برای حل مشکلات کلیمیان به حضور فقها نیازمندیم
کد خبر: 3871637
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۱

برای حل مشکلات کلیمیان به حضور فقها نیازمندیم

گروه اندیشه ــ مرجع دینی کلیمیان ایران بیان کرد: برای تحقق اجتماعی به صورت کامل، موانعی وجود دارد که در جنبه‌های قانونی و اجرای قانون است. البته که تلاش شده موانع کار برداشته شود و موانعی که برای استخدام وجود داشته شده برطرف شده است. یکسری مسائل دیگر در حوزه قصاص وجود دارد که برای حل آنها نیازمند همکاری علما و فقها هستیم که راهکاری منطقی و اصولی را ارائه کنند.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست علمی «حقوق اقلیت‌های دینی در نظام جمهوری اسلامی ایران الگوی تحقق عدالت اجتماعی»، امروز، 24 دی‌ماه، با حضور جمعی از رهبران اقلیت‌های دینی در تالار ایوان شمس برگزار شد.

یونس حمامی لاله‌زار، مرجع دینی کلیمیان ایران، در این نشست بیان کرد: حکومت ایران، به عنوان یک حکومت حق‌باور، مطرح است که به خدای واحد اعتقاد دارد. خدایی که همه انسان‌ها را خلق کرده است و تصمیم گرفت که یک آدم را خلق کند و از او نسل بشر زیاد شود و اقوام شکل بگیرند. به این دلیل که دیگر کسی برای نژادپرستی و برتری نسبت به دیگران بهانه و دلیلی نداشته باشد. بنابراین خداوند یک انسان را آفرید که پدر همگی انسان‌ها باشد و این مسئله می‌تواند همواره مورد توجه قرار گیرد.

وی تصریح کرد: در قانون اساسی نیز به این امر توجه شده است و اقلیت‌های دینی به رسمیت شناخته شده‌اند و مطابق قوانین خود، زندگی می‌کنند. در برگزاری مراسم مذهبی و داشتن کلیساها، آزاد هستیم و آیین و مراسم خود را، با امنیت انجام می‌دهیم که این مسئله، یکی از افتخارات ایران است. با اینکه اکثریت جامعه ایران دین دیگری دارند، اما اقلیت‌ها نیز در اجرای مناسک خود، این آزادی را دارند و مدارس و اجتماعات خاص خود را دارند که بر اساس قانون است.

حمامی در ادامه افزود: طی دوران پیروزی انقلاب و پس از آن شاهد این بوده‌ایم که در جمهوری اسلامی قدم‌های مؤثری برای تحقق عدالت اجتماعی برداشته شده است و اگر هم محدودیت‌هایی وجود داشت، با درایت امام خمینی(ره) و رهبر انقلاب حل شده است، اما برای رسیدن به نقطه ایده‌آل باید جنبه‌های دیگری نیز رعایت شود.

وی تصریح کرد: هموطنان اقلیت‌های دینی در همه زمینه‌ها، از جمله ادای دین و انجام وظیفه، به صورت معمول چیزی را کم نگذاشته‌اند. قبل از انقلاب در مبارزات حضور داشتند و شهید داده‌اند و پس از انقلاب در جنگ نیز همراهی داشته‌اند. حتی در تحریم‌هایی که به کشورمان تحمیل شده است، اقلیت‌های دینی نیز جزء همین مردمی بوده‌اند که مقاومت کرده‌اند و می‌دانند که راهی که در پیش گرفته‌اند راه صحیح و درستی است.

مرجع دینی کلیمیان ایران در ادامه افزود: اما برای تحقق اجتماعی به صورت کامل، موانعی وجود دارد که در جنبه‌های قانونی و اجرای قانون است. البته که تلاش شده موانع کار برداشته شود و موانعی که برای استخدام وجود داشته شده، برطرف شده است. یکسری مسائل دیگر در حوزه قصاص وجود دارد که برای حل آنها نیازمند همکاری علما و فقها هستیم که راهکاری منطقی و اصولی را ارائه کنند.

وی تصریح کرد: البته گاهی اوقات در خود قانون مسئله حل شده، اما در اجرای آن محدودیت وجود دارد که با توجه به همکاری‌هایی که صورت گرفته، این مسائل نیز در حال برطرف شدن است و این هم‌فکری که در کشور ما وجود دارد می‌تواند الگویی برای دیگر کشورها نیز محسوب شود. البته که ما در استخدام آموزش و پرورش همچنان مشکل داریم و با وجود عدم مشکل در اصل قانون، در اجرای آن و مدیریتی که صورت می‌گیرد قدری مشکل وجود دارد.

مرجع دینی کلیمیان ایران در ادامه افزود: یهودیان ایران، راه خود را با صهیونیسم جدا کرده‌اند و تأکید رهبری نیز این بود که، این خطمشی دنبال شود. بنابراین لازم است که روز به روز در مستحکم‌تر از قبل در این راستا حرکت کنیم تا به دوران ظهور موعود نهایی برسیم.

در بخش دیگری از این نشست، آلبرت کوچویی، رئیس انجمن آشوریان تهران، به ایراد سخن پرداخت و گفت: نخستین‌ها از آشوریان بوده‌اند که در خط، موسیقی و ساخت پیکرهای عظیم در بناهایی که هنوز ماندگار هستند سرآمد بوده‌اند و نگاه گذرا به فرهنگ‌های مختلف حکایت از این مسئله دارد. همچنان که شما می‌توانید در تخت جمشید هرنمایی معماران آشوری را ملاحظه کنید.

وی در ادامه افزود: همچنین شاهد این بودیم که بنیاد نخستین کانون آموزشی در تهران و ارومیه نهاده شد و به همان شیوه دانشگاه جندی‌شاپور به همت آشوریان در ایران بنا نهاده شد. همچنان که در ارومیه نخستین دانشگاه پزشگی ایران و نخستین بیمارستان نوین در ایران بنا نهاده شد. نخستین روزنامه و همچنین نخستین چاپخانه نیز توسط آشوریان بنا شده است.

کوچویی بیان کرد: بنابراین کانون‌های فرهنگی آشوریان با این پشتوانه کار کردند و مجتمع آموزشی‌ای را در ارومیه بنا نهادند. همچنین انجمن آشوریان و دیگر نهادهایی که بعد از انقلاب پدید آمدند، نیز پاسدار فرهنگ این مرز و بوم بودند و شاهد این بودیم که کتاب‌های تدریس زبان آشوری نیز برای اولین بار در ایران منتشر شد.

وی در ادامه افزود: با پیروزی انقلاب اسلامی، زنگ بیداری برای جامعه‌ای زنده و پویا به صدا درآمد. البته در آغاز نگرش‌هایی وجود داشتند که به آشوریان ضربه می‌زدند، اما این نگرش‌ها از بین رفتند و در سال‌های قبل شاهد این بودیم که آشوریان برای ارتقای سطح فرهنگ این کشور گام‌های مؤثری را برداشتند.

کوچویی در ادامه افزود: اما با این اوصاف در چهل سال دوم انقلاب نیز درخواست‌هایی داریم که محقق شوند. از جمله اینکه لازم است انجمن‌های فرهنگی همانند دیگر نهادهای میهنمان بی‌آنکه دست‌مایه یک تفکر و یک صدا باشند تقویت شوند. همچنین لازم است که مبانی فرهنگی و آموزشی نیز تقویت شوند و برای حرکت‌های بنیادین و اساسی آشوریان در راستای فرهنگ باید حمایت‌های اقتصادی نیز صورت گیرد.

انتهای پیام
captcha