شهید سلیمانی از مسیر مقاومت فعال، امنیت ماندگار ایجاد کرد/ رونمایی از هویت انقلابی جامعه در مراسم تشییع
کد خبر: 3870494
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۲
خطیب جمعه تهران:

شهید سلیمانی از مسیر مقاومت فعال، امنیت ماندگار ایجاد کرد/ رونمایی از هویت انقلابی جامعه در مراسم تشییع

گروه سیاسی ــ حجت‌الاسلام والمسلمین حاج‌‌علی‌اکبری در خطبه دوم نماز جمعه این هفته تهران تصریح کرد: سردار شهید سلیمانی، امنیت‌آفرین و صلح‌آفرین بود؛ امینت و صلحی که حاصل مقاومت فعال است والا امنیتی که محصول سازش باشد، دوام ندارد؛ امنیتی که محصول مقاومت فعال است، ماندگار است.

به گزارش ایکنا؛ حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محمدجواد حاج‌علی‌اکبری، امروز، 20 دی‌ماه در خطبه نخست نماز عبادی ـ سیاسی جمعه این هفته تهران در مصلای امام خمینی(ره)، ضمن توصیه خود و دیگر نمازگزاران به رعایت تقوای الهی و تسلیت به ساحت مقدس حضرت مهدی(عج) به مناسبت سالروز شهادت حضرت صدیقه(س) و شهادت یار فداکار و شایسته و سردار رشید سپاه اسلام و شهدای عزیز همراه، گفت: این هفته، هفته عجیبی بود. از سحر جمعه گذشته تا این جمعه، فضای کشور عزیزما و منطقه مقاومت آکنده از عطر تقوای الهی بود. اگر برای شهید عزیزمان سردار حاج قاسم سلیمانی بخواهیم ویژگی خاص مطرح کنیم که کلید شخصیت اوست، می‌توان گفت تقوای الهی. همین کلمه متفاوت و ممتاز و پرمعنا از شخصیت حاج قاسم رمز گشایی می‌کند.

وی ادامه داد: این قیامت و غوغایی که برپا شد، حکایت از ظرفیت معنوی و ارتباط عمیق و شایسته این عبد صالح با پروردگار متعال است که شهادت او، روح مطهر و معطر را چنان رها کرد که جامعه ما و جامعه جهانی این عطر معنویت را استشمام کردند و تحول عظیم و روحانی را همه شاهد هستیم. این معجزه تربیت الهی، تربیت علوی و تربیت فاطمی است که در زمانه ما به صورت مکتب ممتاز، برجسته و دارای ویژگی‌های منحصر به فرد خود؛ یعنی مکتب تربیتی عالی امام خمینی(ره) شناخته می‌شود.

حاج‌‌علی‌اکبری بیان کرد: هنگامی که خبر شهادت این عزیز رسید و از فردای آن روز، برای جامعه ما و امثال ما که این شهید را تا حدی می‌شناختیم، خطبه 193 نهج البلاغه تداعی شد؛ خطبه‌ای که در وصف متقین بیان شده است که امام طی آن توصیه کردند «اهل تقوا باشد و خود را موصوف به حزن در پیشگاه خداوند کن» که حضرت این آیه را خواندند: «مَعَ الَّذینَ اتَّقَوا وَ الَّذینَ هُم مُحسِنُون‌» که اگر بهره‌مند از تقوا باشی، مغفرت و تربیت الهی و نصرت الهی با تو خواهد بود و افرادی که محیط شخصی خود را برای نگاه خداوند آراسته می‌کنند و فکر و جان را به زیور حسن می‌آرایند برای نگاه حق و خداوند، تمام محیط اعمال و رفتار آنها و خلق آنها با این ویژگی آراسته می‌شود که تعبیر به حسن و محسن می‌شود.

خطیب جمعه تهران با اشاره به احوال همام که در برابر توصیف حضرت علی(ع) از اهل متقین در این خطبه قرار گرفته، اضافه کرد: انسان هنگامی که این خطبه را می‌خواند و با خود می‌گوید آیا در محیط عینیت فردی را می‌شناسیم که آراسته به این فضیلت‌ها باشد و وقتی با شخصیتی مثل حاج قاسم سلیمانی عزیز روبرو می‌شویم، می‌بینیم این خطبه مصداق بیرونی دارد. حضرت علی(ع) بیش از 110 ویژگی اهل تقوا را با این خطبه می‌شمارد. هنگامی که به بیان رهبر عزیزمان این فرد معرفی شد و هنگامی که مردم با فطرت پاکشان با این حقیقت آشنا شدند، موجب شد این حال خوب معنوی مردم جامعه و منطقه را در بر بگیرد.

