس ویتنام برای آمریکایی‌ها در صورت اصرار برای حضور در عراق
کد خبر: 3870070
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۳
تحلیلگر سیاسی عراق در گفت‌وگو با ایکنا بیان کرد:

تکرار کابوس ویتنام برای آمریکایی‌ها در صورت اصرار برای حضور در عراق

گروه بین‌الملل ــ محمدعلی الحکیم، از تحلیلگران سیاسی عراق، با اشاره به اینکه طرح خروج نظامیان آمریکایی از این کشور امروز به مطالبه عمومی در سطح مردم و سیاستمداران تبدیل شده است، گفت: در صورت اصرار نیروهای آمریکایی برای حضور در عراق، کابوس ویتنام در انتظار آن‌ها خواهد بود.

تکرار کابوس ویتنام برای آمریکایی‌ها در صورت اصرار برای حضور در عراق

«محمدعلی الحکیم»،  تحلیلگر سیاسی عراق و مدیر خبرگزاری «النخیل» این کشور، در گفت‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: اقدام مجلس عراق در تصویب قطعنامه اخراج نظامیان آمریکایی از این کشور اقدامی تاریخی و مهم برای استقلال و حفظ حاکمیت ملی است و بدون شک این طرح را می‌توان حرکتی برای تحقیر استعمارگران و در رأس آن آمریکا برشمرد.

این فعال سیاسی به شعارهای ضدآمریکایی نمایندگان مجلس عراق پس از ترور سردار سلیمانی، ابومهدی المهندس و همراهان این دو شهید اشاره کرد و گفت: این مسئله قابل پیش‌بینی بود، چرا که مردم عراق و نمایندگان پارلمان خود را مدیون جانفشانی‌های این دو شهید گرانقدر می‌دانستند و با برافراشتن تصویر این دو در مجلس و موافقت با خروج نظامیان آمریکایی، خون آن‌ها را پاس داشتند.

وی با اشاره به اینکه آمریکا در 16 سال اخیر سیاست کشتار نیروی انسانی و سرقت دارایی‌ها و ثروت ملی کشور عراق را در پیش گرفته است، تصریح کرد: ترور اخیر در راستای سیاست‌های متکبرانه آمریکا صورت گرفت. ترامپ قطعاً از این عملیات تروریستی پشیمان خواهد شد، چرا که امروز نه تنها فشارهای زیادی برای خروج نیروهای آمریکایی از عراق و تمامی منطقه وجود دارد، بلکه عراق به ویتنام دیگری برای آن‌ها تبدیل خواهد شد (اشاره به شکست آمریکایی‌ها در جنگ ویتنام)* و در حقیقت، بینی‌ آمریکایی‌ها به خاک مالیده شده است و کشورهای منطقه دیگر حضور نیروهای آمریکا را نخواهند پذیرفت.

پایگاه‌های آمریکا در تیررس مقاومت

محمدعلی الحکیم تصریح کرد: تمامی پایگاه‌های آمریکا در منطقه در تیررس محور مقاومت هستند و اگر آن‌ها بخواهند اقدام دیگری مرتکب شوند، مطمئن باشند که رژیم صهیونیستی هدف قرار خواهد گرفت، در حالی که جریان‌ها و نیروهای محور مقاومت در لبنان و عراق نیز آماده گرفتن انتقام خون این دو شهید و همراهانشان هستند.
 
مدیر خبرگزاری «النخیل» در ادامه به حمله موشکی ایران به پایگاه‌های آمریکایی در عراق پرداخت و گفت: شهادت سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس تحولی بزرگ و مثبت در محور مقاومت بر جای گذاشت و ایران با این حمله درس سختی به آمریکا داد. غربی‌ها باید بفهمند که هر قطره از خون این شهدا به هزاران سرباز شهادت‌طلب مقاومت تبدیل خواهد شد.

