نقاط قوت و ضعف آزمون قرآن و عترت از دید موسسات یزدی
کد خبر: 3875200
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۰

نقاط قوت و ضعف آزمون قرآن و عترت از دید موسسات یزدی

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ میزگرد «بررسی نقش موسسات در آزمون سراسری قرآن و عترت و نقاط مثبت و ضعف آن» و هچینن مشکلات پیش‌روی موسسات در این آزمون به میزبانی ایکنا یزد برگزار شد.

به گزارش ایکنا از یزد، میزگرد «بررسی نقش موسسات در آزمون سراسری قرآن و عترت و نقاط مثبت و ضعف آن» و هچینن مشکلات پیش‌روی موسسات در این آزمون با حضور حجت‌الاسلام حمیدرضا مطهریان؛ مدیرموسسه مهد قرآن استان یزد، حجت‌الاسلام محمود میرجلیلی، مسئول امورقرآنی اداره کل اوقاف و امورخیریه استان یزد، حسین دشتی، مسئول امور قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد، حجت‌الاسلام صباغی، مسئول موسسه حضرت معصومه (س)میبد، مهتاب فاضلی بفروئی و فاطمه برزگر مدیر و معاون موسسه بهار دلها بفروئیه میبد به میزبانی ایکنا یزد برگزار شد.

رقابت 5387 یزدی در 13 حوزه امتحانی

حسین دشتی، مسئول امورقرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد در این میزگرد اظهار کرد: در مجموع 5387 نفر در آزمون سراسری قرآن و عترت ثبت‌نام کرده‌اند که در روز 11 بهمن ماه به رقابت با یکدیگر خواهند پرداخت.

نقاط مثبت و ضعف آزمون قرآن و عترت از دید موسسات یزدی

وی با اشاره به برگزاری آزمون کتبی در 13 حوزه امتحانی در سطح استان افزود: این آزمون در مرکز استان در سالن‌های فجر و غدیر دانشگاه یزد و در دو نوبت برگزار می‌شود.

دشتی ادامه داد: 85 درصد مجموع ثبت‌نام کنندگان را بانوان تشکیل می‌دهند و 3692 نفر در رشته حفظ، 244 نفر معارف اهل بیت، 791 نفر ترجمه و مفاهیم به رقابت با هم می‌پردازند.

رتبه سوم استان یزد در کشور

وی با اشاره به شرکت 660 نفر در آزمون الکترونیکی نیز گفت: با توجه به برگزاری آزمون شفاهی به همت اداره کل اوقاف و امورخیریه استان، 346 نفر هم در این آزمون به رقابت خواهند پرداخت.

مسئول امورقرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد ضمن تشکر از موسسات استان که نقش موثر و فعالی در آزمون دارند بیان کرد: با همت و تلاش موسسات قرآنی، استان یزد در رتبه‌ سوم کشور قرار دارد.

حجت‌الاسلام محمود میرجلیلی، مسئول امور قرآنی اداره کل اوقاف و امورخیریه استان یزد نیز در این نشست گفت: برای آزمون شفاهی طرح تشویقی در نظر گرفته شده به نحوی که افرادی که 5 جزء جدید علاوه بر آنچه قبلا شرکت کرده بودند، موفق به حفظ شده باشد مشمول طرح تشویقی قرار می‌گیرند.

برگزاری آزمون شفاهی در اسفندماه

وی حد نصاب در حسن حفظ را 85 از 100 دانست و با اشاره به اینکه افرادی که موفق به حد نصاب شوند مبلغ 500 هزار تومان به حساب آنها واریز خواهد شد افزود: این آزمون 5 الی 16 اسفندماه سال جاری با حضور افرادی که حدنصاب نمره کتبی و افراد زیر ده سال در سطح استان برگزار می‌شود.

میرجلیلی با اشاره به امتیازات این آزمون گفت: علاوه بر مبلغ 500 هزار تومان در صورت حد نصاب بالای 85 امتیاز؛ شرکت در قرعه کشی، اعطای گواهی نامه معتبر سازمان اوقاف و امورخیریه، امکان شرکت در دوره‌های تخصصی تربیت مربی حفظ قرآن از آن جمله است.

نقاط مثبت و ضعف آزمون قرآن و عترت از دید موسسات یزدی

مسئول امور قرآنی اداره کل اوقاف و امورخیریه استان یزد تعداد سوالات آزمون شفاهی را، 3 سوال ده سطری از قرآن عثمان طاها 15 سطری از ابتدا، اواسط، آخر صفحه که انتقال می‌یابد به صفحه بعد طرح می‌شود.

