آغاز فرایند برپایی چندین آزمون قرآنی و مسابقه مهم کشور
کد خبر: 3873616
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۲:۱۹
اهم اخبار و رویدادهای قرآنی هفته/

آغاز فرایند برپایی چندین آزمون قرآنی و مسابقه مهم کشور

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ آغاز فرآیند ثبت نام مسابقات قرآن وزارت بهداشت، آزمون تخصصی اعطای مدرک تخصصی به حفاظ، فراخوان جشنواره و مسابقات هفته‌های قرآن و عترت در چندین استان، آغاز ثبت نام جشنواره قرآنی کار و کارگر و ... در این هفته اعلام شد.

جمعه///برنامه‌های قرآنی بزرگداشت سردار شهید سلیمانی و فراخوان جشنواره و مسابقات هفته‌های قرآن و عترتبه گزارش ایکنا؛ هفته‌ای که گذشت با رویدادهای مرتبط با امور قرآنی کشور از جمله برگزاری دومین جلسه ستاد ویژه‌برنامه‌های قرآنی بزرگداشت سردار شهید سپهبد قاسم سلیمانی، آغاز ثبت‌نام جشنواره قرآنی کارگران، معرفی اعضای کارگروه بررسی ساماندهی شعب مؤسسات قرآنی، برگزاری نشست رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با رؤسای ادارات قرآنی استان‌ها، تولید دو اثر هم‌خوانی ویژه سردار شهید قاسم سلیمانی، آغاز ثبت‌نام پانزدهمین آزمون اعطای مدرک تخصصی به حفاظ قرآن، تعیین دبیر شورای معارف سیما، فراخوان جشنواره و مسابقات هفته‌های قرآن و عترت، انتشار نظر شهریار پرهیزکار درباره رشته جدید مسابقات بین‌المللی ایران، اعلام جزئیات بیشتر از رقابت انتخابی رشته ترتیل مسابقات بین‌المللی قرآن، آغاز ثبت‌نام جشنواره قرآن وزارت بهداشت و ... همراه بود.

برگزاری دومین جلسه ستاد برنامه‌های قرآنی بزرگداشت سردار سلیمانی
دومین جلسه ستاد ویژه‌برنامه‌های قرآنی بزرگداشت سردار شهید سپهبد قاسم سلیمانی، ۲۸ دی‌ماه، با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی اخوان‌صباغ، رئیس سازمان دارالقرآن؛ سیدعلی سرابی، قائم‌مقام شورای عالی قرآن؛ مجتبی ایزدی، مدیر رادیو قرآن؛ حسن محمدی، مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور؛ محمدتقی میرزاجانی، معاون اجرایی شورای عالی قرآن؛ محمدرضا مسیب‌زاده، مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش؛ حجت‌الاسلام میثم طاهرآبادی از شورای عالی قرآن شهرداری تهران؛ علی تن، از معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ حجت‌الاسلام والمسلمین شفیعی، مدیر اداره ارتباطات و امور استان‌های سازمان دارالقرآن؛ حسین نیک‌نژاد، نماینده رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف؛ حمید شیخ‌زاده از دارالقرآن حرم امام خمینی(ره)؛ محمدرضا خالقی، مدیرگروه جلسات شبکه قرآن و معارف سیما و سیدمحمدجواد شوشتری، رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان و مدیرعامل ایکنا در محل سالن نشست‌های این خبرگزاری برگزار شد.

آغاز ثبت‌نام جشنواره قرآنی کارگران
سومین دوره مسابقات جشنواره قرآنی فجر به همت سازمان دارالقرآن خانه کارگر برای سومین سال متوالی و با هدف ترویج فرهنگ قرآنی در دهه فجر با حضور کارگران، سازمان‌ها و کارخانجات و عموم مردم برگزار می‌شود. این مسابقات در بخش‌های صوت و لحن، حفظ، مفاهیم و تفسیر با محوریت سوره فجر و اذان در بخش‌های آقایان، بانوان، کودکان و نوجوانان ۷ تا ۱۵ برپا می‌شود. این مسابقات از ۱۲ تا ۲۲ بهمن‌ماه برپا می‌شود و متقاضیان شرکت در این مسابقات فقط تا روز چهارم بهمن‌ماه مهلت دارند با ارسال عدد ۲۰۰ به سامانه ۱۰۰۰۰۱۰۰۱۰۰ ثبت نام کنند یا برای دریافت اطلاعات بیشتر نیز با شماره‌های ۷-۶۶۴۸۷۵۴۵-۰۲۱ تماس بگیرند.

معرفی اعضای کارگروه بررسی ساماندهی شعب مؤسسات قرآنی
چهاردهمین جلسه هیئت رسیدگی به امور مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ۲۸ دی‌ماه با حضور اعضایی چون حجت‌الاسلام والمسلمین خسروی، عباس سلیمی، مهدی محمدی، محمدعلی خواجه‌پیری، اصغر امیرنیا و حمیدرضا شیخ‌ویسی در محل این معاونت برگزار شد. طی این جلسه با تمدید پروانه فعالیت هفت مؤسسه به صورت موقت و تا پایان سال ۹۹ موافقت شد و سپس درباره شعب مؤسسات و ساماندهی آنها بحث و تبادل نظر شد.
یادآور می‌شود، حجج اسلام خسروی و مصطفی حسینی، محمدعلی خواجه پیری، شیخ‌ویسی و نمایندگان حقیقی از مؤسسات جامعةالقرآن الکریم، بیت‌الاحزان و مهد قرآن از اعضای این کارگروه هستند. همچنین پانزدهمین جلسه هیئت رسیدگی به امور مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت این وزارتخانه، شنبه، ۱۲ بهمن‌ماه ساعت ۷:۳۰ با حضور اعضا در دفتر معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود.

برگزاری نشست رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف با رؤسای ادارات قرآنی استان‌ها
نشست رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با رؤسای ادارات امور قرآنی استان‌ها طی دو روز ۲۸ و ۲۹ دی ماه در ساختمان مهر سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد. در این نشست، مدیران قرآنی استان‌ها به ارائه گزارش از عملکرد خود طی دوران مسئولیت پرداختند و همچنین پیشنهادات خود را در زمینه ارتقا فعالیت‌های قرآنی ارائه دادند.
در دومین روز این نشست، حجت‌الاسلام والمسلمین «سیدمهدی خاموشی»، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی اخوان‌صباغ، رئیس سازمان ‌دارالقرآن‌الکریم و حجت‌الاسلام غلامعلی عادل، معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف به بیان سخنانی پرداختند.
حجت‌الاسلام خاموشی در بخشی از صحبت‌های خود ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت زهرا(س) و شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی به بیان مطالبی درباره اهمیت بقاع متبرکه، اجرای نیات واقفین، افزایش بهره‌وری موقوفات و ... پرداخت.

تولید ۲ اثر هم‌خوانی ویژه سردار شهید قاسم سلیمانی
گروه مدیحه‌سرایی و هم‌خوانی محمد رسول‌الله(ص) تهران بزرگ به مناسبت شهادت سردار شهید قاسم سلیمانی دو اثر را منتشر کرده است.
نخستین اثر این گروه با نام «سردار دل‌ها» بلافاصله بعد از شهادت سردار سلیمانی تولید و در محفل قرآنی که طی روزهای گذشته به همت دستگاه‌های قرآنی برگزار شد، به مرحله اجرا درآمد.
گروه تواشیح محمد رسول‌الله(ص) تهران بزرگ همچنین تلاش دارد تا دومین اثر خود با محوریت این سردار شهید را تولید کند. این اثر که هنوز نامی برای آن انتخاب نشده است، همزمان با چهلمین روز شهادت سردار سلیمانی منتشر می‌شود.

آغاز ثبت‌نام پانزدهمین آزمون اعطای مدرک تخصصی به حفاظ قرآن
ثبت نام اولین مرحله پانزدهمین دوره آزمون اعطای مدرک تخصصی به حفاظ قرآن از روز سه‌‎شنبه، اول بهمن‌ماه از سوی سازمان دارالقرآن الکریم، آغاز ‌شد. مهلت ثبت نام در این آزمون تخصصی تا پایان وقت اداری روز ۳۰ بهمن‌ماه خواهد بود.
حافظان می‌توانند در تاریخ اعلام شده به پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان دارالقرآن الکریم (پایگاه تلاوت) مراجعه کنند و برای دریافت مدارک تخصصی درجه یک تا پنج حفظ قرآن، در آزمون‌های رشته‌های حفظ ۱۰ جزء، ۲۰ جزء و حفظ کل قرآن ثبت‌نام کنند.

