احتمال آسیب دیدن اقتصاد چین از تنش بین ایران و آمریکا
کد خبر: 3872805
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۰

احتمال آسیب دیدن اقتصاد چین از تنش بین ایران و آمریکا

گروه بین‌الملل ــ ژاپن تایمز در یادداشتی به بررسی احتمال آسیب دیدن اقتصاد چین از تنش بین ایران و آمریکا پرداخته است.

به گزارش ایکنا؛ مینا کوتانی در ژاپن تایمز نوشت:
۱- رشد اقتصادی چین که به علت مناقشه تجاری با آمریکا به پائین‌ترین سطح خود در خلال ۳۰ سال گذشته رسیده است ممکن از تنش بین ایران و آمریکا و بی ثباتی در خاورمیانه آسیب ببیند.
۲- ترور قاسم سلیمانی نگرانی‌ها از بروز جنگ جدید در خاورمیانه را افزایش داده است، رویدادی که می‌تواند ثبات بزرگترین منطقه نفت خیز جهان را به خطر اندازد.
۳- چین وابستگی خود به نفت ایران را در پی برقراری تحریم از سوی آمریکا علیه تهران به میزان چشمگیری کاهش داده است. اما پکن بیشتر از هر کشور دیگری در خاورمیانه سرمایه گذاری کرده و بیشترین وارد کننده نفت از این منطقه ازجهان است.
۴- چین برای ایجاد تعادل در روابط خود با ایران و آمریکا با مشکل جدی روبروست. ایران از لحاظ تامین امنیت واردات نفت از منطقه خاورمیانه و طرح موسوم به یک جاده یک کمر بند برای پکن اهمیت راهبردی دارد، ولی امریکا به علت قدرت سیاسی و اقتصای خود می‌تواند رشد اقتصادی چین را با چالش بکشد.
۵- منوچهر درّاج استاد دانشگاه مسیحی تگزاس می‌گوید به علت تیره‌تر شدن روابط ایران و آمریکا چین مناسبات تجاری خود را باایران به شدت کاهش داده و اکنون ایران برای چین بیشتر یک دردسر است تا شریک تجاری.
۶- در خلال دیدار سال گذشته رئیس جمهور چین از ایران دو کشور قرارداد‌هایی به ارزش یک میلیارد و پانصد میلیون دلار امضاء کردند و تصمیم گرفتند تا مبادلات تجاری خود را تا سال ۲۰۲۵ به ۶۰۰ میلیارد دلار برسانند. اما در پی تحریم‌های آمریکا علیه ایران واردات نفت چین که روزانه ۶۵۰ هزار بشکه بود اکنون به ۱۴۰ هزار بشکه در روز کاهش یافته است. چین واردات نفت از عربستان را افزایش داده است.
۷- به گفته یکی از استادان دانشگاه پکن اگر جنگی بین ایران و آمریکا رخ دهد چین صد‌ها میلیارد دلار بابت سرمایه گذاری‌های خود در ایران و خاورمیانه خسارت خواهد دید. قرارداد‌های چین با ایران ماهیت بلند مدت دارند و چین نمی‌تواند به ناگهان از ایران خارج شود.
۸- منوچهر درّاج می‌گوید اگر فشار‌ها علیه ایران بیش از اندازه افزایش پیدا کند ایران به بستن تنگه هرمز مبادرت خواهد و چنانچه قادر به این اقدام نباشد به ایجاد دردسر برای کشتیرانی در این آبراه مبادرت خواهد کرد.
۹- ایران به علت موقعیت جغرافیایی خود که داشتن ساحل طولانی در خلیج فارس و دریای عمان است و قرار داشتن بر سر راه اروپا از طریق ترکیه در ارتباط با طرح یک جاده یک کمر بند، برای چین از اهمیت خاصی برخوردار است. اما مبادلات تجاری چین با آمریکا آنچنان گسترده و با اهمیت است که چین نمی‌خواهد روابط با واشنگتن را به علت داشتن روابط نزدیک با ایران به خطر اندازد.
منبع: اداره کل رسانه‌های خارجی

انتهای پیام
captcha