22 بهمن اهداف انبیا و اولیا را تحقق بخشید/ تشریح شرایط کشور پیش از پیروزی انقلاب
کد خبر: 3877117
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۴
خطیب جمعه تهران:

22 بهمن اهداف انبیا و اولیا را تحقق بخشید/ تشریح شرایط کشور پیش از پیروزی انقلاب

گروه سیاسی ــ آیت‌الله امامی کاشانی در خطبه نخست نماز جمعه این هفته تهران، با بیان اینکه 22 بهمن اهداف انبیا و اولیا را در تاریخ بشریت تحقق بخشید، گفت: اگر انقلاب به پیروزی نمی‌رسید اکنون سیاست، فرهنگ و اخلاق در ایران همگی امریکایی و صهیونیستی بود.

به گزارش ایکنا؛ آیت‌الله محمد امامی کاشانی؛ عضو مجلس خبرگان رهبری، امروز 18 بهمن‌ماه، در خطبه اول نماز جمعه این هفته تهران، با قرائت آیه 5 سوره ابراهیم(ع)؛ «وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا مُوسَىٰ بِآيَاتِنَا أَنْ أَخْرِجْ قَوْمَكَ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ وَذَكِّرْهُمْ بِأَيَّامِ اللَّهِ ۚ إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَآيَاتٍ لِكُلِّ صَبَّارٍ شَكُورٍ»، فرارسیدن یوم‌الله 22 بهمن را به تمام انسان‌های حق‌دوست و حق‌شناس، خاصه امت اسلام و بالاخص به ملت ایران تبریک گفت.

وی اظهار کرد: 22 بهمن حادثه‌ای بود که در تاریخ رخ داد و این حادثه اهداف انبیا و اولیا را در تاریخ بشریت تحقق بخشید.

امامی کاشانی در ادامه برای تبیین حادثه 22 بهمن به تشریح فلسفه تاریخ پرداخت و گفت: فلسفه تاریخ یعنی ‌تاریخ را بخوایند و پند بگیرید و آینده را براساس گذشته معتبر، استوار، تنظیم و برنامه‌ریزی کنید؛ ساختن آینده براساس اطلاعات تاریخی گذشته.

خطیب جمعه تهران بیان کرد: در کنار این مسئله، مقوله دیگری به نام جبر تاریخ، نه به معنی مارکسیستی آن، وجود دارد؛ جبر تاریخ بدین معناست که حوادث روی داده در تاریخ سنت و قانون خداست. حال این «وَذَكِّرْهُمْ بِأَيَّامِ اللَّهِ» در آیه بیان شده چه می‌گوید؟ این یعنی نعمت‌ها، آزمایش‌ها، نقمت‌ها و همه چیزهای خدا برای بشر براساس یک سلسله کارها و حوادث است؛ اگر خیر است نعمت و اگر شر است نقمت. قرآن هم بارها به این نکته اشاره می‌کند که تاریخ این چنین است.

امامی کاشانی درباره شرایط کشور و دنیای اسلام پیش از 22 بهمن گفت: اگر انقلاب نبود الان امریکا و صهیونیست‌ها بر جهان اسلام سلطه داشتند و همانطور که همین ایران راه و روش و نظامش در سیاست و فرهنگ و اخلاق امریکایی و صهیونیستی بود.

خطیب جمعه تهران بیان کرد: در آن دوران عده‌ای به اسم سازمان ملل و شورای امنیت دور هم جمع شدند و فلسطین را به دو بخش عربی و یهودی تقسیم کردند و بعد هم ایران را برادر صهیونیست‌ها مطرح کردند و این یعنی ایران به خواست صهیونیست‌ها عمل کند. مرحوم آیت‌الله سید ابوالقاسم کاشانی مقابل این طرح ایستاد و شاه هم برای اینکه زمینه این کار فراهم کند ایشان را به لبنان تبعید کرد.

