مردم در مردم‌سالاری دینی سازنده قدرت هستند/ چرا رهبری بر مشارکت سیاسی همه تأکید دارند
کد خبر: 3874947
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۷:۳۱
آیت‌الله کعبی:

مردم در مردم‌سالاری دینی سازنده قدرت هستند/ چرا رهبری بر مشارکت سیاسی همه تأکید دارند

گروه سیاسی ــ‌ عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه بر مبنای آیه 62 سوره انفال، پیامبر اکرم(ص) با نصرت الهی و حمایت مؤمنان به پیروزی رسید، گفت: بر این اساس در جمهوری اسلامی پیوند امت و امامت دو رکن اصلی تشکیل‌دهنده نظام محسوب می‌شود که مردم سازنده قدرت و دین مبنای قدرت است.

آیت‌الله عباس کعبی، عضو هیئت‌رئیسه مجلس خبرگان رهبری، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، به مناسبت فرارسیدن ایام‌الله دهه فجر درباره جایگاه و نقش مردم و اهمیت انتخابات در نگاه رهبران نظام گفت: مردم رکن اصلی انقلاب هستند و نهضت اسلام در دوره پیامبر اکرم(ص) با تشکیل جامعه ایمانی آغاز شد و به پیش رفت. اگر جامعه ایمانی و جمهوری مؤمنان و موحدان در دوره ایشان تشکیل نمی‌شد، اسلام به پیروزی نمی‌رسید.

مردم‌سالاری دینی، حاصل تلفیق اصل 5 و 6 قانون اساسی

وی ادامه داد: پیامبر(ص) با تشکیل جامعه اسلامی برپایه ایمان و تقوا توانست پایه‌های حکومت مدینه النبی را تحکیم ببخشد. خداوند در قرآن نیز می‌فرماید: «هُوَ الَّذِي أَيَّدَكَ بِنَصْرِهِ وَ بِالْمُؤْمِنِين»؛ پیامبر(ص) در سایه نصرت الهی و حمایت مؤمنین پیروز شد. جمهوری اسلامی هم با حضور فعال مردم در صحنه و پیروی از امام راحل شکل گرفت و پیوند امت و امامت دو رکن اصلی سازنده نظام جمهوری اسلامی است که در قانون اساسی در کنار اصل 5؛ «ولایت فقیه»، اصل 6؛ «اداره نظام به اتکای آرای عمومی» مطرح شد و تلفیق اصل و 5 و 6 مردم‌سالاری دینی را شکل داد.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: در این چهل سال هم دولت‌ها و مجلس‌های مختلف و نحوه اداره کلان کشور برخاسته از رأی مردم بوده و مردم صاحب‌اختیار نظام اسلامی برپایه احکام دین هستند؛ به عبارتی مردم و حضور و مشارکت فعال آنان سازنده قدرت و دین اسلام مبنای قدرت است.

وی تأکید کرد: انتخابات آتی مجلس از این جهت که نقش حیاتی در تعین سرنوشت جامعه، پیشرفت کشور، تحقق عدالت و شکل‌گیری مجلس کارآمد و انقلابی دارد، حائز اهمیت است و قطعا مردم همچون گذشته اهمیت انتخابات را درک می‌کنند و حضور فعال و حداکثری در صحنه خواهند داشت.

آثار داخلی و خارجی حضور حداکثری مردم

آیت‌الله کعبی در تشریح دیدگاه رهبر معظم انقلاب مبنی بر ضرورت حضور همه ایرانیان در انتخابات، حتی مخالفان نظام و شخص رهبری، گفت: از آنجا که نظام متعلق به مردم است، لذا مشارکت در شکل‌گیری نظام و نهادهای آن باید با مشارکت هر چه بیشتر همه آحاد ایرانیان انجام شود. چون مردم سازنده قدرت سیاسی نظام جمهوری اسلامی ایران هستند و هرچه این حضور گسترد‌ه‌تر باشد بر قدرت و اقتدار درونی کشور و عزت آن در صحنه بین‌المللی افزوده می‌شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم یادآور شد: در واقع هر چه پشتوانه مردمی نظام بیشتر باشد توان و اقتدار مسئولان در حل مشکلات داخلی و رویارویی و مقابله با دشمنان تقویت می‌شود و همکاری میان مردم و مسئولان در راستای پیشرفت کشور بهتر خواهد شد. 

انتهای پیام
captcha