تأثیر کروناویروس بر رویدادهای قرآنی کشور
کد خبر: 3881587
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۵
اهم اخبار و رویدادهای قرآنی هفته/

تأثیر کروناویروس بر رویدادهای قرآنی کشور

این هفته به دلیل وضعیت خاص کشور و درگیری اغلب استان‌ها با کروناویروس و لزوم انجام امور پیشگیرانه و تعطیلی اجتماعات، هر روز شاهد انتشار خبر لغو جلسات و حتی مهمترین رویدادهای قرآنی کشور بودیم.

به گزارش ایکنا، هفته اول اسفندماه، ایران در کنار دیگر کشورهای دنیا درگیر مبارزه با کروناویروس شد که فعلاً تنها راهکار آن رعایت موارد پیشگیرانه بهداشتی و عدم حضور در اجتماعات است به همین دلیل، شاهد تعطیلی و لغو بسیاری از اجتماعات و مراسم بودیم و حوزه امور قرآنی نیز بی‌نصیب از این امر نبود.

مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی

این جلسه قرار بود چهارم اسفندماه، با حضور اعضای این مجمع و به منظور بررسی دو دستور، چون شاخص‌های عضویت دستگاه‌ها در این مجمع و الگوی ارزیابی اجرای نقشه جامع علمی کشور و ارائه به اسناد راهبردی کشور برای ارزیابی تشکیل شود که پیرو هشدارهای وزارت بهداشت در کنترل شیوع کرونا تعطیل شد.

لغو دوره ارتقای حافظان و قاریان دانشگاه‌های علوم پزشکی

طی برنامه‌ریزی انجام شده مقرر بود تا دومین دوره ارتقای دانشجویان حافظ و قاری دانشگاه‌های علوم پزشکی از 13 تا 17 اسفندماه به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی قم برگزار شود که با توجه به شیوع کروناویروس در کشور و به حداقل رسانده شدن تجمعات و همایش‌ها، این دوره تا اطلاع ثانوی به تعویق افتاد.

آزمون کتبی جشنواره قرآنی دانشجویان وزارت علوم

بنابر گفته رشید جعفرپور، رئیس اداره فعالیت‌های دینی و قرآنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، فرآیند سی‌وپنجمین دوره این جشنواره از ابتدای دی‌ماه با ابلاغ دستورالعمل آغاز شده است و طی بازه زمانی بهمن و اسفند مرحله دانشگاهی بخش‌های آوایی چون قرائت تحقیق، قرائت ترتیل، اذان و تواشیح و ... برگزار می‌شود. بخش کتبی این آزمون نیز در تمامی دانشگاه‌های وابسته به وزارت علوم در ۹ رشته بخش معارفی شامل آشنایی با احادیث اهل بیت(ع)، آشنایی با مفاهیم نهج‌البلاغه، ‌آشنایی با مفاهیم صحیفه سجادیه، حفظ موضوعی قرآن، ‌آشنایی با ترجمه و تفسیر قرآن،‌ آشنایی با سیره معصومین(ع)، احکام دانشجویی، پرسمان قرآنی و سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی برگزار خواهد شد. اما برپایی آن نیز به زمان بازگشایی دانشگاه‌ها موکول شد.

انتشار نشریه «به سوی قرآن» دارالقرآن شهید علیزاده

به سوی قرآننشریه دارالقرآن شهید علیزاده استان البرز حاصل تجربه هشت‌ساله این دارالقرآن در برگزاری و اجرای برنامه‌های مختلف، منتشر شد.

برگزاری آزمون ارزیابی حفظ قرآن کارکنان وظیفه نزاجا

یازدهمین دوره آزمون ارزیابی کارکنان وظیفه نزاجا، در رشته حفظ جزء سی‌ام قرآن کریم به صورت همزمان در تمامی مراکز استان‌ها و یگان‌ها‌ی نزاجا برپا شد. در این آزمون براساس مصوبه شورای عالی قرآن نیروی زمینی، کارکنان وظیفه‌ای که موفق به حفظ یک جزء در طول خدمت شده‌اند از ۲۰ روز مرخصی تشویقی بهره‌مند می‌شوند.