وی گفت: اهل تقوا به برکت تقوا صاحب فضائل هستند. حضرت علی(ع) این خطبه را با « مَنْطِقُهُمُ الصَّوابُ، وَ مَلْبَسُهُمُ الاِقْتِصادُ، وَ مَشْيُهُم التواضع» (اهل تقوا) بیان می کنند؛ ایشان سخنشان پیشبرنده و حساب شده است و بر تمام زندگیشان پوشش میانه وجود دارد و اهل افراط و تفریط نیستند و سبک زندگی آنها با تواضع شناخته می‌شود. افرادی که حاج قاسم را می‌شناختند از نزدیک می‌دیدند که این مرد به فروتنی شناخته شده است و به حقیقت تواضع آراسته بود و به معنای دقیق کلمه گویا هیچ خودی نمی‌دید. حضرت علی(ع) در ادامه فرموده: «ایشان در ارتباط روحانی با خداوند به نقطه‌ای می‌رسند که برای آنها از جمال و جلال حق پرده‌برداری می‌شود و اینها را بی‌قرار می‌کند اگر برای آنها اجل معین شده نبود، لحظه‌ای روح آنها در جسمشان باقی نمی‌ماند و به عالم معنا پر می‌کشید». اگر می‌خواهیم مصداق این تعبیر امیرالمؤمنین(ع) را ببینیم باید حاج قاسم را دید؛ فردی که لحظه شماری می‌کند برای دیدار حق تعالی به ویژه دیدار با شهادت.

حاج‌‌علی‌اکبری اظهار کرد: در ادامه این خطبه می‌خوانیم «متقین و افرادی که به حقیقت تقوا رسیده‌اند اینگونه‌اند که خداوند به عظمتش در جان و قلب آنها تجلی کرده است و هرکه غیر از خداست و هرچه که هست در چشمان آنها، اندک و کوچک است. این فرصت کوتاه زندگی دنیا را مغتنم می‌شمارند برای جهاد اکبر، اصغر و جهاد کبیر و دائم در حال مجاهدت هستند و صبورانه خطرات و دشواری‌ها را بر خود می‌خرند به امید راحتی همیشگی در ملاقات با حضرت حق. چه داد و ستد سودمندی، مهلتی کوتاه، صبورانه با مجاهدت‌هایی در میدان‌ها». حاج قاسم نیز آرامش و آسایش نداشت و نام او مساوی با جهاد و انجام فرامین الهی است و خودش را در انجام این وظایف خسته می‌کرد. در ادامه خطبه همام آمده است: «دنیا آنها را دعوت می‌کند اما آنها اعتنا نمی‌کنند و اساسا دنیا رانمی‌خواهند. شب‌های متقین، چه شب‌های با طراوتی است. ایستاده در پیشگاه حق و با قرآن به دردهایشان مرهم می‌گذارند و چه نمازها و رکوع‌ها و سجده‌ها دارند.» حاج قاسم اگر چیزی دارد از آن سحرهای باطراوت و انس با قرآن کریم است.

خطیب جمعه این هفته تهران همچنین خاطره‌ای به نقل از دوستان شهید سلیمانی درباره درخواست از وی برای کاندیداتوری در انتخابات بیان کرد و گفت: شهید سلیمانی در پاسخ این درخواست گفته بود که «من نامزد گلوله‌ها و نامزد شهادت هستم. سال‌هاست در این جبهه‌ها به دنبال قاتل خودم هستم، امّا او را پیدا نمی‌کنم».

وی افزود: اهل تقوا چه میزان ظرفیت دارند و چه میزان آگاه و مشرف هستند به میدان وظایف و شرایطشان. اینها افرادی هستند که اهل نیکی هستند، آن هم با همت بالا. حضرت علی(ع) در ادامه این خطبه فرموده‌اند: «اهل متقین، هرچه اقدام کرده‌اند، آن را اندک می‌دانند». اگر فردی در مقابل حاج قاسم از او تعریف می‌کرد، می‌خواست زمین دهان باز کند تا در آن فرو رود. در ادامه آمده است: «انسان‌های متقی، زلزله‌های این دنیا وانواع و اقسام دشواری‌ها و مکاره، آنها را زمین گیر نمی‌کند». انسان متقی را زلزله‌های دارایی‌های دنیای تکان نمی‌دهد، زلزله‌ای چون داعش و صدام برای آنها زلزله‌ای نیست و با آرامش و وقار در میدان هستند. در برابر مشکلات و از دست دادن دوستان صبورانه هستند و در شرایط عادی به شکر نعمت‌های الهی مشغول است.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به اینکه انسان متقی خودش و خانواده‌اش را به سختی می‌اندازد اما از سوی او برای مردم امنیت و آسایش می‌رسد، اظهار کرد: این صفات مصداق عینی در زمان ما پیدا کرده است و آن هم حاج قاسم است.

