یادداشت الجزیره درباره شهادت سردار سلیمانی
کد خبر: 3868831
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۳

یادداشت الجزیره درباره شهادت سردار سلیمانی

گروه بین‌الملل ــ شهادت سردار سلیمانی در رسانه‌های جهان بازتاب گسترده‌ای داشت و در بسیاری از تحلیل‌ها و مطالب منتشر شده بر احتمال بیشتر شدن تنش‌ها در خاورمیانه به ویژه میان ایران و آمریکا اشاره شده است.

محاسبات اشتباه آمریکا از نتایج اقداماتش در خاورمیانهبه گزارش ایکنا؛ وب‌سایت شبکه الجزیره در یادداشتی به قلم ابراهیم المرعشی به تحلیل این رخداد و عواقب آن پرداخته است.

در ابتدای این یادداشت با اشاره به نقض حاکمیت ملی عراق در این حمله، آمده است: این اقدام نسنجیده‌ترین تصمیم سیاست خارجی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، در خاورمیانه و نقض بارز حاکمیت ملی عراق بود و احتمالاً منجر به بی‌ثباتی بیشتر در این کشور خواهد شد.

نقض حاکمیت عراق از سوی آمریکا نه تنها موجب ناامیدی بیشتر مردم عراق و افزایش انزجار از ایالات متحده می‌شود، بلکه منجر به افزایش فشار به دولت عراق برای اخراج پنج هزار نیروی آمریکایی مستقر در آنجا خواهد شد.

در بخش دیگری از این یادداشت آمده است: تصمیم ترامپ برای ترور قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس، معاون حشدالاشعبی، فرصت تقویت ‌گروه‌های طرفدار ایران را فراهم کرد و خشم تظاهرات‌کنندگان عراقی را به نقض دیوانه‌وار حاکمیت ملی این کشور انتقال داد.

در این یادداشت با اشاره به افزایش تعداد نیروهای آمریکایی در عراق آمده است: در حالی که فقط 10 ماه تا زمان انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده باقی مانده، به نظر می‌رسد ترامپ یکی از وعده‌های اصلی انتخاباتی خود در سال 2016 را یعنی کاهش حضور نظامی آمریکا در خارج از کشور به ویژه در خاورمیانه زیر پا گذاشته است.  

پس از حمله هفته گذشته به سفارت آمریكا‌، دولت ترامپ اعلام كرد كه 750 سرباز جدید به خاور‌میانه اعزام می‌شوند و 4 هزار نفر دیگر در حال آماده‌باش قرار می‌گیرند. این غیر از 14 هزار نیروی آمریکایی است که از ماه می 2019 به دلیل تشدید تنش‌ها با ایران به منطقه اعزام شدند. پس از حمله هواپیماهای بدون سرنشین به تأسیسات نفتی آرامکو در عربستان سعودی، در ماه اکتبر 3 هزار نفر از این تعداد به این کشور اعزام شدند.

اگر اوضاع امنیتی بدتر شود، احتمالاً نیروهای بیشتری باید به منطقه اعزام شوند. ایران چندین جبهه دارد که می‌تواند اقدامات خود را علیه ایالات متحده و متحدانش از جمله در لبنان، سوریه، یمن و خلیج‌ فارس تشدید کند. در عراق این مسئله می‌تواند حملات گروه‌های طرفدار ایران را به سربازان و تأسیسات آمریكا شدت دهد و به دولت عراق فشار آورد تا خواستار خروج نیروهای آمریکایی از این کشور شود. این احزاب سیاسی پس از آنكه ترامپ سال گذشته و بدون ملاقات با عبدالمهدی در بغداد از یک پایگاه آمریکایی بازدید کرد، این درخواست را داشته‌اند. حمله ایالات متحده فرصتی دیگر برای پافشاری به این خواسته به آنها می‌دهد.

المرعشی در این یادداشت تصریح کرده است: با ورود به دهه جدید میلادی، وقایع هفته گذشته نشان می‌دهد که چگونه ایالات متحده همچنان به برداشت‌های اشتباه درباره نتایج اقدامات خود در خاورمیانه ادامه می‌دهد. اقدام روز جمعه ترامپ باعث می‌شود که هدف جنبش‌های اعتراضی در عراق به سمت آمریکا سوق یابد. 

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha