تحلیل NBC از پیامدهای پاسخ ایران به ترور سردار سلیمانی
کد خبر: 3870341
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۷

تحلیل NBC از پیامدهای پاسخ ایران به ترور سردار سلیمانی

گروه بین‌الملل ــ پس از اقدام ترامپ به ترور سردار سلیمانی و پاسخ روز چهارشنبه ایران، پایگاه اطلاع‌رسانی شبکه ‌ان‌بی‌سی در یاداشتی نوشت که حملات ایران نتیجه تلاش‌‌های ترامپ برای تنظیم سیاست خارجی، به نحوی که او از اوباما موفق‌تر به نظر برسد،‌ بوده است.

به گزارش ایکنا؛ نِد پرایس (Ned Price) دستیار ویژه رئیس‌جمهور سابق آمریکا، باراک اوباما در حوزه امنیت ملی، در یادداشتی برای شبکه NBC، با اشاره به تلاش ترامپ برای بیرون آمدن از سایه اوباما نوشت: به نظر می‌رسد تمایل به فرار از سایه بلند باراک اوباما در مرکز تصمیمات مهم سیاست خارجی دونالد ترامپ است. او سیاست خارجی خود را عمدتاً نه در جهت منافع ملی بلکه بر اساس تمایل كوته‌بینانه، شخصی و خطرناک تنظیم کرده که کشور را دائماً در معرض خطرات قابل توجهی قرار می‌دهد.

پرایس در این یادداشت ریشه تنش‌های اخیر میان تهران و واشنگتن را خروج آمریکا از برجام دانست و نوشت: تقریباً همه تحرکات ماه‌های اخیر- حملات ایران علیه منافع و تأسیسات نظامی و حملات موشکی بالستیک علیه متحدان ما - ناشی از تصمیم ترامپ در ماه مِی سال 2018 در مورد توافقنامه هسته‌ای با ایران است.

دستیار ویژه رئیس‌جمهور سابق آمریکا افزود: ترامپ در مصاحبه‌ها و جلسات سیاسی با حزب متبوع خود برجام را توافق اوباما خوانده و ده‌ها بار نام اوباما را برای آنچه وی بدترین معامله می‌نامد، به کار برده است. بر همین اساس است که ترامپ تصمیم گرفت بدون توجه به توصیه تیم امنیت ملی خود از این قرارداد خارج شود.

وی تصریح کرد: ترامپ با قرار دادن منافع شخصی و نارضایتی‌های خود بالاتر از امنیت ملی، خطاهای راهبردی بسیاری مرتکب شده است. او نتوانست بفهمد که هزینه‌های پنهان حرکات وی می‌تواند در آغاز سال 2020 ظاهر شود.

پرایس در پایان ادامه داد: ترامپ در حالی وارد سال انتخابات شده که با مشکلات بی‌سابقه‌ای در صحنه‌های جهانی و در داخل کشور روبه‌روست و به نظر می‌رسد که تیم ترامپ برای مواجهه با آنها به هیچ وجه آمادگی ندارد. نتیجه قمار ترامپ بر سر دستاوردهای اوباما به احتمال زیاد چیزی خواهد شد که مورد نظر او نبوده: رئیس‌جمهور یک دوره‌ای.

انتهای پیام
captcha