اما کارکنان وظیفه‌ای که یکبار از این امتیاز استفاده کرده‌اند، می‌توانند در صورت حفظ جزء دیگر از دو هفته مرخصی تشویقی مجدداً استفاده کنند.

تأثیرات همزمانی مسابقات قرآن ایران و مالزی

پس از پیگیری‌های خبرنگار ایکنا از سخنگوی ستاد برگزاری سی‌‌وهفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران درباره تداخل زمانی بین مسابقات ایران و مالزی، و امکان حضور نیافتن متسابقان یا داوران آن رویداد در مسابقات ایران، گفت: این دو رویداد همزمان نیستند. اختتامیه مسابقات مالزی ۲۳ فروردین‌ماه ۹۹ برگزار می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه از زمان برگزاری مسابقات مالزی اطلاع داشتیم، تصریح کرد: اما فرصت زمانی برای هماهنگی با مسابقات مالزی محدود بود؛ ‌چرا که نمی‌توانستیم در ایام نوروز یا روزهای پایانی فروردین‌ماه به دلیل همزمانی با ماه مبارک رمضان این رقابت‌ها را داشته باشیم. لذا بالاجبار این زمان را انتخاب کردیم. زمانی که مسابقات مالزی به اتمام می‌رسد، مسابقات ایران آغاز می‌شود. ‌امیدواریم مشکل جدی در این‌ باره به وجود نیاید.


بیشتر بخوانید:


 

تعویق زمان مسابقات بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران

کریم دولتیاما صبح هفتم اسفندماه کریم دولتی، رئیس بنیاد مسابقات قرآن کریم از پاسخ استعلام کتبی از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عنوان مرکز تخصصی در مورد برگزاری مسابقات و مقدمات آن خبر داد.

دولتی گفت: با توجه به پاسخ استعلام که سه‌شنبه، ششم اسفندماه به سازمان اوقاف و امور خیریه ابلاغ شد در نتیجه مشخص نبودن وضعیت و با توجه به اینکه مسابقات در هفته سوم فروردین‌ماه ۹۹ برنامه‌ریزی شده و قطعاً بعضی برنامه‌ریزی‌ها و فعالیت‌ها باید حتی زودتر از این زمان انجام شود، برگزاری مسابقات به تاریخ دیگری موکول شد.

وی افزود: با در نظر گرفتن محل برگزاری مسابقات قرآن در حرم مطهر امام رضا(ع) که به طور طبیعی از ازدحام فراوانی برخوردار است و حضور شرکت‌کنندگان از سایر کشورها به ایران و با توجه به مشکلاتی که با شیوع ویروس کرونا به وجود آمده، برگزاری مسابقات در ابتدای سال آینده برای دستیابی به اهداف از پیش تعیین‌شده مناسب نیست.

بنابر این، مقرر شد تا مسابقات قرآن بعد از ماه رمضان در تاریخی که پس از کارشناسی و با هماهنگی تمام دست‌اندرکاران مختلف مشخص خواهد شد، برگزار شود که طی روزهای آینده، زمان جدید برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن کریم اطلاع‌رسانی می‌شود.

گفت‌وگو ایکنا با یک مهندس حافظ قرآن

مسعود اکبریپنجم اسفندماه بزرگداشت خواجه نصیرالدین طوسی و روز مهندس بود. مسعود اکبری نیز فارغ‌التحصیل مهندسی عمران (نقشه‌برداری) و دارنده رتبه ۱۰۷ کنکور کارشناسی ارشد در سال ۹۱ و مدرک مهندسی فتوگرامتری از دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی است که موفق به دریافت مدرک درجه یک حفظ کل قرآن(معادل دکترا) در کنار مدرک تخصصی درجه سه و دو حفظ کل(معادل لیسانس و فوق‌لیسانس) شده است. اکبری اولین دارنده مدرک درجه یک حفظ در استان مرکزی و دوازدهمین استاد حفظ قرآن کشور و جزو تجلیل‌شدگان در هشتمین مراسم تکریم چهره‌های قرآنی سازمان دارالقرآن الکریم در اسفندماه ۹۲ بود که ایکنا به معرفی این نخبه برتر جوان استان مرکزی پرداخت.

تمدید مهلت ارسال ایده‌های نو در بخش فرهنگ نمایشگاه قرآن

بخش فرهنگ و هنر بیست و هشتمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم زمان ارسال ایده‌ها و آثار نو برای حضور در این بخش از نمایشگاه قرآن را که پیش از این 10 اسفندماه اعلام شده بود تا روز ۲۵ اسفندماه تمدید کرد. این آثار در دو بخش «ایده‌ها و آثار مرتبط با حوزه فرهنگ قرآنی» و «ایده‌ها و آثار مرتبط با حوزه هنرهای قرآنی» دریافت می‌شود.

برنامه‌های معاونت صدا در ماه رجب

پخش تیزرها و بسته‌های تبلیغی استقبال از ماه رجب در شبکه‌های مختلف رادیویی با محوریت رادیو قرآن و رادیو معارف از شنبه هفته جاری آغاز شد و از دیگر برنامه‌ها پویش سه روز روزه‌داری در ماه رجب بنا بر توصیه روزه‌داری در روایات «هرکس یک روز روزه بگیرد از عذاب جهنم دور و هرکس سه روز روزه‌دار باشد، بهشت بر او واجب می‌شود»، برنامه زنده رادیو قرآن در سحرهای ایام خاص ماه رجب و تدارک برنامه‌های متعدد متناسب با ایام ماه رجب شامل پخش ادعیه، سخنرانی‌های مناسبتی، میان‌برنامه‌های متناسب و ... از جمله برنامه‌های معاونت صدا است.

دو انتصاب جدید در رادیو قرآن

مجتبی ایزدی، مدیر شبکه رادیویی قرآن، طی حکمی «حمیدرضا ولیان» را به سمت قائم مقام این شبکه معرفی کرد. در بخشی از حکم به مسئولیت‌های سمت قائم‌مقام اشاره شده که ازجمله آن ارائه پیشنهاد به مدیر شبکه درباره ارتقا عملکرد واحدهای مختلف به ویژه براساس گزارش‌های ارزیابی، بررسی و تبیین آخرین سیاست‌ها، اصول و ضوابط برنامه‌سازی و تدوین آیین‌نامه‌های مورد نیاز و شرح وظایف کاربردی شاغلان واحدهای ستادی و تولیدی شبکه و ارائه ایده‌های خلاقانه، جذاب و اثرگذار به ویژه از طریق مشورت با برنامه‌سازان و کارشناسان توانمند حوزه رسانه، است. همچنین «محمدامین مهدوی» نیز به سمت مدیر گروه تلاوت شبکه رادیویی قرآن منصوب شده است.

برپایی همایش ملی تکریم چهره‌های قرآنی به تعویق افتاد

در راستای پیشگیری از انتشار کروناویروس و حفظ سلامتی جامعه قرآنی، زمان برپایی مراسم ملی تکریم چهره‌های قرآنی تغییر کرد. پیش از این نیز با توجه به مصوبه ستاد اجرایی، مقرر بود تا این مراسم جمعه، ۱۶ اسفندماه با حضور مسئولان، اساتید و پیشکسوتان قرآنی و منتخبان این دوره برگزار شود که بارفع خطر این بیماری، زمان و مکان مراسم مجددا اطلاع رسانی می‌شود.