دبیر شورای معارف سیما معرفی شد
مرتضی میرباقری، معاون سیما در حکمی «جواد شیخ‌اکبری» را به سمت دبیر شورای معارف سیما منصوب کرد. در حکم معاون سیما خطاب به شیخ‌اکبری آمده است: به برخی وظایف شورا، از جمله حفظ و ارتقای مرجعیت سیما در حوزه فرهنگ و معارف قرآنی و اسلامی با بهره‌مندی از علما، روحانیت معظم و کارشناسان زبده معارفی و رسانه‌ای، برنامه‌ریزی منسجم، فعال و هدفمند برای حضور سخنرانان، کارشناسان مذهبی و مداحان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) و ارتباط با اماکن متبرکه تأکید شده است.

فراخوان جشنواره و مسابقات هفته‌های قرآن و عترت اعلام شد
در راستای توسعه و تعمیق فرهنگ غنی قرآن کریم و مکتب حیات‌بخش اهل‌ بیت(ع) و نیز ارتقای کیفی و کمی و نهادینه کردن فعالیت‌های قرآن و عترت در بین مردم جامعه و فعالان حوزه فرهنگی کشور، اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌های اصفهان، سیستان و بلوچستان، مرکزی، آذربایجان غربی و کهکیلویه و بویراحمد با مشارکت دفتر تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برنامه‌های هفته قرآن را برگزار می‌کنند.
اصغر امیرنیا، مدیرکل دفتر تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: «بخش مقالات هفته قرآن و عترت» با هدف تدوین مقالات و پژوهش‌های علمی با تکیه بر آیات قرآن و روایات با موضوعات تعلیم و تربیت، سبک زندگی، آسیب‌های اجتماعی، گسترش معنویت، اقتصاد مقاومتی، افزایش و حمایت از تولید ملی، نماز و نیایش، مشارکت و عدالت اجتماعی، اخلاق اجتماعی، مقام زن و سیره معصومین(ع) از منظر قرآن کریم، احادیث و روایات، روش‌های نوین و خلاقانه در تدریس مباحث دینی و قرآنی و سایر موضوعات مرتبط با قرآن و عترت اعلام شده است.

برگزاری نخستین نشست خبری بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن
نخستین نشست خبری بیست ‌و هشتمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم ساعت ۱۳:۳۰ روز یکشنبه، ششم بهمن‌ماه با حضور عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس بیست و هشتمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم برگزار می‌شود.
پیش از این نیز طی احکامی از سوی صالحی، وزیر فرهنگ ارشاد اسلامی، رئیس و اعضای شورای سیاستگذاری این دوره از نمایشگاه قرآن کریم منصوب شدند.

نظر شهریار پرهیزکار درباره رشته جدید مسابقات بین‌المللی ایران
شهریار پرهیزکار که از قله‌های جریان تلاوت و حفظ قرآن کشورمان به شمار می‌رود و همیشه دغدغه‌های او درباره ارتقای فعالیت‌ها و توسعه فرهنگ قرآنی حائز اهمیت بوده است، مطمئناً می‌تواند نظرات دقیقی داشته باشد، اما به جای پاسخ به سؤالاتی در مورد آسیب‌شناسی رشته تلاوت در مسابقات بین‌المللی قرآن، صرفاً به بیان یک نکته در باب فرایندی پرداخت که منجر به اضافه شدن رشته ترتیل به مسابقات بین‌المللی قرآن شد.
وی در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا با اشاره به اینکه وظیفه تصمیم‌گیران مسابقات بین‌المللی این بود که از پیشکسوتان این عرصه نظرخواهی کنند، گفت: باید صاحب‌نظران جریان تلاوت قرآن دعوت می‌شدند تا در جلسه‌ای ویژه این امر مهم، درباره آن هماهنگی و هم‌اندیشی و تبعات چنین تصمیمی در نظر می‌شد. اگر این کار صورت می‌گرفت به نتیجه خوبی می‌رسیدیم، اما بعد از نهایی شدن این کار، بیان نظر چندان جالب نیست.

رشته ترتیل در مسابقات بین‌المللی ۹۹ آزمایشی است
رئیس بنیاد مسابقات قرآن با بیان اینکه برگزاری رشته قرائت ترتیل در سی‌وهفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن به صورت آزمایشی است،‌ گفت: رقابت انتخابی معرفی نماینده ایران برای حضور در این رشته دهم بهمن‌ماه برگزار می‌شود.
کریم دولتی با بیان اینکه در این رقابت هر مرتل دو اجرای کوتاه و بلند خواهد داشت، افزود: بخش اول این رقابت صبح دهم بهمن‌ماه در سازمان اوقاف و امور خیریه و بخش دوم نیز در نوبت بعدازظهر همان روز در آستان مقدس امامزاده حسن(ع) تهران و به صورت یک محفل انس با قرآن برگزار می‌شود.
رئیس بنیاد مسابقات قرآن ایران با بیان اینکه اضافه شدن رشته ترتیل به مسابقات بین‌المللی قرآن ایران به صورت آزمایشی است،‌ اظهار کرد: امیدواریم هم رقابت انتخابی و هم مسابقات بین‌المللی در سطح مطلوبی برگزار شود.