بنابر گزارش ایکنا؛ حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد حاج‌‌علی‌اکبری در خطبه دوم نماز جمعه این هفته تهران ضمن دعوت به تقوا، گفت: خبر رحلت آیت‌الله سیدهاشم رسولی محلاتی، عالمی ارجمند و فرزانه که همه 40 سال گذشته به عنوان امین امام و رهبری مشغول به خدمت بودند و از شاگردان صمیمی امام(ره) و از یاران صدیق و دوستان عزیز رهبری بود، ما را متأثر کرد. ایشان از ارکان دفتر مقام معظم رهبری بودند و در این 40 سال گذشته منشأ خدمات فراوانی بودند. شخصیتی اهل قلم و فکر و صاحب ده‌ها اثرمفید و قابل استفاده در حوزه حدیثی، اخلاقی و تفسیری به ویژه در عرصه تاریخ و تاریخ اسلام که صاحب نظر و صاحب سبک بودند. خداوند ایشان را رحمت کند.

وی ادامه داد: در بین محسنات ایشان، خدمتگزاری نسبت به نهاد نماز جمعه بود. وی از آغازین روز تأسیس دبیرخانه نماز جمعه و شورای سیاستگذاری نماز جمعه از زمان امام عظیم الشأن انقلاب در این کار حضور فعال داشتند و سال‌ها ریاست این شورا راه عهده‌دار بودند و سپس عضو مستمر این شورا شدند. همه نهادهای نمازجمعه در سراسر کشور مدیون این شخصیت هستند؛ وی همواره در صراط مستقم ولایت وامامت بود و در فراز و فرودها هیچ گاه امام(ره) و رهبری و مقتدای خود را تنها نگذاشت.

حاج‌علی‌اکبری تصریح کرد: همچنین از پایگاه نمازجمعه نیز با خانواده‌هایی که در حاشیه مراسم تشییع میلیونی سردار شهید سلیمانی در کرمان، جان باختند، همدردی می‌کنیم و برای آنها حشر با این شهید را از خداوند تمنا می‌کنیم و برای مجروحان و مصدومان شفا می‌طلبیم. در قضیه سقوط هواپیما نیز شاهد حوادث تلخی بودیم به ویژه که تعدادی از جوانان نخبه نیز در این پرواز بودند، به خانواده‌های آنها نیز تسلیت می‌گویم و همچنین به بازماندگان جانباختگان حادثه اتوبوس در سوادکوه.

خطیب جمعه تهران اظهار کرد: در پرتو نام‌های شهیدان حاج قاسم و ابومهدی، اسماء نورانی دیگر شهیدان نیز بودند؛ شهید پورجعفری، مظفری‌نیا، طارمی و زمانی‌نیا که به ارواح مطهر آنها درود می‌فرستیم و برای خانواده‌های آنها صبر و اجر می‌طلبیم و عرض ارادت ویژه به خانواده شهید سلیمانی، به ویژه همسر مکرم و فرزندان عالی قدر آنها که چه خانواده و همسر بزرگواری، خوش به سعادتتان.

وی گفت: در ادامه سردار دیگری پرچم سپاه قدس سرافراز را با عنایت و اعتماد رهبر انقلاب برعهده گرفت؛ سردار قاآنی سالیان سال با شهید سلیمانی همراه بود و از همان روش، دیدگاه و شخصیت بهره‌مند است که به فال نیک می‌گیریم که با حضور این برادر شاهد فتوحات و پیروزی‌های بزرگتری خواهیم بود.