آغاز دوره دوم مسابقه «نفَس‌های طلایی»

نفس های طلاییمسابقه «نفس‌های طلایی» از سوی رادوی قرآن با موضوع اجرای تقلید دو تلاوت از دو قاری مصری، با هدف گسترش فرهنگ تلاوت در جامعه طراحی شده است. هر یک از قاریان و علاقه‌مندان می‌توانند یکی از دو تلاوت را انتخاب و به بهترین و نزدیک‌ترین شیوه اجرا و از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی شبکه رادیویی قرآن و کانال سروش ارسال کنند.

اساسنامه انجمن خادمان قرآن تصویب شد

سومین مجمع فوق‌العاده انجمن خادمان قرآن اوایل این هفته در معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و به منظور بررسی اصلاحات و تصویب اساسنامه این انجمن برگزار شد، اما تعداد شرکت‌کنندگان به حد نصاب نرسید و سپس جلسه فوق العاده تشکیل شد و اساسنامه اصلاح شده به تصویب رسید.

ثبت‌نام اولین دوره تربیت مدیران میانی قرآنی کشور

مرکز راهبردی طارق با همکاری سازمان دارالقرآن الکریم، اولین دوره تربیت مدیران میانی قرآنی کشور ویژه طلاب حوزه‌های علمیه شهر تهران را با عنوان «عبادالرحمن» برگزار می‌کند. فراگیری تکنیک‌های مهندسی فرهنگی و مهندسی اجتماعی، توانمندسازی طلاب برای ورود به عرصه‌های مدیریتی، عضویت در شبکه تحلیلگران اولوالالباب و دریافت حق‌التحریر ماهیانه و نیز معرفی به نهادهای رسمی کشور جهت عهده‌داری مسئولیت‌های مدیریتی از جمله ویژگی‌های این دوره تربیتی خواهد بود.

چرا هادی موحدامین از اعزام به مسابقات کویت بازماند

هادی موحد امینسوژه دیگری که طی هفته گذشته ایکنا به آن پرداخت چرایی عدم اعزام قاری جوان کشورمان به مسابقات قرآن کویت بود. تقریباً هر ساله، نفر دوم مسابقات سراسری ایران به کشور مالزی اعزام می‌شود و از آنجا که موحدامین، امسال در مسابقات مالزی حضور داشت، لذا علیرضا بیژنی، نفر سوم مسابقات سراسری قرآن سال ۹۸ به عنوان نماینده ایران انتخاب شد و هادی موحدامین به صورت نانوشته، نماینده ایران در مسابقات بین‌المللی قرآن کویت شد.

اما طی روزهای گذشته، مسئولان کمیته دعوت و اعزام قاریان و حافظان و مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه، بدون انتشار خبری به تغییر رویکرد اعزام نماینده ایران به مسابقات کویت اقدام کردند. تغییر رویکردی که چرایی آن مشخص نیست.

مسئولان، امسال تصمیم گرفته‌اند، صرفاً سه حافظ قرآن(حافظ کل، حافظ کل مسلط بر اختلاف قرائات و حافظ زیر ۱۲ سال) اعزام کنند و همین موضوع باعث اعتراض هادی موحدامین از قاریان قرآن کشور شد.

در همین راستا محمدتقی میرزاجانی، رئیس دبیرخانه کمیته اعزام و دعوت از قاریان قرآن به شفاف سازی درباره رفع این ابهامات پرداخت.


بیشتر بخوانید:

دلایل تغییرات در اعزام به مسابقات قرآن کویت


فعالیت مؤسسات قرآنی با شرایط فعلی و انتشار کروناویروس

با توجه به انتشار ویروس کرونا در کشور، خبر از به تعلیق درآمدن فعالیت اتحادیه‌ها، تشکل‌ها، مؤسسات و خانه‌های قرآن شنیده می‌شد که طی آن با مرتضی طلایی، رئیس هیئت مدیره اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت کشور و همچنین برخی از مدیران عامل اتحادیه‌های استانی گفت‌وگو شد.


بیشتر بخواند:


 

انتهای پیام
captcha