کد خبر: 3877988
تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۱
مدیرمسئول موسسه تدبر در کلام وحی:

آخرت‌گرایی از مهم‌ترین شاخصه‌های مقاومت است/ تبیین سنت قرآن در نابودی جوامع

مدیرمسئول موسسه تدبر در کلام وحی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین اصول مقاومت در برابر نابودی، آخرت‌گرایی جامعه به جای دنیاگرایی است، تصریح کرد: جامعه‌ای که در دنیاگرایی سبقت بگیرد، یارای مقاومت نخواهد داشت، لذا ضریب دنیاگرایی از شاخصه‌های مقاومت است.

وحیبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین علی صبوحی، رئیس موسسه تدبر در کلام وحی امروز، 21 بهمن‌ماه در همایش «قرآن و مقاومت» در سالن همایشات سازمان تبلیغات اسلامی قم با اشاره به تبیین مقاومت براساس مفاهیم سوره مبارکه فجر به خصوص آیات 17 تا 19 این سوره گفت: امکان ندارد جامعه‌ای مقاوم باشد و در آن به یتیم بی‌توجهی و ستم شود؛ همچنین است جامعه‌ای که در آن برخی آن‌قدر دارا هستند که حساب اموالشان از دستشان در می‌رود و برخی آن‌قدر محتاجند که نان شب را هم ندارند.

وی افزود: در جامعه‌ای که حق دیگران به چپاول خورده شود و افرادی با روابط به جای ضوابط و پارتی و فامیل بازی به مطامع شخصی برسند؛ فردی وام میلیاردی بگیرد و آن را بخورد و کسی نتواند جلوی او را بگیرد، حتی اگر عاد و ثمود و قدرتمند و فرعون هم باشد، نابود می‌شود و اگر قم، تهران و ایران هم باشد، نابود می‌شود.

صبوحی با بیان اینکه بخش مهم مقاومت جلوگیری از اضمحلال درونی است، تصریح کرد: اگر جامعه مبتلا به سه عارضه غلط یعنی بی‌توجهی به یتیم و مسکین و چپاول ثروت اقشار دیگر شد، عارضه چهارمی پدید می‌آید و آن حب مال است که در دل‌ها جا خوش می‌کند؛ در این صورت انسان‌ها ابتلا و امتحان را نمی‌فهمند و متوجه نیستند که در قبال ثروت و فقر و بیماری و تندرستی باید در محضر خداوند پاسخگو باشند.

وی افزود: قرآن در سوره مبارکه فجر فرموده که وقتی خدا چنین فردی را با دارایی امتحان می‌کند، می‌گوید خدا به من کرامت کرد و برعکس، وقتی دچار تنگی مال و دارایی شد، می‌گوید خدا به من اهانت کرده است؛ این انسان کور از امتحان است، لذا اگر ثمود و عاد و فرعون چون کور از امتحان و دلداده دنیا بودند، نابود شدند، این‌ها هم نابود می‌شوند.

صبوحی با بیان اینکه یکی از مهمترین اصول مقاومت در برابر نابودی، آخرت‌گرایی جامعه به جای دنیاگرایی است، تصریح کرد: جامعه‌ای که در دنیاگرایی سبقت بگیرد، یارای مقاومت نخواهد داشت، لذا ضریب دنیاگرایی از شاخصه‌های مقاومت است؛ اینکه بخش زیادی از سرمایه‌های جامعه صرف غافل کردن مردم می‌شود تا فراموش کنند که باید برای آخرتشان کاری کنند، جامعه توان مقاومت را از دست خواهد داد.

وی با بیان اینکه نفاق از دیگر عوامل شکننده مقاومت در جامعه است، اظهار کرد: منافق در پشت سوگندهای الهی و دینداری، خود را پنهان می‌کند، لذا اگر پیامبر می‌فرماید صلح، می‌گویند جنگ و اگر بگوید جنگ، می‌گویند صلح؛ اگر می‌گوید رای دهید، می‌گویند رای ندهید؛ ظواهر آنان فریبنده و سخنانشان شنیدنی است، ولی مانند درختان خشک و بی‌ریشه هستند.

صبوحی با بیان اینکه این‌ها براساس محتوای سوره منافقون، دشمن هستند و باید از آنان حذر کنیم، اظهار کرد: اگر یک دشمن در برابر اسلام تصویر کینم، همین منافقین هستند؛ کسانی که خود را معتقد جلوه می‌دهند و عکس آنچه را دم می‌زنند، رفتار می‌کنند؛ سخنرانی‌های به ظاهر جذاب دارند، ولی دشمن حقیقی هستند.

وی تأکید کرد: مگر می‌شود در جامعه‌ای از منافق غفلت کنیم و آنان از گرفتن مسئولیت‌های کشور طرد نشوند و جامعه سالم و مقاوم بماند؟

صبوحی با بیان اینکه مقاومت در برابر منافقان بر اساس سوره منافقون، دومین اصل برای جامعه مقاوم است، اظهار کرد: توطئه منافقین این است که با ایجاد و توسعه فقر کاری کنند که مردم پیامبر را تنها بگذارند، لذا ایجاد تورم، گرانی و ناراضی کردن مردم از حکومت اسلامی برای آنان، مقدمه توطئه سیاسی است.

رئیس موسسه تدبر در کلام وحی با بیان اینکه قرآن فرموده است که اموال و اولاد، شما را از یاد خدا غافل نکند، لذا انفاق کنید تا قبل از آن‌که مرگ شما فرارسد، اظهار کرد: بنابراین انفاق مهمترین کار برای مقاومت در برابر نفاق است، زیرا اگر انفاق از جامعه رفت، منافقان بر مصدر می‌نشینند.

رئیس موسسه تدبر در کلام وحی با بیان اینکه دشمنان خارجی سومین عامل شکستن مقاومت هستند، اظهار کرد: گذشت از مال و جان در راه خدا یکی  دیگر از رمز و رازهای مقاومت است، زیرا اگر جامعه‌ای سرالاسرار ترک حب دنیا و گذشتن از مال و جان در راه خدا را درک کرد، هم از اضمحلال درونی حفظ می‌شود و هم در برابر دشمنان بیرونی که استکبار و صهیونیست است، حفظ خواهد شد.

وی تصریح کرد: اراده خدا به این تعلق گرفته که جامعه‌ای که یتیم و مسکین را فراموش کند و حرام‌خواری را مورد غفلت قرار دهد، نابود شود. اراده الله به این است که نفاق سبب نابودی است و دشمنان را بر مردم مسلط می‌کند. بنابراین اگر جامعه می‌خواهد از این‌ها حفظ شود، باید خود را در مسیر اراده الله قرار دهد، در این صورت آمریکا و دشمن داخلی و منافق نمی‌توانند هیچ غلطی بکنند.

وی افزود: در صورتی که ما  تابع اراده الله باشیم، این کار مستلزم برنامه‌ریزی است که در سوره حدید نقشه حرکت از توحید به عدالت با دو اسلحه کتاب ‌الله و شمشیر تبیین شده است. مقاومت یعنی در یک دست قرآن و در دست دیگر شمشیر در رکاب ولی‌الله باشیم؛ در این صورت حرکت به سمت آرمان الله فراهم و مقاومت با پیشرفت هماهنگ می‌شود و تلاش ما در عرصه سیاست و اقتصاد مقاومتی اثر می‌کند.

انتهای پیام
captcha