گالری هنر بلاروس رنگ انقلاب گرفت
کد خبر: 3876596
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۵

گالری هنر بلاروس رنگ انقلاب گرفت

گروه بین‌الملل ــ نمایشگاه «ایران، گهواره تمدن» به مناسبت دهه فجر با حضور هنرمندان ایرانی به همت رایزنی فرهنگی کشورمان در گالری هنر شهر مینسک افتتاح شد.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، هم‌زمان با ایام‌الله دهه فجر و در چارچوب روزهای فرهنگی ایران، نمایشگاه فرهنگی و هنری «ایران، گهواره تمدن» دیروز، 14 بهمن‌ماه به همت رایزنی فرهنگی ایران در گالری هنر دانشگاه فرهنگ و هنر بلاروس افتتاح شد.

سعید یاری، سفیر جدید ایران در بلاروس، جمعی از کارکنان سفارت کشورمان، سفیر جمهوری آذربایجان در بلاروس، مهمانانی از سفارتخانه‌های فلسطین و ارمنستان، شخصیت‌های مهم علمی، فرهنگی، هنری و دینی بلاروس نیز در این مراسم حضور یافتند.

خانم مارینا تاتاروویچ، رئیس گالری هنر مینسک با اشاره به سوابق حضور و فعالیت‌های فرهنگی ایران در بلاروس، از اجرای این برنامه در گالری هنر قدردانی کرد.

ابوالقاسم مختاریان، رایزن فرهنگی کشورمان در سخنان کوتاهی با اشاره به جایگاه والای فرهنگ و تمدن ایران زمین در تاریخ جهان گفت: رایزنی فرهنگی ایران در ادامه برگزاری روزهای فرهنگی ایران در بلاروس، پس از اجرای موفق نمایشگاه «ایران، سرزمین مهر» در سال گذشته، این بار نمایشگاه «ایران، گهواره تمدن» را برای آشنایی دوستان و علاقه‌مندان بلاروسی با فرهنگ و تمدن ایران زمین برپا کرده است.

حضور دو هنرمند ایرانی

وی افزود: با توجه به حضور «حسین شیرزادی گارماسه» در بخش عکاسی و «کسری کرکزی» در بخش خوشنویسی تلاش شده است که ضمن معرفی هنر زیبای خوشنویسی، مظاهر و جلوه‌های زیبای بصری شهرهای ایران زمین را نیز تقدیم چشمان مردم هنردوست بلاروس کنیم.

مختاریان با اشاره به شروع کلام وحی خداوند با کلمه «اقراء» که بشر را به رشد و ارتقای فهم هدایت می‌کند، به حوزه توجه انقلاب اسلامی در ایران که تحول در ارزش‌ها و فرهنگ مردم ایران زمین بود پرداخت.

وی همچنین همزمانی جشن‌های پیروزی انقلاب اسلامی ایران و برپایی نمایشگاه بین‌المللی کتاب مینسک را به فال نیک گرفته و آن را نشانه‌ای از نگاه مثبت و مشترک دو ملت به مقوله فرهنگ دانست.

ویکتور یازیکوویچ، معاون دانشگاه فرهنگ و هنر بلاروس هم در سخنانی، گفت: برگزاری چنین‌ نمایشگاهی امکان خوبی برای آشنایی با فرهنگ‌های مختلف و نیز، ادامه گفت‌وگوی بین دو کشور است. امیدوار هستم که این همکاری‌ها به خوبی ادامه یابد.

بازدید مهمانان از بخش‌های مختلف نمایشگاه

در ادامه این مراسم، مهمانان از قسمت‌های مختلف نمایشگاه شامل تابلوهای خطاطی و خوشنویسی، عکس‌های مناظر و مراسم آئینی ایران زمین، تصاویر لحظه‌های پُر احساس انقلاب اسلامی، صنایع دستی نفیس کشورمان و مجموعه‌ای از سردیس‌ها و تندیس‌های مشاهیر فرهنگ و ادب ایران زمین بازدید کردند.

گفتنی است؛ پیش از آغاز برنامه افتتاحیه، شبکه‌های رادیویی «ملی سراسری بلاروس» و «فرهنگ» طی مصاحبه با رایزن فرهنگی کشورمان، به طرح سؤالاتی در خصوص دلایل برگزاری این نمایشگاه، بخش‌های مختلف نمایشگاه، معرفی هنرهای موجود و مواردی از این دست پرداختند.

از دیگر برنامه‌هایی که در طول برگزاری این نمایشگاه در نظر گرفته شده، اجرای دو کارگاه آموزشی خط و خوشنویسی در این گالری و دانشگاه فرهنگ و هنر مینسک و نیز پخش دو فیلم مستند در داخل گالری برای علاقه‌مندان است.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha