آیا جاده‌های ایران کرونا را به سایر شهرهای کشور می‎‌برند؟
کد خبر: 3881521
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۴
مسئولیت‌های فراموش شده وزارت راه؛

آیا جاده‌های ایران کرونا را به سایر شهرهای کشور می‎‌برند؟

گسترش مسافرت‌های بین شهری با وسایل حمل و نقل عمومی در حالی رخ داده که ترمینال‌ها و مراکز بین‌ راهی به خوبی برای پیشگیری از کرونا تجهیز نیستند.

به گزارش ایکنا، در حالی که برخی از کشورها شهرهایی را که شیوع کرونا در آنها گزارش شده است قرنطینه کرده‌اند و از مردم شهرهای دیگر خواسته شده که در خانه‌های خود بمانند و کمتر تردد کنند، در ایران با تعطیلی مدارس، دانشگاه‌ها و اعلام دورکاری برای کارمندان برخی مشاغل، بازار سفرهای برون‌شهری بسیار داغ شده است.

البته امیدواریم افرادی که علائم تب، کوفتگی و سرفه دارند به سفری نروند، اما مسیرهای منتهی به شهرهای شمالی و شمال‌ غرب کشور بسیار پرتردد گزارش شده و ترمینال‌های مسافربری برون شهری بسیار شلوغ هستند.

البته به نظر می‌رسد رانندگان، مسافران، مسئولان ترمینال‌ها، نمازخانه‌ها و استراحتگاه‌های بین شهری به ویژه مسئولان سرویس‌های بهداشتی مراکز بین شهری در حد توان برای پیشگیری از گسترش کرونا در حال انجام اقداماتی هستند.  

در ترمینال آزادی (غرب) به حدی اسپند دود می‌کنند که هاله‌ای مه‌مانند از دود در داخل سالن‌های ترمینال به وضوح مشاهده می‌شود، اما متأسفانه برای ارائه و دریافت بلیط از دستکش استفاده نمی‌شود، در حالی که استفاده از دستکش توصیه‌شده‌ترین مسئله بهداشتی این روزها برای پیشگیری از کروناست و این اقدام نشان می‌دهد که علی‌رغم اطلاع‌رسانی‌های مکرر، همچنان عده‌ای نگران انتقال این ویروس از طریق هوا هستند، نه دست آلوده.

بنابراین، این سؤال مهم مطرح می‌شود که چرا بروشورهای آموزشی به مسئولان ترمینال‌ها ارائه نشده و ناظران بهداشتی این مراکز تجمع کجا هستند و چه می‌کنند؟

بیماری رانندگان و کمک‌رانندگان اتوبوس‌های بین شهری مسئله نگران‌کننده‌ای است و باید سلامت مسئولان ترمینال‌ها و رانندگان به خوبی مورد توجه مسئولان قرار گیرد که به نظر می‌رسد از آن هم غفلت شده است. 

ضد عفومی کردن صندلی‌های اتوبوس‌ها توسط مردم و رانندگان نیز اقدام خوبی است اما کافی نیست. توزیع بطری‌های آب و بسته غذایی همچنان در اتوبوس‌ها بدون رعایت شرایط بهداشتی صورت می‌گیرد و هیچ کس نظارتی بر این ندارد که آیا مسافران بین شهری تب دارند و سرفه می‌کنند؟ در حالی که امکان کنترل مسافران با استفاده از دستگاه‌های تب‌سنج به راحتی می‌توانست صورت گیرد.

مسئولان سرویس‌های بهداشتی برخی از مسیرهای بین راهی به خوبی از مواد ضدعفونی‌کننده استفاده می‌کنند و حتی در هنگام رفت و بازگشت از سرویس‌های بهداشتی دست مسافران و حتی پولی که رد و بدل شده ضد عفونی می‌شود. اما همچنان توجه چندانی به استفاده از مهر و سجاده شخصی صورت نمی‌گیرد که لازم است در این خصوص نیز فرهنگ‌سازی انجام شود.

حال که مسئولان تصمیمی برای ممانعت از سفرهای گسترده ندارند، حداقل اقداماتی را برای کاهش انتقال ویروس کرونا به سایر شهرها انجام دهند. 

انتهای پیام
captcha