برگزاری مرحله کشوری مسابقات قرآن قوه قضائیه
مرحله کشوری هفتمین دوره مسابقات قرآن قوه قضائیه از هشتم تا دهم بهمن‌ماه به میزبانی شهر شیراز برگزار می‌شود.
مسابقات قرآن قوه قضائیه هر سال در چهار مرحله شهرستانی، استانی، مقدماتی کشوری و کشوری برگزار و هم‌اکنون مرحله پایانی با حضور ۱۸۳ نفر از راه‌یافتگان در رشته‌های مختلف برپا می‌شود.
امسال بیش از ۱۲ هزار نفر در مراحل اولیه در قسمت‌های مختلف مسابقات قوه قضائیه شرکت کردند که از این تعداد حدود ۱۱ هزار نفر، بزرگسالان شامل کارکنان قضائی، اداری و خانواده‌های ایشان و حدود هزار نفر نیز فرزندان زیر ۱۶ سال هستند.

جزئیات بیشتر از رقابت انتخابی رشته ترتیل مسابقات بین‌المللی قرآن
پس از اینکه مسئولان برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن از اضافه شدن رشته ترتیل به سی‌‌وهفتمین دوره خبر دادند که بحث‌ بر سر نماینده ایران در این رشته به وجود آمد.
در نهایت برگزارکنندگان مسابقات به این تصمیم رسیدند که برای معرفی نماینده ایران، یک رقابت انتخابی برگزار کنند و مقرر شد تا از حائزان رتبه ممتاز سه دوره اخیر مسابقات سراسری قرآن دعوت شود.
اما رئیس بنیاد مسابقات قرآن ایران از اضافه شدن برگزیدگان دو دوره قبل‌تر به این رقابت انتخابی خبر داد و گفت: تا قبل از این تصمیم گرفته شده بود تا حائزان رتبه ممتاز ادوار چهل، چهل‌ویک و چهل‌ودو برای رقابت انتخابی دعوت شوند. با توجه به اینکه از دوره سی‌وهشتم به بعد، نتایج مسابقات به صورت کیفی و نه رده‌‌بندی اول تا سوم اعلام شده بود، مقرر شد تا حائزان رتبه ممتاز رشته قرائت ترتیل دوره‌های سی‌وهشتم و سی‌ونهم مسابقات سراسری قرآن نیز برای آزمون انتخابی دعوت شوند.
یادآور می‌شود، رقابت انتخابی پنجشنبه، دهم بهمن‌ماه، در دو نوبت برگزار ‌شد و طی آن هر کدام از شرکت‌کنندگان دو تلاوت کوتاه و بلند، یکی در محل سازمان اوقاف و امور خیریه و دیگری در قالب یک محفل انس با قرآن، به میزبانی آستان امامزاده حسن(ع) تهران اجرا کردند.

آغاز ثبت‌نام در جشنواره قرآن وزارت بهداشت
ثبت‌نام برای حضور در بیست‌وپنجمین دوره جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت از سه‌شنبه، اول بهمن‌ماه، از طریق پایگاه quran.behdasht.gov.ir آغاز می‌شود و تا زمان آغاز مرحله دانشگاهی ادامه خواهد داشت. جزئیات زمان‌بندی مراحل مختلف مسابقات در بخش‌های مختلف پس از ابلاغ آیین‌نامه اعلام می‌شود.
در این دوره از جشنواره، رشته‌های مسابقات از ۴۵ رشته دوره قبل به بیش از ۵۰ رشته رسیده و علاوه بر برگزاری کل جشنواره با نام و یاد سردار شهید قاسم سلیمانی، بخش مجزایی به نام این شهید سرافراز سپاه اسلام اختصاص یافته است.
همچنین آئین‌نامه بیست‌وپنجمین دوره جشنواره قرآن و عترت دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز روز اول بهمن‌ماه و در حاشیه همایش دو روزه هم‌اندیشی کارشناسان قرآن و عترت دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور که در شهر کرمان و در جوار مزار سردار شهید قاسم سلیمانی، برگزار می‌شود، رونمایی و ابلاغ خواهد شد.

