حمله به پایگاه نظامی آمریکا؛ سرآغازی بر چرخش نظم نوین جهانی
کد خبر: 3870989
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۶
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران بیان کرد؛

حمله به پایگاه نظامی آمریکا؛ سرآغازی بر چرخش نظم نوین جهانی

گروه اندیشه ــ احمد نادری حمله به پایگاه آمریکا را شروعی برای تغییر نظم جهانی دانست و گفت: یکی از مهم‌ترین نظریات در تغییرات نظم جهانی، بحث نزاع و نبرد تمدن‌هاست؛ در خط گسل غرب آسیا، درگیری‌هایی ایجاد شده از جنس درگیری‌های تمدنی است و سرآغازی بر چرخش نظم از یک دنیای تک‌قطبی به دنیای چندقطبی است که جمهوری اسلامی ایران یکی از بازیگران اصلی آن است.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست علمی «وحدت اقوام در جمهوری اسلامی ایران؛ عزت ملی، استقلال، آزادی و حفظ مرزبندی با دشمن» امروز، 22 دی‌ماه، با حضور جمعی از اندیشمندان و علاقه‌مندان در سازمان بسیج اساتید برگزار شد.

احمد نادری، عضو هیئت علمی گروه انسانی شناسی دانشگاه تهران و رئیس موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی، در این نشست بیان کرد: می‌توان کلیت بیانیه گام دوم انقلاب را در سه قسمت خلاصه کرد؛ بخش اول بیانیه، کلیاتی است از آنچه که قبل از انقلاب وجود داشت و فضای دیکتاتوری و ظلم آن زمان را ترسیم می‌کند و مقام معظم رهبری، نشان می‌دهند که با تحقق انقلاب اسلامی، چه اقدام مهمی صورت گرفت که فضای دو قطبی آن زمان را تبدیل به فضای سه قطبی کرد که بعد از انقلاب شاهد به وجود آمدن یک پارادایم جدید هستیم که اکنون و بعد از 40 سال، دارد خودش را نشان می‌دهد. یعنی علی‌رغم همه این مشکلاتی که داشته‌ایم، اما از رشد خود باز نمانده‌ایم و در فضای بین‌الملل، به جایی رسیده‌ایم که یکی از پایه‌های معادلات تغییر نظم جهانی محسوب می‌شویم.

بی‌سابقه بودن حمله به پایگاه عین‌الاسد

وی تصریح کرد: حمله ما به پایگاه عین‌الاسد نیز اتفاقی بود که از جنگ جهانی دوم تا الآن، بی‌سابقه بود و هیچ دولتی جرئت حمله به پایگاه‌های آمریکا را نداشت. سابقاً گروه‌هایی حمله می‌کردند، اما دولتی نمی‌توانست با اقتدار این حمله را صورت دهد و اعلام کند. البته که حادثه سقوط هواپیما نیز تلخ بود، اما نباید فراموش کرد که مسبب اصلی در همه این ماجرا، آمریکاست که این بازی و این منازعه و تخاصم را شروع کرد و باید به سمتی برویم که این مسئله را برای مردم تشریح کنیم.

نادری در ادامه افزود: این حمله که صورت گرفت، در حقیقت باید آن را شروعی برای تغییر نظم جهانی بدانیم. از سال 2011 به بعد، مقالاتی را در مورد تغییرات نظم جهانی نوشته‌ام که یکی از مهم‌ترین نظریات نیز بحث نزاع تمدن‌ها و نبرد تمدن‌هاست و نشان داده‌ام که در خط گسل غرب آسیا، درگیری‌هایی ایجاد شده که درگیری‌های تمدنی است و این سرآغاز چرخش نظم از یک دنیای تک‌قطبی به دنیای چندقطبی است که یکی از بازیگران اصلی آن جمهوری اسلامی ایران است.

