رشد فرهنگی بدون کتاب امکان‌پذیر نیست
کد خبر: 3881004
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۱

رشد فرهنگی بدون کتاب امکان‌پذیر نیست

مدرس حوزه علمیه سراوان گفت: اگر تاریخ را مطالعه کنیم، می‌بینیم که همه ادیان آسمانی از طریق کتاب جاودانه مانده و هیچ تمدنی خالی از کتاب و کتابت نبوده است؛ فرهنگ‌ها نیز همه با کتاب آغاز شده و رشد یافته‌اند، بطوری که پیشرفت فرهنگی بدون کتاب امکان‌پذیر نیست.

خدیجه دهواری، مدرس حوزه علمیه سراوان در گفت‌وگو با ایکنا از سیستان‌وبلوچستان، گفت: اهمیت کتاب و کتاب‌خوانی در اسلام به اندازه‌ای است که معجزه رسول خدا(ص) یک کتاب است و اولین دستوری که فرشته وحی به ایشان می‌دهد، امر به خواندن است.

مدرس حوزه علمیه سراوان ادامه داد: خداوند در قرآن کریم به «قلم» قسم یاد کرده و این نشانه بزرگ شمردن آن است؛ همچنین در این کتاب آسمانی بیش از ۴۰۰ بار در مورد کتاب، کتابت و مکتوب تأکید شده است.

وی بیان کرد: در قرآن کریم بیش از ۲۵۲ بار لفظ «کتاب»، بیش از ۵۸۰ بار «علم»، سه بار کلمه «اقراء» و ۲ بار «قلم» ذکر شده که همه اهمیت علم، کتاب و کتابخوانی را نشان می‌دهد، بنابراین باید اسلام را پرچمدارعرصه کتاب و کتابخوانی دانست.

دهواری افزود: اگر تاریخ را مطالعه کنیم، می‌بینیم که همه ادیان آسمانی از طریق کتاب جاودانه مانده و هیچ تمدنی خالی از کتاب و کتابت نبوده است؛ فرهنگ‌ها نیز همه با کتاب آغاز شده و رشد یافته‌اند، بطوری که پیشرفت فرهنگی بدون کتاب امکان‌پذیر نیست.

وی اظهار کرد: اهمیت کتاب خواندن و علم آموختن به اندازه‌ای است که رسول خدا(ص) خطاب به مسلمانان می‌فرمایند «اگر علم در دست کافر است، بروید و از او یاد بگیرید»؛ در جای دیگری می‌فرمایند «اطلب العلم ولو بالصين» یعنی طالب علم باشید، حتی اگر در چین باشد، و می‌دانیم که در زمان ايشان چين كشوری بود كه رفتن به آنجا خيلی مشكل بود.

این مدرس حوزه علمیه گفت: ارزش خواندن و مطالعه کردن در صدر اسلام به حدی بوده که در پایان جنگ بدر اعلام شد که هر یک از مشرکین اسیر شده که بتواند فدیه بپردازد یا به 10 نفر از مسلمانان خواندن و نوشتن بیاموزد، آزاد خواهد شد.

وی افزود: متاسفانه با وجود فرهنگ غنی کشور و این استان، سرانه مطالعه کتاب در مقایسه با سایر نقاط جهان پایین است؛ ملتی که چنین دینی دارد و در آن تا این اندازه به کتاب خواندن تأکید شده، نباید سرانه مطالعه در میان آن‌ها اینقدر پایین باشد.

دهواری به اهمیت برگزاری نمایشگاه‌های کتاب اشاره و بیان کرد: برپایی این‌گونه نمایشگاه‌ها می‌تواند دسترسی مردم به کتاب را آسان کند، خصوصاً در استان ما که در این زمینه مشکل داریم. کتاب‌هایی بهتر است ارائه شود که طبق نیاز و سلیقه مخاطب است، همچنین تخفیف هم در نظر گرفته شود تا مخاطبان تشویق شوند.

انتهای پیام
captcha