آغاز فرآیند جشنواره قرآنی وزارت بهداشت در کرمان

آغاز فرایند اجرایی بیست‌وپنجمین دوره جشنواره قرآن و عترت دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور همراه با نشست هم‌اندیشی کارشناسان قرآن و عترت اواخر این هفته با حضور سیماسادات لاری، معاون دانشجویی ـ فرهنگی وزیر بهداشت و حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در جوار مزار سردار شهید سلیمانی در شهر کرمان برگزار شد.

برگزاری بخش الکترونیک آزمون سراسری قرآن
آزمون رشته‌های بخش الکترونیک هجدهمین دوره آزمون سراسری قرآن و عترت طی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه، ۲۵ و ۲۶ دی‌ماه در دو رشته سبک و سیره زندگی معصومین(ع) و روخوانی قرآن کریم برگزار شد.
مریم قاسم احمد،‌ معاون آموزش و برنامه‌ریزی اداره کل آموزش معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد در مورد این آزمون به خبرنگار ایکنا؛ گفت: در این آزمون در رشته روخوانی قرآن کریم، ۹ هزار و ۵۳۱ نفر و در رشته سبک زندگی و سیره معصومین(ع) نیز سه هزار و ۹۹۴ نفر طی دو روز در آزمون حضور یافتند.
وی افزود: آزمون رشته سبک و سیره زندگی معصومین(ع) طی دو روز ۲۵ و ۲۶ دی‌ماه برگزار شد و در رشته روخوانی قرآن کریم نیز متقاضیان از زمان ثبت نام تا روز ۲۶ دی‌ماه امکان حضور در آزمون را داشتند. با توجه به برگزاری آنلاین آزمون در این دو رشته در لحظه نتایج نیز به شرکت‌کننده اعلام شد.

برگزاری دومین جلسه هیئت هماهنگی صدور مجوز مؤسسات قرآنی
دومین جلسه هیئت هماهنگی صدور مجوز مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت روز پایانی دی‌ماه با حضور اعضا چون حجج اسلام حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگی قرآنی؛ مهدی اخوان‌صباغ، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم؛ عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نمایندگان حقوقی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تبلیغات اسلامی در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.
طی این جلسه درباره سازوکارهای اجرایی توافق‌نامه هماهنگی صدور مجوز مؤسسات قرآن بحث و تبادل نظر شد و مهمترین مصوبه این جلسه، تشکیل گروه پنج نفره، مرکب از دو نفر از اعضای این هیئت و سه نفر از نمایندگان دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی، معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان دارالقرآن ا‌لکریم بود که طی آن پیش‌نویس ضوابط صدور مجوز و همچنین پیش‌نویس آئین‌نامه داخلی تشکیل هیئت هماهنگی صدور مجوز طی بازه زمانی مشخص(دو هفته دیگر) تهیه و آماده می‌شود، سپس برای تصویب نهایی به جلسه آتی هیئت هماهنگی ارائه خواهد شد.

شیوه‌های ساماندهی شعب مؤسسات قرآنی بررسی شد
کارگروه ساماندهی شعب مؤسسات قرآنی با حضور سه نماینده از مؤسساتی که بیشترین تعداد شعبه را در سراسر کشور دارند چون جامعةالقرآن، مهد قرآن و بیت‌الاحزان با حضور تعدادی از اعضای هیئت رسیدگی به امور مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.
طی این جلسه حجج اسلام خسروی و سیدمصطفی حسینی، همچنین محمدعلی خواجه‌پیری و حمیدرضا شیخ‌ویسی از اعضای رسیدگی و سیدمحمود چاووشی، مدیر مهد قرآن(با بیش از ۱۴۰ شعبه در سراسر کشور)، حجت‌الاسلام علیرضا شاهسونی، مدیر بیت‌الاحزان(با بیش از ۱۸۰ شعبه در کشور) و همچنین قدسیه طباطبایی، معاون اجرایی جامعةالقرآن(با بیش از ۸۰۰ شعبه در سراسر کشور) تشکیل شد، درباره شیوه‌ها و مدل‌های مختلف ساماندهی شعب بحث و تبادل نظر شد.