در حوزه قرآن خوب عمل نکرده‌ایم

میرجلیلی افزود: افرادی که در آزمون شفاهی قبول می‌شوند صاحب حساب باشند که هدایا به حساب اشخاص واریز می‌شود .

وی با اشاره به اینکه در حوزه قرآن خوب عمل نکرده‌ایم بیان کرد: وقتی به جامعه نگاه می‌کنیم می‌بینیم آماری اعلام می‌شود اما وقتی در کف جامعه قرار می‌گیریم اعم از نوع رانندگی، کسب و کار، روابط اجتماعی، بحث خانواده و.. موفق نبوده‌ایم.

میرجلیلی با اشاره به اینکه متاسفانه ظاهر بیشتر مد نظر بوده است گفت: آسیب‌های موجود در جامعه باید کاهش یابد اما متاسفانه در حال افزایش است و این نشان می‌دهد به درستی عمل نشده و کارها به صورت کیفی صورت نگرفته است.

کیفیت فعالیت‌های قرآنی مورد توجه باشد

وی ادامه داد: در حوزه قرآن نتوانستیم به گونه‌ای عمل کنیم که قرآن در کف جامعه باشد و قرآن لمس شود آنچه اجرا می‌شود به کمیت پرداخته می‌شود.

حجت الاسلام حمیدرضا مطهریان، مدیر مسئول موسسه مهد قرآن استان یزد نیز در این نشست با اشاره به اینکه در سال‌های قبل رتبه‌های برتر کشور ملاک مناسبی مطرح نبود و اکنون به نسبت جمعیت رتبه‌ها اعلام می‌شود گفت: این اقدام که جدیدا صورت می‌گیرد منطقی و درست است به نحوی که استان یزد به تناسب جمعیت در رتبه سوم قرار گرفته است.

وی ادامه داد: موسسه مهد قرآن استان یزد همانند سایر موسسات با آغاز ثبت نام آزمون قرآن و عترت اقدام به ثبت نام قرآن آموزان کرد و همت و تلاش موسسات باید برای سال‌های بعد به نحوی باشد که رتبه استان یزد به اول کشوری ارتقا یابد.

نقاط مثبت و ضعف آزمون قرآن و عترت از دید موسسات یزدی

نهادهای دولتی تکیه گاه موسسات باشند

مطهریان با اشاره به اینکه موسسات در سنگر و خط مقدم فعالیت‌های قرآنی قرار دارند گفت: اوقاف و ارشاد و دیگر نهادهای قرآنی در سنگر پشتیبابی هستند لذا باید به موسسات که در خط مقدم هستند، توجه بیشتری صورت گیرد.

وی ادامه داد: موسسات اگر متکی به خود نباشند منجر به تعطیلی می‌شوند و هیچ موسسه ای به امید اینکه مورد حمایت نهادهای دولتی قرار گیرد، فعالیت نمی‌کند و مشکلات خود را با هزینه شخصی رفع می‌کنند و این منطقی نیست لذا باید نهادهای دولتی تکیه گاه موسسات باشند چرا که بودجه دولتی در کشور در نظر گرفته می‌شود و مبلغ آن هم کم نیست.

مدیرعامل اتحادیه تشکل‌ها و موسسات قرآنی استان یزد با اشاره به اینکه اعتبارات قرآنی و حمایت‌ها باید به درستی و عادلانه باشد گفت: وقتی جدول توزیع سهم بعضی نهادها را می‌بینم تعجب می‌کنم فلان نهادی مبلغی بالا در نظر گرفته شده این در حالی است که هنگام توزیع در سطح استان‌ها مبلغ کاهش می‌یابد و وقتی بررسی می‌شود هزینه‌ها تکراری و غیرضروری صورت گرفته است.

اعتبارات قرآنی و حمایت‌ها باید به درستی و عادلانه باشد

وی ادامه داد: اگر بخواهیم فعالیت قرآنی انجام و آثاری در جامعه نمود داشته باشد موسسات باید در اولویت قرار داده شوند زیرا که اگر هزار تومان به موسسات داده شود یقین بدانند معادل ده هزار تومان فعالیت قرآنی تحویل جامعه می‌دهد .

مطهریان افزود: فعالیت موسسات با عشق و علاقه همراه است و باید آنها را درک کرد به عنوان مثال در آزمون سراسری اکثر ثبت نام کنندگان از طرف موسسات شرکت می‌کنند .