وی افزود: بنده در همان دوران به مکه مشرف شده بودم که عده‌ای از مسلمانان سایر کشورها وقتی متوجه شدند من ایرانی هستم به من گفتند ایرانی برادر یهود است و من وقتی چرایی این سخن را خواستم آنها گفتند ایران سوخت جنگنده‌های اسرائیلی را در حمله به کشورهای عربی تأمین می‌کند و من نتوانستم جوابی به آنها بدهم و اینم وضعیت سیاست پیش از 22 بهمن بود.

امامی کاشانی اظهار کرد: در اقتصاد نیز صهیونیست‌ها از نفت و بنزین ایران برای اقتصاد و عرصه نظامی خودشان استفاده می‌کزدند و شاه هم چون نوکر امریکا بود به خواست آنها عمل می‌کرد. وقتی فلسطین به دو بخش تقسیم شد بخش یهودی آن هیچ چیزی نداشت و گندم، برنج، گوشت و مرغ و ... آن را ایران تأمین می‌کرد و در برابر آن پول نفت را به ما می‌دادند. به عبارتی ایران کشوری خودکفا بود و وابستگی کمی به نفت داشت اما از همان زمان شروع کردند که ایران را کاملاً به نفت وابسته کنند تا به جای اینکه صادرات داشته باشیم، فقط نفت بفروشیم.

خطیب جمعه تهران بیان کرد: برهمین اساس بود که دامداری و گوسفندداری از بین رفت و گوشت از خارج وارد شد و با تقسیم اراضی نیز کشاورزی را از بین بردند که آثار آن هنوز دیده می‌شود. به طوری که ایران در زمانی اندک محتاج به خارج شد و در همه نیازهایش به امریکا و صهیونیست‌ها وابسته شد.

وی ابراز کرد: به لحاظ علمی و فرهنگی نیز با بیان داستانی می‌توان فهمید که 22 بهمن چه کرد. اگر 22 بهمن نبود همین بلایی که بر سر ایران آورده بودند بر سایر کشورهای اسلامی هم می‌آوردند، اما الان امریکایی که تا اراده می‌کرد هر کاری بشود، انجام می‌شد، در تک تک برنامه‌هایش به بن‌بست رسیده است.

امامی کاشانی در ادامه به بیان آن داستان پرداخت و گفت: پس از انقلاب روزی در مدرسه عالی شهید مطهری بودم که مرحوم محیط طباطبایی داستانی از دوران شاه نقل کرد که قرار بود از انگلیس یا امریکا عده‌ای از اساتید به ایران بیایند و به ما هم گفتند که به همراه عده‌ای از اساتید دانشگاه به استقبال اینها بروید. زمستان بود و شب سردی بود وقتی به فرودگاه رسیدیم حدود یک ساعت معطل شدیم تا اینها برسند. همان زمان ماشین‌هایی هم از دربار و وزارت امور خارجه به دنبال آنها آمد و مسئول مهمانان به آنها گفت که ما عده‌ای از اساتید دانشگاه هستیم و بلافاصله در ماشین‌ها نشستند و همگی از مهمانان و مسئولان رفتند و ما تنها ماندیم با تاکسی به منزل برگشتیم. یکی از اساتید گفت ما نزد اینها از سگ امریکایی و انگلیسی ارزش کمتری داریم. این وضع دانشگاه و استاد بود و اصلاً نمی‌گذاشتند صنعت وارد دانشگاه شود. اما امروز عزت استاد و دانشجو را می‌بینید و مشاهده می‌کنید که ایران به لحاظ علم، دانشگاه و تکنولوژی چقدر عظمت پیدا کرده است.

خطیب جمعه تهران ادامه داد: در حوزه فرهنگ دینی نیز حوزه‌ها را تعطیل و روضه‌ها را ممنوع کردند و کشف حجاب انجام دادند و این برنامه دشمن برای ایران و جهان اسلام بود. اما 22 بهمن نوری بر ایران افکند و این نور به کشورهای دیگر هم رفت و الان بیشتر کشورهای اسلامی به جز چند کشور نوکر و بدبخت مانند سعودی، اینگونه‌اند و متن ملت‌‌های مسلمان در برابر صهیونیسم و امریکا ایستاده‍اند.