تکرار کابوس ویتنام برای آمریکایی‌ها در صورت اصرار برای حضور در عراق
محمدعلی الحکیم اظهار کرد: آمریکا پس از اقدام تروریستی خود، کشورهای زیادی را برای میانجی‌گری و عدم واکنش ایران واسطه قرار داد، اما ایران تأکید کرد که این پیشنهادها هرگز با شهادت سردار سلیمانی و شهدای محور مقاومت قابل مقایسه نیست و در نهایت شاهد پاسخ به اقدام آمریکا بودیم.

ترور سردار سلیمانی؛ افراطی‌ترین اقدام پس از جنگ جهانی دوم

این تحلیلگر و کارشناس سیاسی عراق این ترور را افراطی‌ترین اقدام پس از جنگ جهانی دوم تاکنون دانست و گفت: آمریکایی‌ها قطعاً سالی ناخوشایند را تجربه خواهند کرد، چرا که شهید قاسم سلیمانی در دل آزادی‌خواهان و مجاهدان مقاومت جای دارد و شهادت این سردار بزرگ برای آمریکایی‌ها از زنده بودن وی خطرناک‌تر است.

الحکیم با اشاره به اینکه دشمنان، سردار سلیمانی را خطری بزرگ برای رژیم صهیونیستی می‌دانستند، افزود: من شهید سلیمانی را «ارنستو چه‌گوارا»، یکی از شخصیت‌های انقلاب کوبا، در منطقه خاورمیانه می‌دانم که تمام زندگی خود را وقف دفاع از مظلومان و آزادی‌خواهی کرد.

جایگاه والای شهید سلیمانی نزد مرجعیت عراق

وی با بیان اینکه تصویب قطعنامه اخراج نیروهای آمریکا از عراق از سوی پارلمان، وفاداری کوچکی در مقابل این شهیدان والامقام بود، به ارسال پیام تسلیت آیت‌الله سیستانی به مقام معظم رهبری در پی شهادت سردار سلیمانی اشاره کرد و گفت: این پیام بیانگر جایگاه والای شهید سلیمانی نزد مرجعیت دینی عراق و محور مقاومت است، در حالی که آیت‌الله سیستانی پیش از این نیز با فتوای خود مبنی بر جهاد کفایی، که به تأسیس بسیج مردمی عراق در سال 2014 انجامید، از حامیان اصلی محور مقاومت و استقامت شجاعانه بوده است. دو فرزند آیت‌الله سیستانی همراه با آیت‌الله العظمی بشیر نجفی، از مراجع دینی نجف اشرف، نیز در مراسم تشییع شهدای گرانقدر مقاومت در بغداد حضور یافتند.

الحکیم شهادت سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس را برای تمامی مردم منطقه ناگوار و خسارتی بزرگ دانست و تأکید کرد: حجت‌الاسلام والمسلمین سیدجواد شهرستانی، داماد آیت‌الله سیستانی و معتمد ایشان در ایران به‌ عنوان نماینده مرجعیت دینی عراق در خانه سردار سلیمانی حضور یافت که این پیام را به غربی‌ها می‌دهد که آیت‌الله سیستانی همچنان حامی رهبر انقلاب و محور مقاومت است.

وی در پایان با ذکر اینکه شهروندان عراقی مخالف حضور نیروهای خارجی در کشورشان هستند، مشارکت گسترده مردمی در مراسم تشییع شهدای مقاومت را پیامی کوبنده به آمریکا و مزدوران و دست‌نشانده‌های آنان در عراق و منطقه دانست.

*جنگ ویتنام یکی از طولانی‌ترین جنگ‌های قرن بود که باعث کشته‌ شدن بسیاری از نیروهای آمریکایی و ویتنامی شد. پس از پایان جنگ و اعلام ناکامی آمریکا در 31 آوریل 1975 آمریکایی‌ها از هر راهی برای خروج از این کشور استفاده می‌کردند.

انتهای پیام
captcha