مدیر مسئول موسسه مهد قرآن استان یزد گفت: آزمون سراسری قرآن و عترت قبلا در سال دوبار برگزار می‌شد و این روند باید ادامه داشته باشد زیرا باعث تثبیت محفوظات حفظ می‌شود.

انتقاد از برگزاری آزمون با آزمون موسسه‌ای در یک روز و یک مکان

وی با اشاره به عدم هماهنگی در آزمون کتبی گفت: اینکه در روز برگزاری آزمون کتبی، آزمون موسسه‌ای دیگر نیز برگزار می‌شود به هر دلیل توجیه پذیر نیست و اینکه در روز برگزاری آزمون و زمان آن همزمان دو آزمون در یک مکان باشد منطقی به نظر نمی‌آید و با مشکلاتی مواجه خواهیم شد حداقل باید در دو مکان مجزا برگزار می‌شد.

نقاط مثبت و ضعف آزمون قرآن و عترت از دید موسسات یزدی

مطهریان جایگاه رسانه‌ها در امر اطلاع رسانی را یادآور شد و بیان کرد: رسانه‌ها بویژه خبرگزاری ایکنا جایگاه ارزشمندی دارند و بازوی توانمند موسسات قرآنی هستند.

مدیرعامل اتحادیه تشکل‌ها و موسسات قرآنی استان یزد بر برگزاری دوره‌های تخصصی رایگان ویژه موسسات تاکید کرد و گفت: دوره‌هایی باید برگزار شود تا قرآن آموزان به صورت تخصصی وارد میدان شوند.

وی ضمن انتقاد به برگزاری نمایشگاه قرآن نیز گفت: برگزاری نمایشگاه دو روی سکه دارد که یک روی آن خوب اما یک روی آن با توجه به هزینه‌های در نظر گرفته می‌شود، باید دو سال یکبار برگزار شود یا به صورت سیار برپا شود که در هزینه‌ها صرفه جویی شود.

یزد فضای فیزیکی مناسبی برای برگزاری آزمون حجم ندارد

حسین دشتی، مسئول امور قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد در پاسخ به مطهریان با اشاره به اینکه طبق اعلام وزارت در سال جاری برای نمایشگاه قرآن 50 درصد هزینه‌ها صرفه جویی صورت گرفت و نصف شد گفت: از طرفی نمایشگاه فرصت مناسبی برای ارائه محصولات موسسات است که در معرض دید عموم قرار داده شود و بدین طریق حمایت شوند.

وی با اشاره به مکان برگزاری آزمون بیان کرد: این آزمون هر سال در دانشگاه یزد برگزار می‌شود و امسال با اصراری که صورت گرفت مورد قبول واقع شد که برای برگزاری آزمون در این دانشگاه باشد چرا که یزد فضای فیزیکی مناسبی برای برگزاری آزمون با این حجم ندارد.

دشتی با اشاره به برگزاری آزمون سالیانه دوبار گفت: با توجه به وضعیت اقتصادی اکنون برگزاری به صورت سالی دوبار امکانپذیر نیست.

وی ادامه داد: این اداره حمایت از موسسات را دارد و به فراخور هر رشته و قبولی در آزمون حمایت‌هایی برای موسسات در نظر گرفته شده است.

فعالیت‌های قرآنی اوقاف به موسسات واگذار می‌شود

حجت الاسلام محمود میرجلیلی، مسئول امور قرآنی اداره کل اوقاف و امورخیریه استان یزد نیز با اشاره به انتصاب قره‌شیخلو به عنوان مسئول قرآنی سازمان و تاکید بر واگذاری فعالیت‌های قرآنی به موسسات در استان نیز انجام خواهد شد و بابت دوره‌های آموزشی اعلام آمادگی می‌کنیم.

حجت‌الاسلام صباغی، مسئول موسسه حضرت معصومه (س) میبد نیز در این نشست گفت: برگزاری پرشور و مشارکت حداکثری آزمون به انگیزه موسسات و تکاپوی آنها وابسته است.

وی ادامه داد: ورود رشته مفاهیم به آزمون حفظ باعث نگرانی قرآن آموزان شده زیرا بخشی از شرکت کنندگان در سنی هستند که سوالات مفاهیم برای آنها سخت است و حتی گزین سوالات در سال قبل نزدیک به هم و برای قرآن آموزان مشکل ایجاد کرده بود لذا باید در بخش مفاهیم بازنگری صورت گیرد.