وی در پایان این خطبه به مناسبت نزدیک شدن به ایام ولادت حضرت فاطمه زهرا(س) به بیان جدیثی از ایشان پرداخت و گفت: حضرت در پاسخ به فردی که خواهان میراثی از پیامبر(ص) بود، گفت پیامبر (ص) فرمودند که مؤمن نیست کسی که همسایه از شر او آسوده نباشد. اگر کسی به خدا و قیامت ایمان دارد یا خیر(حرف پاکیزه) بگوید یا سکوت کند و خداوند دشمن کسی است که فحش دهد و بدزبان (بد دهن) باشد.

بنابر گزارش خبرنگار ایکنا؛ آیت‌الله امامی کاشانی در خطبه دوم نماز جمعه تهران با اشاره به مهم بودن ایام‌الله و نقش 22 بهمن به بیان دو مطلب پرداخت و گفت: مطلب اول راهپیمایی گرامیداشت این روز در تمام کشور است. این همه نعمت و عظمت واقعاً آنچنان ارزش دارد که می‌توان گفت هر کس در 22 بهمن بتواند حرکت کند و در این راهپیمایی شرکت نکند، واقعاً به این روز و انسانیت و تحول رخ داده در تاریخ جفا کرده است. 22 بهمن نگذاشت که گردنکشان دنیا به اهداف خود برسند و امریکا و صهیونیست‌ها در همان چاهی که به مثابه مزبله بود و برای ایران کنده بودند، سقوط کردند و این را 22 بهمن ایجاد کرد.

وی تصریح کرد: 22 بهمن آن چنان قیمت و ارزش دارد که واقعاً باید گفت ارزش آن را هیچ کس در زیر این آسمان جز وجود مقدس امام زمان (عج) نمی‌تواند محاسبه کند. هزاران هزار رحمت خدا بر امام خمینی(ره) و بر شهیدانی که در این راه جان باختند. لذا 22 بهمن از اهمیت بالایی برخوردار است.

امامی کاشانی اظهار کرد: منطلب دوم اینکه در کنار 22 بهمن، چهلم سپهبد شهید و عزیز قاسم سلیمانی است. ایشان از سفره ایمان و عمل صالح به این عظمت رسیدند که دشمنانی مثل افسران و نظامیان امریکا آرزو می‌کردند ارتش امریکا نیز فردی مانند او را در اختیار داشت و از تاکتیک و شجاعت بالای او تعریف می‌کردند.

خطیب جمعه تهران ابراز کرد: قرآن کریم می‌فرماید: «إِلَيْهِ يَصْعَدُ الْكَلِمُ الطَّيِّبُ وَ الْعَمَلُ الصَّالِحُ يَرْفَعُهُ»؛ «کلمه طیب» همان اعتقاد است که به آسمان می‌رود و عمل صالح هم آن عقیده را رشد می‌دهد. این عقیده در سردار شهید و عزیزمان وجود داشت و الان بسیاری از کشورهای غرب آسیا می‌گویند که امنیت ما مدیون شهید سپهبد سلیمانی است، آنقدر که حضرت آیت‌الله العظمی سیستانی وقتی به رهبر معظم انقلاب تلگراف تسلیت می‌زنند، می‌گویند خدماتی که این سردار به عراق در برابر داعش کرد بی‌نظیر و فراموش‌ناشدنی است. رحمت خدا بر او باد که هم مؤمن بود و هم عملش، عمل صالح بود.

امامی کاشانی سپس به موضوع انتخابات مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت: مجلس شورای اسلامی مولود 22 بهمن و فداکاری‌هاست. بنابراین حضور در پای صندوق‌ها از سوی همه واجدان شرایط با توجه به توصیه رهبر معظم انقلاب، اهمیت دادن به امنیت کشور و بیمه کردن ایران است. دشمن به جمعیت حضور پیدا کرده نگاه می‌کند که با هر سلیقه‌ و عقیده‌ای پای صندوق‌های رأی آمدند.

