علم از نمونه‌های برکت در زندگی است
کد خبر: 3874160
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۹
مدرس حوزه:

علم از نمونه‌های برکت در زندگی است

کانون خبرنگاران نبأ ــ حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدعلی مطلبی عمل به وظایف طلبگی طلاب را از نوع برکت در زندگی دانست و گفت: یکی از نمونه‌های برکت در زندگی علم است.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدعلی مطلبی، مدیر حوزه علمیه حجت بن الحسن(عج) تهران، پنجم بهمن‌ماه در جمع طلاب این حوزه با اشاره به معانی الفاظ در علم منطق، گفت: در اصطلاح منطقی‌ها الفاظ به دو بخش مفرد و مرکب تقسیم می‌شود که در این میان دارای جزء بودن و نبودن تقسیم دیگر لفظ مفرد است؛ در مقابل برای تبیین لفظ مفرد مرکب که مورد بحث است باید چنین تعریف کرد که گاهی جزء یک لفظ بر جزء معنایی دلالت دارد.
وی ادامه داد: برای بررسی بهتر مفاهیم قرآنی باید معنای لفظ مفرد مرکب را دانست چراکه در موارد بسیاری یک لفظ جزئی در آیات، معنایی وسیع و قابل اندیشیدن را داراست؛ یکی از مفاهیم مورد بحث در قرآن مفهوم برکت است؛ مفهومی که در اصطلاح به معنی تداوم رشد و گسترده شدن نامیده شده است و لذا هیچ‌گاه از بین نخواهد رفت.
مطلبی افزود: یکی از نمونه‌های برکت در زندگی علم است؛ علمی که نمونه بارز آن در شخصیت عالم بزرگ مرحوم صاحب جواهر است که در سده اخیر می‌زیسته و با نوشتن کتاب گوهربار «جواهر الکلام فی شرح شرائع الاسلام» از آن یاد می‌شود، بروز کرده است. یکی از دوستان که به سازمان ملل و دادگاه لاهه رفت و آمد داشت، می‌گفت: «دیدم کتاب این عالم بزرگ در کتابخانه چنین دادگاهی قرار دارد و وقتی از مترجم دلیل آن را پرسیدم گفت دلایل متقن راه از فقه اسلامی می‌گیریم و بعد از نکته‌بر‌داری از آن در قانون غربی قرار می‌دهیم و آن دسته از مطالب را تحت عنوان قوانین غربی به چاپ می‌رسانیم».
مدیر حوزه علمیه حجت‌بن الحسن(عج) تهران با اشاره به روایتی از امام علی(ع) درباره راهکار کسب برکت در زندگی، اظهار کرد: حضرت در بیانی فرمودند برکت عمر در درست انجام دادن کارهای تعیین شده برای انسان‌ها است، به‌عنوان نمونه برای بهتر تبیین شدن این روایت می‌توان به وظیفه اقامه نماز در وقت معین با شرایط آن اشاره داشت زیرا در روایت وارد شده کسی که به نماز بی‌اعتنایی کند یا آن را با شرایط مقرر آن به‌جا نیاورد مورد نفرین این عمل الهی قرار خواهد گرفت؛ چراکه ما مسلمانان معتقدیم تمام اعمال ما به‌طور مجسم در قیامت به همه ما نشان داده خواهد شد.
وی عمل به وظایف طلبگی طلاب را از نوع برکت در زندگی دانست و گفت: طلابی که بیشتر ساعات عمر خود را در فضا‌های مجازی هزینه و در مسائل گوناگون ذهن خود را درگیر می‌کنند به‌طور قطع نمی‌توانند مسائل درسی را به‌خوبی در ذهن بسپارند و از آن استفاده کنند. لذا، توصیه می‌کنم دوستی را انتخاب کنند که علم آنان برکت داشته باشد.
محمد ایمانی‌مهر
انتهای پیام
captcha