امام جمعه موقت تهران بیان کرد: همچنان که گفتم هفته عجیبی را پشت سر گذاشتیم؛ حاج قاسم با جامعه ما چه کرد و چه قیامتی برپا شد. در این 40 سال مجاهدت به ویژه در منطقه مقاومت، این شهید شجاعت و تدبیر را در هم آمیخته بود و با اخلاص پروردگار به میدان آورده بود. وی هم میدان مقاومت را تقویت کرد و هم در جاهای مورد نیز حلقه‌های مقاومت را ایجاد کرد؛ انصارالله یمن، حزب‌الله لبنان و جبهه مقاومت فلسطین از مشورت ایشان بهره‌هایی بردند. همچنین ایجاد حلقات جدید حشد الشعبی، قوات‌الوطنیه تا فاطمیون، علویون و زینبیون و ... از حسنات وجود این شخصیت بود اما کار بزرگ حاج قاسم این حلقات را بهم متصل کرد.

وی ادامه داد: سردار شهید سلیمانی با آن ظرفیت و هوش بالا، زنجیره طلایی از مقاومت را در منطقه بوجود آورد و همه اینها را به مرکز فرماندهی کل متصل کرد و تدابیر عالی و راهبردهای فرماندهی کل و امام عالی قدر خود را به دقت در منطقه اجرا کرد و نتیجه این شد که توطئه‌های استکبار در منطقه عقیم ماند و منطقه را از داعش و ... پاکسازی کرد، امنیت را در منطقه ارتقا داد و فرهنگ مقاومت را گسترش داد.

خطیب جمعه تهران تصریح کرد: ننیجه دیگر اینست که جامعه و ایران، امنیتش تضمین شد و امنیت جهانی را ارتقا داد. شهید سردار، امنیت آفرین و صلح آفرین بود؛ امینت و صلحی که حاصل مقاومت فعال است والا امنیتی که محصول سازش باشد، دوام ندارد؛ امنیتی که محصول مقاومت فعال است، ماندگار است.

حاج‌‌علی‌اکبری اضافه کرد: اما کار ویژه حاج قاسم، استمرار فتح‌الفتوح امام(ره) بود و این تصمیم نابخردانه دشمنان، او را به چیزی که سالیان سال منتظرش بود، رساند.

وی ادامه داد: شهادت حاج قاسم و ابومهدی به گواهی امام مسلمین در آن بیانیه پرمغز و پر از نکته‌ای که در ساعات اولیه تحویل جامعه شد، با بصیرت امت و حضور یکپارچه امت، نقطه عطفی در تاریخ انقلاب اسلامی و منطقه و مقاومت به وجود آورد.

خطیب تهران اظهار کرد: هفته گذشته نقطه عطف تاریخ معاصر و تاریخ انقلاب اسلامی بود و از این نقطه عطف، می‌توان مسیر گذشته را دید و تحلیل کرد و برای آینده تصمیم‌های درست گرفت. ظرفیت ویژه حاج قاسم در این حضور دوباره و عملیات جدید که بزرگ‌ترین عملیات زندگی او بود، تحت ولایت و امامت رهبری و با حضور میلیون‌ها انسان مشتاق و آماده، انجام شد؛ اینجا بود که مردم دیدند انگار همه فرمانده‌های بزرگ ما به میدان آمده‌اند، عرفان چمران، هوش باقری، شجاعت خرازی، محبت و صمیمیت بروجردی، قاطعیت صیاد، صلابت بابایی، صفای زین‌الدین، مظلومیت شهید بهشتی و ... و در همه این شهدا، ولایت‌مداری مشاهده می‌شد.

وی ادامه داد: آیات شهادت دوباره تفسیر شد و تمام شهدای دفاع مقدس و دفاع حریم و حرم در این عملیات وسط میدان حاضر شدند و چه رونق معنوی خاصی به جامعه داد و از هویت انقلابی جامعه ما رونمایی شد و دستگاه‌های دشمن شناسی و تنفر از شیاطین به اوج رسید و مردم با اشاره حاج قاسم و شهدا، جمال ولایت و شکوه این نظام الهی را مشاهده کردند. ائتلاف قلبی و وحدت گفتمانی بی‌نظیری مانند روزهای اول انقلاب اسلامی در جامعه فراهم شد.