هشتمین دوره طرح ملی تلاوت در سطح کشور کلید خورد
ثبت‌نام هشتمین دوره طرح ملی تلاوت از تاریخ ۲۰ آبان‌ماه آغاز و تا ۱۵ دی‌ماه ادامه داشت. در این فرصت، برخی از استان‌ها با مشکلاتی مواجه و موفق به همکاری نشدند و در این میان از ۲۷ استان، تعداد ۱۰ استان موفق به ثبت‌نام و ارائه آمار حد نصاب ثبت‌نام شدند. بنابراین تعداد هزار نفر در دوره پیش‌نیاز طرح ملی تلاوت حضور خواهند داشت.
حسین مقدم‌کیا، دبیر ستاد طرح ملی تلاوت گفت: بر اساس برنامه‌ریزی در دوره جدید طرح ملی تلاوت، دوره پیش‌نیاز از یکم بهمن‌ماه آغاز شد و تا اواسط بهمن‌ماه ادامه خواهد داشت و پس از دوره پیش‌نیاز، آزمون ورودی از شرکت‌کنندگان اخذ می‌شود. ترم نخست طرح ملی تلاوت از تاریخ ۲۵ بهمن‌ماه شروع و تا اردیبهشت‌ماه سال آینده ادامه خواهد داشت.

رایزنی برای پوشش بیمه‌ای ۱۰ هزار فعال قرآنی
حسن محمدی، مدیر عامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور تصریح کرد: بر خلاف آن چیزی که تصور می‌شود، مشکلات مؤسسات قرآنی تنها با فعال شدن بیمه فعالان قرآنی حل نمی‌شود، زیرا بخشی از مشکلات آنان مرتبط با ستاد و کادر اجرایی آن مرکز است. زیرا صندوق اعتباری هنر، امکان پوشش بیمه‌ای همه کارکنان مؤسسه را ندارد.
محمدی با تأکید براینکه کمیته پیگیری و بررسی بیمه فعالان قرآنی سرفصلی را در قانون بودجه در نظر گرفته است، بیان کرد: کمیته بررسی بیمه فعالان قرآنی به منظور حمایت از مشاغل کم درآمد، سرفصلی در قانون بودجه تعیین کرده است. بنابراین سرفصل، حدود یک میلیون و ۱۴۰ هزار نفر تحت پوشش بیمه مشاغل کم درآمد قرار خواهند گرفت.
وی ادامه داد: کمیته پیگیری بیمه فعالان قرآنی از شورای توسعه فرهنگ قرآنی درخواست کرده است که حدود ۱۰ هزار نفر در ذیل این سرفصل، بیمه شوند که مقرر شده است شورا این درخواست را از سوی مجلس پیگیری کند.

آغاز مسابقات دارالقرآن امام علی(ع)

سیزدهمین دوره مسابقات سراسری دارالقرآن امام علی(ع) در بخش بانوان، سوم بهمن‌ماه، با آیین افتتاحیه و قرائت بیانیه آيت‌الله العظمي جعفر سبحانی در مجتمع یاوران حضرت مهدی(عج) جمکران آغاز شد و به مدت یک هفته ادامه خواهد داشت. در بخشی از این پیام آمده است؛ بانوان نقش مهم و اساسی در تربیت فرزندان و نهاد خانواده دارند و قرآنی بودن آنان تأثیر به سزایی در ترویج فرهنگ قرآن کریم در آینده نسل‌های می‌تواند باشد. دارالقرآن امام علی(ع) که توفیق برگزاری این رویداد مبارک و ارزشمند را دارد، توفیق مهم دیگری را هم داشته است و آن احیای بیت عالم ربانی و مفسر بزرگ قرآن صاحب تفسیر المیزان حضرت علامه طباطبایی(ره) است که بحمدلله این بیت شریف نیز هم‌اکنون یکی از مراکز و مدارس تفسیری در حوزه علمیه قم شده است.

آیین رونمایی از درسنامه‌های قرآن و حدیث

آیین رونمایی از درسنامه‌های قرآن و حدیث و جلسه هم‌اندیشی صاحب‌نظران و مدیران گروه‌های قرآن و حدیث کشور چهارشنبه دوم بهمن‌ماه، در سالن شهدای جهاد علمیِ ساختمان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و با حضور علی خاکی‌صدیق، معاون آموزشی وزیر علوم، سیدحمیدرضا میرعظیمی، رئیس مرکز هماهنگی و توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی و جمعی از مدیران گروه‌های علوم قرآن و حدیث دانشگاه‌های کشور برگزار شد.

 

انتهای پیام
captcha