ملاک جمعیت برای شهرستان‌ها در نظر گرفته شود

صباغی افزود: اینکه در کشور استان‌های برتر به لحاظ جمعیت انتخاب می‌شوند در استان نیز بهتر است ملاک به لحاظ جمعیت شهرستان‌ها باشد.

نقاط مثبت و ضعف آزمون قرآن و عترت از دید موسسات یزدی

وی با اشاره به اعطای جوایز به قرآن آموزان گفت: ما هرسال در موسسه با حمایتی که از این آزمون از طرف ارشاد صورت می‌گرفت، جشنی برگزار و همه قرآن آموزان شرکت و تجلیل می‌شدند و انگیزه‌ای بود.

مسئول موسسه حضرت معصومه (س) میبد افزود: پیشنهاد می‌شود مراسمی در مرکز استان و با حضور مسئولان برگزار و برترین‌های آزمون سراسری قرآن و عترت تجلیل شوند.

حجت‌الاسلام صباغی بیان کرد: برای انتخاب موسسات برتر نیز در کشور فقط ده استان اعلام می‌شوند این در حالی است که برای 3400 موسسه این تعداد آمار پایینی است.

لزوم برگزاری مراسمی با حضور مسئولان استان

وی ادامه داد: در بخش قرعه کشی نیز هرسال تعدادی به عنوان برتر اعلام می‌شوند و مورد حمایت قرار می گیرند این در حالی است که گاها دیده می‌شود افرادی که اسامی آنها انتخاب می‌شود سال قبل نیز مورد حمایت قرار گرفته‌اند لذا باید تدبیر لازم اندیشیده شود.

فاطمه برزگری، معاون موسسه بهار دلها میبد نیز در این نشست بر برگزاری دوره‌های آموزشی ویژه قرآن آموزان در شهرستان‌ها تکید کرد و گفت: اینکه تفسیر سوره بقره انتخاب شده، برای بعضی قرآن آموزان با توجه به سن سخت خواهد بود و باید تدابیری برای گروه‌های سنی اندیشیده شود.

وی با اشاره به اینکه در مفاهیم باید سوره‌هایی انتخاب شود که مبتلا به جامعه است، از تخصصی بودن آزمون انتقاد کرد و گفت: باید به نحوی برگزار شود که آزمون عمومی‌ترو فراگیر باشد و در این صورت تعداد شرکت کنندگان افزایش یابد.

آزمون قرآن و عترت عمومی‌تر باشد

برزگری اطلاع رسانی و تبلیغات را دیگر راه موثر بر افزایش تعداد شرکت کنندگان دانست و افزود: آزمون الکترونیکی حدنصاب نمره بالا در نظر گرفته شده است.

نقاط مثبت و ضعف آزمون قرآن و عترت از دید موسسات یزدی

وی ادامه داد: اینکه رشته مفاهیم در کنار حفظ برگزار می‌شود به نظر اینجانب اقدامی مناسب و موثر است زیرا اگر حافظ در کنار حفظ به ترجمه و مفاهیم توجه نکند ارزشی ندارد لذا باید در کنار سوالات حفظ، مفاهیم مدنظر باشد ولی کارشناسی شده باشد.

وی همچنین از گرفتن هزینه هنگام ثبت نام توسط قرآن آموزان انتقاد کرد.

سوالات مفاهیم کارشناسی شده باشد

مهتاب فاضلی، مسئول موسسه بهار دلها میبد نیز بر برگزاری دوره‌های آموزشی ویژه موسساتی که در روستاها و شهرستان‌ها فعالیت دارندتاکید کرد و بیان کرد: با توجه به اینکه ما قبلا روستا بودیم قرآن آموزان باید در مرکز شهرستان و گاها استان برای شرکت در دوره آموزشی حضور می‌یافتند که خود مشکلاتی ایجاد کرده بود .

وی با اشاره به اینکه موسسه بهاردلها در سال 92 و در بفروییه آغاز به کار کرد و افزود: مردم بفروییه و علاقه مندان باید در خود شهرستان برای شرکت در فعالیت‌های قرآنی حضور می‌یافتند که برای رفت و آمد بویژه بانوان مشکلاتی داشت که خدا را شکر این موسسه فعالیت خود را شروع و میزبان علاقه مندان است اما دوره‌های آموزشی تربیت مربی تقاضای برگزار را در این شهر داریم.

انتهای پیام
captcha