همه‌جا پول هست جز برای نماز!
کد خبر: 3874542
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۹
حجت‌الاسلام قرائتی:

همه‌جا پول هست جز برای نماز!

گروه جامعه ــ رئیس ستاد اقامه نماز کشور در گردهمایی مدیران ستاد اقامه نماز استان‌ها با بیان اینکه همه‌جا پول هست جز برای نماز! گفت: ۲۷ جای قرآن نماز و زکات همراه با هم ذکر شده و این امر برای ما پیام دارد؛ یک پیام آن این است که از پول زکات خرج نماز کنید، باید در این زمینه سرمایه‌گذاری کرد.

به گزارش ایکنا، به نقل از روابط عمومی ستاد اقامه نماز کشور، گردهمایی مدیران ستاد اقامه نماز استان‌ها، با حضور ریاست ستاد اقامه نماز کشور، حجت‌الاسلام قرائتی در مجتمع شهید رسول‌زاده بنیاد شهید و امور ایثارگران برگزار شد.

حجت‌الاسلام محسن قرائتی، ریاست ستاد اقامه نماز کشور ضمن خیر مقدم و تشکر از مدیران استان‌ها بیان کرد: انتظار می‌رود از تمام ظرفیت‌های ستاد اقامه نماز در سطح کشور برای برگزاری جلسات تفسیر قرآن استفاده شود.

رئیس ستاد اقامه نماز با ارائه رهنمود‌های خود در خصوص تفسیر قرآن گفت: با هماهنگی‌های صورت گرفته در سال جدید بیش از ۵۰۰ جلسه تفسیر قرآن در سطح کشور برگزار خواهد شد.

حجت‌الاسلام قرائتی بیان کرد: تفسیر قرآن واجب است و خداوند کسانی که در آیات تدبر نمی‌کنند توبیخ می‌کنند. تفسیر نمونه 45 سال پیش نوشته شده، در صورتی که هر دو سال باید تفسیر قرآن به روز شود.

وی افزود: جلسات تفسیر قرآن را افزایش دهید در تهران جلسه تفسیر قرآن داریم، ولی در شهرستان‌ها خیر. مفسران باید بالای ۱۵ سال سابقه تبلیغ داشته باشند.

حجت‌الاسلام قرائتی با بیان اینکه عظمت ماه رمضان به قرآن است نه به‌ روزه، افزود: متأسفانه قرآن در زندگی ما مهجور مانده است و دلیل آن نشان ندادن جایگاه واقعی قرآن است. خط را گم کرده‌ایم و از قرآن بهره لازم را نمی‌بریم.

حجت‌الاسلام قرائتی گفت: همه‌جا پول هست جز برای نماز! من که می‌گویم ۲۷ جای قرآن، نماز و زکات با هم همراه است و این امر پیام دارد. یک پیام آن این است که از پول زکات خرج نماز کنید، باید در این زمینه سرمایه‌گذاری کرد.

وی با اشاره به اینکه نسل در نسل پدران ما نماز را به پا داشتند و به دست ما رساندند، اما در دوره مسئولیت ما به نماز رسیدگی نشد، گفت: اصل حرف امروز این است، نماز و قرآن را جدی بگیرید.

در ادامه این گردهمایی سیداحمد زرهانی، قائم مقام ستاد اقامه نماز ضمن عرض تسلیت به مناسبت فرا رسیدن ایام شهادت حضرت زهرا(س) از زحمات محمود مظفر، قائم مقام اسبق ستاد اقامه نماز تقدیر و قدردانی کرد و در خصوص تبیین سیاست‌ها، رویکردها، ملاحظات و انتظارات خود افزود: نماز مسئله اصلی کشور است. در حوزه نماز باید فرصت‌ها، تهدید‌ها و نقاط ضعف و قوت را برای ساختن آینده‌ای روشن بشناسیم و برای آن برنامه بلند مدت تدوین کنیم.

وی اضافه کرد: گزارشات باید به‌طور منظم، بدون درشت‌نمایی و واقعی باشد. در ستاد اقامه نماز دنبال ظهور و بروز اتفاقات نو هستیم. همچنین مسابقات کتابخوانی با هدف دانش، بینش و رفتار در تمام مدارس و دانشگاه‌های سطح کشور با رویکرد داستان‌نویسی و خاطره نویسی اجرا خواهد شد.