وی یادآور شد: بنابراین احترام گذاشتن به انتخابات و حضور در پای صندوق‌ها از آثار توجه به 22 بهمن و ادای دین کوچکی نسبت به امام(ره) و شهدا و آن همه فداکاری‌هاست. حضور جمعیت‌ها عظمت و کیان ایران را نشان می‌دهد و دشمن را مبهوت می‌کند. دشمن الان جز اینکه در لجن‌های خودش دست و پا بزند کار دیگری بلد نیست.

خطیب جمعه تهران اضافه کرد: همین طرح به قول خودشان «معامله قرن» جز اینکه لجن آنها را در دنیا متعفن‌تر کند، چیز دیگری نیست. عجیب است یک مشت دشمن غارتگر و دزد به خانه مردم بی‌پناه فلسطینی بریزند و خانه و کاشانه مردم را بگیرند و بعد بگویند بیایید همه با هم تقسیم کنیم و ساکنان خانه هم بروند و بعد هم اسم آن را معامله قرن بگذارند. این جز رسوایی نیست و نشان می‌دهد دشمنان ما مردمانی بسیار دون و ناکس هستند و دنیا افتضاح و بدبختی آنها را در همین طرح‌ها و پیشنهادها بیش از پیش درک می‌کند.

امامی کاشانی تأکید کرد: مردم همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند باید به نمایندگانی مؤمن به خدا، مملکت، شهدا، غنی بودن کشور، نبودن فقر و فساد و بی‌قانونی و شجاع، جدی، چابک و پرکار در برابر دشمن رأی دهند. نماینده باید دلسوز نسبت به مردم و کشور باشد. نظام ما که از سه قوه در کنار مجمع تشخیص تشکیل شده باید همه این کارها را طبق قانون انجام دهد. مسئولان باید از بیکاری و سهل‌انگاری بترسند و بدانند باید روزی جواب همه این حرف‌ها را بدهند. مقام در نزد خدا مسئولیت دارد و باید مسئولان دل‌شان به حال مردم بسوزد و فکر کند که چه کار کند اقتصاد راه بیفتد و گرانی تمام شود و بی‌قانونی و تخلف انجام نشود.

وی افزود: در دنیای غرب اگر قانون و ضابطه نباشد خلاف‌کاری بیش از کشورهای اسلامی و ایران خواهد شد. مردم آنجا فاسدند ولی قانون جلوی آن‎ها را می‌گیرد. مسئولان باید فکر کنند و با اهل فکر جلسات شبانه‌روزی بگذارند. وکیل مجلس و مدیر و وزیر و قاضی بودن و نشستن در صندلی‌هایی که برای آن شهید داده شده، مسئولیت بسیار سنگینی است. این بار سنگین هم برای رأی‌دهندگان و هم برای رأی آورندگان است.

خطیب جمعه تهران در پایان به بیان روایتی در تشریح شرایط آخرالزمان و ظهور امام زمان(عج) پرداخت و گفت: امام رضا(ع) می‌فرمایند: روزگاری بیاید که فتنه‌ای باشد کور (فتنه سنگین) و بسیار سخت؛ دوستان از هم جدا شوند، علیه یکدیگر حرف بزنند و بهم بریزند و گرفتاری ایجاد کنند و دوستی تبدیل به حسادت و دشمنی شود. این روزگار سخت وقتی خواهد آمد که سومین فرزند من در غیبت به سر ببرد. بر امام عسکری(ع) که پدر اوست آسمان و زمین بر شهادت او گریه می‌کند. پدر و مادرم به فدای آن سومین فرزندم که شبیه جدم و موسی بن عمران(ع) است و نور اطراف او را گرفته و این نور مدام درخشان‌تر می‌شود به روشنی عالم غیب. بسیار زنان و مردان دلسوز که محزونند. من می‌بینم اینها مأیوس‌ترین هستند در تاریخ. در اینجا یک مرتبه ندایی می‌شنوند که «بقیه الله خیر لکم».

انتهای پیام
captcha