توصیه‌ای مفید برای روز‌های پر التهاب/ تاب‌آوری خود را بالا ببریم
کد خبر: 3871220
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۷
یک متخصص سلامت خانواده بیان کرد:

توصیه‌ای مفید برای روز‌های پر التهاب/ تاب‌آوری خود را بالا ببریم

گروه جامعه ــ تاب‌آوری، مهارتی است که به انسان کمک می‌کند تا بتواند سریع‌تر، طولانی‌تر و با استرس کمتری در مقابل سختی‌ها بایستد؛ همه انسان‌ها تا حدودی از ویژگی تاب‌آوری برخوردارند اما مهم این است که بدانیم چگونه از آن در زندگی و در مواقع پرالتهاب بهره ببریم.

به گزارش ایکنا؛‌ معصومه حاتمی، دکترای روانشناسی تربیتی و دارای فوق تخصص سلامت خانواده در یادداشتی که برای انتشار به خبرگزاری ایکنا ارائه داد به توصیه‌های مفید برای روز‌های پر التهاب اشاره و به بالا بردن تاب‌آوری در این روزها تاکید کرد. متن این یادداشت به شرح زیر است:

«زندگی در بر گیرنده موارد زیادی است که سر و کله زدن با همه آنها نیازمند صبر و تحمل زیاد است. اگر در زندگی نتوانیم صبر کنیم و تحمل داشته باشیم قطعاً در راه‌های زیادی کم می‌آوریم و البته پیشرفت و تلقی برایمان سخت یا حتی غیر ممکن خواهد شد. پس بهترین کار این است که صبر و تحمل‌مان را بالا ببریم، اما چطوری؟! روانشناسان مدتی است که در کنار سایر مهارت‌های زندگی بر روی مهارتی به نام «تاب آوری» یا همان تحمل سختی مطالعه می‌کنند.
 
مهارت تاب‌آوری چیست؟
ﺗﺎﺏ‌آوری ظرفیت گذشتن از دشواری پایدار و ترمیم خویشتن است. در واقع تاب‌آوری نحوه‌ سازگاری فرد با شرایط سخت است.
این ظرفیت می‌تواند به فرد کمک کند پیروزمندانه از رویداد‌های ناگوار زندگی بگذرد و با وجود قرار گرفتن در معرض تنش‌های شدید، شایستگی‌های اجتماعی، تحصیلی و شغلی خود را ارتقاء ببخشد و متمایز شود.

ویژگی‌های افراد تاب‌آور:
۱- احساس ارزشمندی:
پذیرفتن خود به عنوان فردی ارزشمند، احترام قائل شدن برای خود و توانایی‌های خود، سعی در شناخت نقاط مثبت خود و پرورش دادن آن‌ها و از طرف دیگر شناخت نقاط ضعف و کتمان نکردن آنها.

۲- مهارت حل مسئله:
افراد تاب‌آور ذهنیتی تحلیلی – انتقادی نسبت به توانایی‌های خود و شرایط موجود دارند، در مقابل شرایط مختلف انعطاف پذیرند و توانایی شگفت انگیزی در پیدا کردن راه حل‌های مختلف درباره یک موقعیت یا مسئله خاص دارند.

۳ - مهارت‌های اجتماعی:
افراد تاب‌آور مهارت‌های ارتباط با دیگران را خیلی خوب آموخته‌اند. آن‌ها می‌توانند در شرایط سخت هم شوخ طبعی خودشان را حفظ کنند، با دیگران صمیمی شوند و در مواقع بحرانی از حمایت اجتماعی دیگران بهره ببرند، ضمن اینکه می‌توانند سنگ صبور خوبی باشند.

۴ - خوش‌بینی:
اعتقاد راسخ به اینکه آینده می‌تواند بهتر باشد و احساس امید و هدفمندی، از ویژگی‌های دیگر افراد تاب‌آور است. این افراد باور دارند که می‌توانند زندگی و آینده خود را کنترل کنند.

۵- همدلی:
افراد تاب‌آور توانایی برقراری رابطه توأم با احترام متقابل با دیگران را نیز دارند.

کسانی‌که قدرت تاب‌‌آوری بالاتری دارند در بازگشت به تعادل اولیه یا رسیدن به تعادل سطح بالاتر در شرایط تهدیدکننده نسبت به دیگران بهتر عمل می‌کنند و سازگاری بیشتری از خود نشان می‌دهند که نتیجه آن کسب موفقیت بیشتر در زندگی است. در واقع ظرفیت مثبت افراد برای سازگاری با استرس و فجایع، تاب‌‌آوری است و این عاملی است که ما را در مقابل خطرات احتمالی محافظت و در مقابل عوامل خطرساز آینده قوی‌تر می‌کند. همه‌ انسان‌ها تاب آوری دارند. اما مسئله این است که هر کس چقدر و چگونه می‌تواند از آن در زندگیش استفاده کند.

بد نیست بدانید که برای مشکلات و سختی‌هایی که در زندگی همه ما وجود دارد، این خود ما هستیم که سرنوشت خوب یا بد تمام شدن آنها را رقم می‌زنیم. در واقع این قدرت از درون خود ما سرچشمه می‌گیرد و با تاب‌آوری معنا پیدا می‌کند. پس تاب‌آوری قابل یادگیری است. حال کمی خودتان و اطرافیانتان را ارزیابی کنید و ببینید در مواجهه با مسائل و مشکلات چگونه عمل می‌کنید؟ آیا از نتیجه عملکردتان احساس رضایت می‌کنید؟»
انتهای پیام
captcha