به گزارش ایکنا به نقل از انجمن سینمای انقلاب، دومین هماندیشی تخصصی سینمای انقلاب و دفاع مقدس با محوریت نسبت سینمای دفاع مقدس با بیانیه گام دوم انقلاب به همت انجمن سینمایی انقلاب و دفاع مقدس با حضور مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیرعامل انجمن و جمع کثیری از سینماگران و فعالان سینمای انقلاب در محل باغموزه دفاع مقدس برگزار شد.
در ابتدای مراسم مهدی عظیمی میرآبادی، مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس ضمن خوشامد به حضار و ارائه برنامههای هماندیشی درباره علت و اهمیت نشستهای تخصصی سینمای دفاع مقدس گفت: آنچه قرار است در این نشست و سایر نشستها مطرح شود رسیدن به یک همگرایی در راستای عملیاتی کردن اهداف در حوزه سینمای دفاع مقدس است. ما از ابتدا با صدای رسا اعلام کردیم باید دورهم جمع بشویم، حرفهای یکدیگر را بشنویم، از نقصها یکدیگر بگذریم تا توانایی همدیگر را افزایش دهیم. اینکه صرفاً با سرمایهای که در اختیارمان قرار میگیرد یک فیلمنامه ضعیف، تولید ضعیف و عرضه و اکران ضعیف و در نهایت با یک تکبر و خودباختگی اثری تولید شود که مصداق هرسال دریغ از پارسال شود چه تأثیر و فایده دارد؟ آیا انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس قرار است رو به افول برود؟ آیا انجمن سینمای انقلاب باید مانند خانه سینما فقط مراسم اموات برگزار کند؟
حمایت پوشالی مسئولان از سینمای دفاع مقدس
مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس همچنین با گلایه شدید از وضعیت فعلی سینمای ایران اظهار کرد: نگرانیم که چرا سینمای انقلاب و دفاع مقدس تنهاست، مسئولان وقتی میخواهند آمار و بیلان کاری ارائه کنند از کدام آثار نام میبرند؟ آیا از فیلمهای سخیف و ضعیف که سیاهنما و چرک هستند نام میبرند یا فیلمهای، چون آثار ابراهیم حاتمی کیا و امثالهم؟ پس باید به امثال حاتمیکیاها کمک کنید. چرا بسیاری از هنرمندان خوشسابقه مانند اردکانی، رحیمی پور، درخشی، برزیده کمکار شدند؟ فیلمهایی که امسال در جشنواره حاضر بودند کدامشان ارزش حداقلی بهعنوان فیلم و اثر هنری را داشتند؟ یک سازمانی هم مانند اوج که به کمک سینما میآید و چند فیلم خوب تولید میکند مورد هجمه و توهینها قرار میگیرد. انجمن مگر قرار است کمپانی فیلمسازی مانند اوج شود؟ انجمن سینمای دفاع مقدس از نامش هم پیداست که قرار است مطالبه گر باشد و مطالبه کند که چرا سینمای دفاع مقدس در کشورمان ضعیف است، البته اگر میگوییم سینمای دفاع مقدس ضعیف است این را هم میگوییم که نسبت بهکل سینمای ایران نه یک سر و گردن بلکه یک قامت بلندتر است. ولی نسبت به آن چیزی که آرمان و ایدهآل ماست بسیار متفاوت است.
عظیمی میرآبادی همچنین با انتقاد از آثار اکران شده در سیوهشتمین جشنواره فیلم فجر گفت: امسال جشنواره فیلم فجر، آثاری اکران شدند که نمیدانم آن افرادی که چه در فرآیند تولید اثر و چه در مرحله انتخاب، داوری و صدور مجوزهای لازم کمک و همراهیشان کردن رویشان میشود با خانواده خود به تماشا بنشینند؟ فیلمهایی که تماماً در آن از مواد مخدر، مشروبات الکلی، سیگار، الفاظ ایروتیک و رکیک استفاده شده بود. پس سینمای انقلاب و دفاع مقدس در این شرایط کجاست؟ آیا غیر از من و شما هستیم؟ کدامیک از ما اعتراض کردیم؟ دوستان بهجای اینکه یکدیگر را محکوم کنیم باید همه با هم کسانی را محکوم کنیم که نمیخواهند سینمای انقلاب باشد. عزیزان بیایید کمک کنید تا انجمن سینمای دفاع مقدس به اهداف ارزشمندی که برایش تصور شده برسد.