وی بیان کرد: با این حمله‌ای که انجام شد، به طور یقین باید گفت که تغییر نظم جهانی آغاز شده است و ایران یکی از بازیگران مهم است و در آینده خواهیم دید که ایران چه سهمی را در این معادلات خواهد داشت. این تکاپوهای آمریکا که بعد از این قصه داشته است و توییتی که ترامپ، شب گذشته زد و همچنین دستگیری سفیر دولت انگلیس در پل کالج، همگی نشان می‌دهد که خط این داستان چگونه است و مشخص است که این‌ها می‌خواهند ایران را از درون دچار آسیب و تشتت کنند، چراکه حماسه تشییع حاج قاسم سلیمانی، حماسه تاریخی بود و هیچ کس چنین تصوری نمی‌کرد که این حماسه، این طور رقم بخورد.

حماسه‌ای که پشتوانه برای نظام شد

این استاد دانشگاه در ادامه افزود: حماسه‌ای که در شهرهای مختلف ایران خلق شد، سرمایه اجتماعی ایجاد کرد که می‌تواند پشتوانه جدی برای کلیت نظام در تقابل با آمریکا و در معادلات تغییر نظم جهانی باشد. حالا هم دستاویزی پیدا کردند که یک مقدار وحدت را دچار خدشه کنند که باید هوشیار بود. البته همه برای سقوط این هواپیما داغدار  هستیم، اما باید هوشیاری خود را نیز حفظ کنیم.

وی با اشاره به محورهای دوم و سوم بیانیه گام دوم انقلاب بیان کرد: در قسمت دوم، مقام معظم رهبری، پیرامون راهی که در این سال‌ها آمده‌ایم بحث کرده‌اند و تبیین شده که در حوزه‌های مختلف، جمهوری اسلامی چه خدماتی را عرضه کرده است و در بخش سوم نیز بحث مقام معظم رهبری، در مورد آینده است که در اینجا وظیفه جوانان را تبیین کرده‌اند.

رئیس موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی در بخش دیگری از سخنان خود به بحث اقوام و جایگاه آن در بیانیه گام دوم پرداخت و گفت: یکی از اقدامات در این زمینه بحث معنویت و اخلاق است که می‌توان به معرفی شخصیت‌های بومی و اخلاقی و همچنین تقویت حضور علمای طراز اول در مناطق بومی پرداخت. علاوه بر این، در بحث اقتصاد نیز می‌توان جایگاه مناطق مرزنشین برای فرصت اقتصادی و فرهنگ را تبیین کرد. در بحث عدالت و مبارزه با فساد نیز تبلیغ اقدامات عدالت‌محور جمهوری اسلامی ایران در مناطق قومی و توسعه هدفمند و بومی در مناطق قومی، می‌تواند مورد توجه قرار گیرد.

جایگاه انقلابی اقوام در صیانت از مناطق قومی

نادری بیان کرد: یکی دیگر از مباحث می‌تواند بحث استقلال باشد که در این بخش نیز باید جایگاه شهدای قومی در کسب استقلال و آزادی تبیین شود. همچنین باید نقش جایگاه انقلابی اقوام در صیانت از مناطق قومی نیز تبیین شود. علاوه بر این، در بحث روابط خارجی، نیازمند ایجاد الگوی مقاومت با کشورهای همجوار و استفاده از ظرفیت مشترک زبانی و نژادی اقوام ایرانی و کشورهای همجوار، برای صدور انقلاب به آن سوی مرزها است.

وی در ادامه افزود: یکی دیگر از بحث‌هایی که می‌توان در مورد اقوام روی آن تمرکز کرد، سبک زندگی و تولید محصولات فرهنگی به زبان اقوام است تا بتواند ابزاری برای مقابله با محصولات فرهنگی غرب باشد. علاوه بر این لازم است که آسیب‌های سبک زندگی غربی نیز به درستی تبیین شود و برای اقوام مرجعیت فرهنگی درنظر گرفت.

نادری در انتهای سخنان خود گفت: نباید با این بیانیه مانند سندهای عادی دیگر برخورد کنیم. این یک بیانیه راهبردی است که همه باید آن را حفظ کنیم تا بتوانیم کنشگری خود را در آینده با این بیانیه بسیار راهبردی تنظیم کنیم.

انتهای پیام
captcha