آیا ترور سردار سلیمانی امنیت آمریکا را بیشتر می‌کند؟
کد خبر: 3870419
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۸
تحلیل نشنال اینترست:

آیا ترور سردار سلیمانی امنیت آمریکا را بیشتر می‌کند؟

گروه بین‌الملل – ترور سردار سلیمانی در جامعه آمریکا، واکنش‌های گسترده‌ای در پی داشته است. اکنون بسیاری از سیاستمداران و مردم آمریکا با تردید و نگرانی درباره منافع احتمالی یا خطرات این اقدام در تأمین امنیت آمریکا سوال می‌کنند.

به گزارش ایکنا به نقل از پایگاه تحلیلی نشنال اینترست، «دنیل خالصی» تحلیلگر امور بین‌الملل در مقاله‌ای در نشنال اینترست به طرح این سوال پرداخته است که آیا امنیت آمریکا پس از ترور سردار سلیمانی بهتر می‌شود؟

به نوشته این تحلیلگر مسئله‌ای که اکنون پس از ترور سردار سلیمانی ذهن بسیاری از آمریکایی‌ها را به خود مشغول کرده این است که این اقدام چه پیامدهایی دارد و آیا امنیت آنها پس از این ترور نسبت به قبل از آن، بیشتر خواهد شد یا خیر.

به نوشته خالصی برای بررسی این مسئله باید به دو سوال اساسی پاسخ داده شود: اول اینکه آیا امنیت داخلی آمریکا پس از ترور سردار سلیمانی بیشتر خواهد شد؟ و سوال دوم این است که آیا امنیت آمریکایی‌هایی که در خارج زندگی می‌کنند و یا به کشورهای دیگر سفر و یا در خارج کار می‌کنند در گوشه و کنار جهان چگونه خواهد شد؟

نویسنده در پاسخ به سوال اول مدعی شده: امنیت آمریکایی‌ها در داخل کشور خود کمتر می‌شود زیرا تصمیم ترامپ معادل این است که ایران، مایک پنس؛ معاون رئیس‌جمهور یا مارک اسپرز؛ وزیر دفاع و یا مارک میلی؛ رئیس ستاد مشترک نیروهای آمریکا را ترور کند. از سوی دیگر در ایران همه جناح‌ها از اصلاح‌‌طلب تا اصولگراها اکنون در موضوع محکوم کردن ترور سردار سلیمانی در یک جبهه قرار گرفته‌اند.

آیت الله خامنه‌ای رهبر (معظم انقلاب) و حسن روحانی رئیس‌جمهور این کشور شدیدا این اقدام را محکوم کرده و وعده انتقام سخت از عاملان این ترور را دادند. هر چند بسیار بعید است که ایران به خاک آمریکا حمله کند اما تهدید واقعی این است که ایران این اقدام را آخرین ضربه دولت ترامپ به توافق هسته‌ای تلقی کند و با خروج کامل از این توافق، ایران را در مسیر دستیابی به سلاح هسته‌ای قرار دهد.

در نظر بگیرید در مراسم تشییع سردار سلیمانی، میلیون‌ها ایرانی در خیابان‌های تهران و دیگر شهرهای ایران یک‌صدا شعار مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل سردادند.

نویسنده در ادامه مدعی شده اگر ایران به سلاح اتمی دست پیدا کند می‌تواند از طریق عوامل وابسته به خود امنیت شهرهای آمریکا را تهدید کند. نویسنده به جنگ آمریکا با عراق اشاره کرده و تفاوت‌های دو کشور ایران و عراق را اینگونه برشمرده است: ایران 4 برابر مساحت و دوبرابر جمعیت عراق را دارد؛ موشک‌های بالستیکی دارد که تمام خاورمیانه در تیررس آنها هستند و در لبنان، سوریه، عراق و یمن طرفداران زیادی دارد.

خالصی در پاسخ به سوال دوم می‌نویسد: اکنون شهروندان، دیپلمات‌ها و سربازان آمریکایی در خارج از آمریکا امنیت کمتری نسبت به قبل از ترور سردار سلیمانی دارند. عواقب این ترور برای آمریکا بسیار بیشتر از منافع مورد ادعای مقامات این کشور است. حتی اگر ادعای پومپئو مبنی بر برنامه‌ریزی طرح یک حمله به آمریکایی‌ها از سوی سردار سلیمانی صحت داشته باشد.

به عقیده نویسنده، برنامه‌های سپاه قدس ایران پس از سردار سلیمانی متوقف نمی‌شود؛ اکنون آیت‌الله خامنه‌ای (معظم انقلاب) فرمانده دیگری را به رهبری سپاه قدس منصوب کرده و سپاه پاسداران پس از ترور سردار سلیمانی همچنان توانایی ادامه عملیات‌های خود را دارد.
 
یادآور می‌شود؛ این ادعای نویسنده تحلیل در حالی است که ایران بارها صراحتا اعلام کرده که به دنبال سلاح هسته‌ای نیست و فعالیت‌های هسته‌ای ایران صلح‌آمیز است.
 
انتهای پیام
captcha