وی با بیان رویکرد جوانگرایی در این ستاد تصریح کرد: باید برای جذب دانشمندان و فرهیختگان استان‌ها جهت فعالیت در یاوران نماز برنامه‌ریزی شود. استفاده از نیروی انسانی مستعد و علاقه‌مند به کار در حوزه نماز و به‌کارگیری آن‌ها در اجرای امور، استفاده از ظرفیت دستگاه‌ها و نهاد‌های دولتی و خصوصی در استان‌ها در راستای ترویج فرهنگ اقامه نماز، توجه به اقامه نماز جماعت در مدارس با بهره‌گیری از روحانی واجد شرایط و توجه ویژه به کودکان، نوجوانان و جوانان از جمله اولویت‌ها و مأموریت‌ها این ستاد است که باید برنامه‌ریزی لازم برای آن انجام شود.

زرهانی با بیان اهمیت سامانه سجاده بیان کرد: سامانه سجاده کار بسیار ارزشمند و خوبی است و باید بازسازی و تکمیل گردد و نقاط ضعف آن برطرف شود. نماز و نسل نو بسیار مهم است و ستاد اقامه نماز تمام برنامه‌ها و ظرفیت خود را در راستای توسعه و ترویج فرهنگ نماز خوانی برای این قشر به کار خواهد بست.

زرهانی با بیان اینکه ستاد اقامه نماز در سازمان برنامه و بودجه به عنوان یک دستگاه سیاست‌گذار تعریف شده است، افزود: دستگاه سیاست‌گذار باید بتواند برنامه‌هایی را تدوین کند که در همه ارکان جامعه نافذ باشد و پس از اجرا بازخورد و ارزیابی شود. در ستاد اقامه نماز بر این باور هستیم که مجموعه آموزش و پرورش بسیار تواناست؛ این دستگاه در سال جاری بیش از سه میلیارد تومان بابت ترویج و توسعه فرهنگ اقامه نماز در مدارس هزینه کرده است. این وزارتخانه در سال جاری بیش از ۷۰۰ هزار پیش اجلاس نماز با عنوان نماز و مدرسه در سراسر مدارس کشور برگزار کرده است.

در ادامه این نشست کاظمی، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: اگر می‌خواهیم مسئله نماز در کشور حل شود باید به سراغ آموزش و پرورش برویم.

وی با اشاره به توان و ظرفیت آموزش و پرورش در راستای ترویج و توسعه فرهنگ نماز، افزود: آموزش و پرورش آمادگی دارد تمام ظرفیت خود را در راستای ترویج و توسعه اقامه نماز در خدمت گیرد. اقامه نماز از آسیب‌های اجتماعی پیشگیری می‌کند و اساسی‌ترین و محوری‌ترین رکن دین نماز است.

این مقام مسئول با اعلام آمادگی کامل وزارت آموزش و پرورش در برگزاری پیش اجلاس‌های نماز بیان کرد: برای پیش اجلاس‌های نماز در سال آینده در سطح تمام مقاطع و مدارس برنامه‌ریزی و هماهنگی‌هایی صورت خواهد گرفت.

وی افزود: اگر مدیر مدرسه باور قلبی به اقامه نماز در مدارس داشته باشد و دوره‌های توانمند سازی را آموزش دیده باشد میتواند موجی در سطح تمام مدارس و در بین معلمان و دانش‌آموزان کشور راه بیاندازد.

معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش گفت: وزارت آموزش و پرورش آمادگی دارد بسته‌های فرهنگی با محوریت نماز آماده و در اختیار استان‌ها قرار دهد.

دکتر کاظمی ضمن پیشنهاد یک هفته کار ویژه در خصوص نماز در مدارس و استفاده از تمام ظرفیت موجود افزود: پیشنهاد می‌شود نمایشگاه‌های نماز در مدارس شامل فیلم، سرود، تئاتر، پوستر و سخنرانی در مدارس بالای ۵۰۰ نفر برگزار شود.
انتهای پیام
captcha