امام جمعه موقت تهران با تأکید بر اینکه در آمیختن اشک و خون همیشه اینگونه می‌شود، بیان کرد: ملت عزیز ما و شما برادران و خواهران، عملیات بزرگ و سرنوشت‌سازی را انجام دادید و قیامت و حماسه بی‌نظیر ایجاد کردید. از سویی آکنده از احساسات، همراه با حس انتقام و از سوی دیگر سرشار از قدرشناسی و سپاس و حقیقتا واژه‌ها ناتوان هستند و در برابر این قیامت ملتی که همراه با حاج قاسم زیر پرجم ولایت است، رکوع می‌کنند. رفراندومی برای مقاومت بود، از کاظیمن تا کرمان چه قیامتی برپا شد و این اقیانوس مواج مردم هم بیعتی برای ادامه راه و هم نفرت برای تقاضای انتقام بود. به ویژه شما تهرانی‌ها، خوب به صحنه آمدید به گونه‌ای که شمارش‌گرها توان شمارش این عدد شگفت انگیز را ندارند.

حاج‌‌علی‌اکبری بیان کرد: وضعیت استکبار جهانی(دشمن اصلی که رهبر فرمودند باید آنها را بشناسید و گمشان نکیند و در دشمن شناسی دقیق باشید)، بعد از حاج قاسم وضعیت عجیبی شده است؛ آبروریزی بزرگ و رسوایی بی نظیر برای این سرکرده تروریسم دولتی که خود تروریست تبهکار است و دستگاه فکری‌اش ایالت متحده آمریکا که مرکز اصلی تربیت تروریست‌ها است، رخ داده است؛ آنها منفعلانه و بی‌اعتنا به حاکمیت عراق، اقدامی ناشی از استیصال و ناجوانمردی را انجام دادند و با این کار چهره‌ای محبوب و سردار صلح و امینت را که برای منطقه مقاومت شناخته شده بود، به شهادت رساندند که محصولش شد نفرت بی‌نظیر از رژیم نحس آمریکا و صهیونیست‌ها و دستگاه استکبار که بدون شک در دادگاه افکار عمومی جهان محکوم هستند.

وی ادامه داد: منافع آمریکا در سراسر جهان در معرض مخاطرات گسترده قرار دارد. از این به بعد پایگاه‌های زیاد داشتن، برای آمریکایی‌ها، نقطعه قوت نیست. از این به بعد این ابر جنایتکاران در معرض افول تاریخی هستند به ویژه با عملیات اخیرشان. دوستان و وابستگان آمریکا در رعب وحشت هستند که چگونه می‌توان به غول وحشی در حال جان‌کندن اعتماد کرد. اختلافات درونی آمریکا به شدت افزایش یافته است به ویژه با جمله اخیر ترامپ که گفت «همه چیز خوب است». تحلیل زبان بدن آنها و حرف‌هایی که می‌زنند حکایت از ترس عمیق، استیصال و سرگشتگی آنها دارد، اگر عقلای آنها دیر بجنبند هیچ چیز برای آنها نمی‌ماند، هرچند سکوت آنها در این ترور را نیز محکوم می‌کنیم.

خطیب جمعه تهران تصریح کرد: حال رژیم صهیونیستی از همیشه خراب‌تر است. از امروز حضور رژیم غاصب صهیونیستی در منطقه نقطه قوت نیست بلکه نقطه ضعفی بزرگ است که در محاصره زنجیره مقاومت هستند و انگشت اتهام متوجه رژیم پلید و نحس صهیونیستی است. انتقام سخت آغاز شد و خون شهید رسواکننده و شب‌شکن و فتنه‌سوز است به ویژه اگر سیدالشهدای عرصه مقاومت به میدان رفته باشد.

وی ادامه داد: عملیات انتقام، بخش بسیار اندکش انجام شده است؛ مجلس عراق با تصویب اخراج آمریکا از کشورش و مجلس ایران با تروریست خواندن آمریکا و پنتاگون و دولت ایران با بیانیه گام پنجم کاهش تعهدات. اما سیلی آنی بود که سپاهیان عزیز در هوافضای سپاه نواختند؛ سیلی قانونی بسیار محکم و داغ به صورت شیطان که هنوز دور خود می‌چرخد و گیج است و این حالت گیجی را می‌توان در آنها مشاهده کرد. البته در منطقه، مقاومت هر کدام برای خود سهمی تعریف کرده‌اند؛ حزب‌الله، حشدالشعبی و انصارالله، اما بدانید رهبری معظم فرموند آنچه که باید اتفاق بیفتد اینست که «آمریکای تبهکار گور خودش را از منطقه گم کند و هر چه زودتر وجود نحسش را بیرون ببرد و اگر دیر بجنبد فرزندان مقاومت این نجاست را از منطقه خواهند شست».

حاج‌‌علی‌اکبری در پایان به زبان عربی خطاب به امت مقاومت مطالبی را بیان کرد.

انتهای پیام
captcha