در ادامه، محمدرضا سوقندی مشاور امور ایثارگران وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن تشکر از دعوت برای حضور در این مراسم با اشاره به اهمیت برگزاری این نشست، گفت: مفهوم سبک زندگی یک مفهوم جامعی ست و به جهت اهمیت موضوع اگر به همین مفهوم سبک زندگی بپردازیم، هم به مفهوم فرهنگ و هنر نزدیک شدهایم و هم جامعیت سایر مفاهیم را در بر خواهد گرفت.
نقش سینما در ارائه الگو برای سبک زندگیوی با اشاره به نقش و نسبت سینما با بیانیه گام دوم بیان کرد: نقش سینما و هنر مانند یک مداخلهگر در تمامی عرصهها یک نقش تعیینکننده و الگویی است و اگر بخواهیم مفاهیم عامتری را که در روح بیانیه گام دوم مطرحشده و مفاهیمی، چون جهاد، ایثار و مفاهیمی ارزشی را بهعنوان مفاهیم کلیدی در نظر بگیریم میتوانیم تقسیمبندی در مورد سبکسازی سینما در گام دوم انقلاب داشته باشیم.
مدیرکل پیشین ارشاد استان سمنان همچنین با اشاره به نقش تعیینکننده سینمای انقلاب و مفهوم سینمای مقاومت نیز تصریح کرد: دفاع مقدس یک الگو عملی، عینی و معرفتی است. معارف دفاع مقدس به عنوان یک بعد فکری و اندیشهای و بهعنوان یک مدل ذهنی و بعد عملیاتی و اجرایی آنهم بهعنوان یک مدل عینی ارائه شود، زیرا سبک نمیتواند صرفاً بعد معرفتی باشد و باید بعد عملیاتی هم داشته باشد. دفاع مقدس با همه ظرفیتهایی که دارد میتواند نقشی تعیینکننده در گام دوم انقلاب اسلامی داشته باشد. اگر ما این مفهوم را بازتولید کنیم؛ یک نقش تعیینکننده در آن و در ادامه به مفهوم مقاومت خواهیم رسید.
مشاور امور ایثارگران وزارت ارشاد در پایان صحبتهای خود با اشاره به نقش عملیاتی سینما گفت: سینما عرصه عملیات است و اگر ما فقط به عرصه علمی توجه کنیم و عرصه عملیات را که همان تولید است ندیده بگیریم کارمان ناقص خواهد بود.
سینما عرصه عملیات است و اگر ما فقط به عرصه علمی توجه کنیم و عرصه عملیات را که همان تولید است ندیده بگیریم کارمان ناقص خواهد بود
در ادامه این مراسم پرویز فارسیجانی، معاون طرح و برنامه انجمن سینمای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با تبیین و اشاره به برخی از بندهای بیانیه گام دوم اظهار کرد: بیانیه گام دوم بهنوعی منشور ۴۰ ساله دوم انقلاب ماست، کاری که باید متولیان عرصه مدیریت نظام میکردند رهبر معظم انقلاب به تنهایی به دوش کشیدند و در یک بیانیه بسیار متقن، پرمحتوا و اندیشمندانه آن را تقدیم کردند و من فکر میکنم بعد از یک سال حداقل ادای دین ما هنرمندان رسیدن به فهم مشترک از این بیانیه ولو در مدتزمان کوتاهی که در خدمت شما هستیم باشد.
این تهیهکننده سینما همچنین با قرائت بیانیه گام دوم و نسبت آن با سینمای انقلاب و دفاع مقدس بیان کرد: گرچه مخاطب این بیانیه عموم مردم است، اما حضرت آقا دو بخش از مخاطبان آن را ویژه در نظر گرفتهاند؛ یکی «مسئولین و مردم» و دومی «جوانان» هستند، البته که گروه دوم مخاطب اصلی این بیانیه است؛ زیرا نسل اول و دوم، انقلاب را شکل و تداوم دادند، اما نسل سوم، چهارم و نسلهای بعد انشالله چهل سال دوم را راهبری خواهند کرد.
میهمانان برنامه
در ادامه این مراسم، حسن برزیده فیلمساز، علی رویینتن کارگردان سینما، انسیه شاهحسینی کارگردان سینما، مهدی مسعود شاهی دبیر اسبق جشنواره بینالمللی فیلم فجر، احمد میر علایی تهیهکننده سینما، حجتالله سیفی تهیهکننده سینما، علیرضا اسحاقی بازیگر و کارگردان، رحیم رحیمیپور کارگردان، پیرهادی، کرد، فرهادی، فهیم و برخی دیگر از هنرمندان، فعالان و منتقدین سینمای انقلاب و دفاع مقدس به سخنرانی و اظهارنظر در خصوص این نشست تخصصی پرداختند.
انتهای پیام