رئيس‌جمهور افغانستان: تعهدی برای آزادی زندانیان طالبان نداریم
کد خبر: 3882386
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۴

رئيس‌جمهور افغانستان: تعهدی برای آزادی زندانیان طالبان نداریم

رئیس‌جمهور افغانستان اعلام کرد: دولت این کشور براساس توافقنامه امضا شده بین آمریکا و گروه طالبان، متعهد به آزادی پنج هزار زندانی طالبان نیست.

به گزارش ایکنا به نقل از خبرگزاری «آناتولی»، محمد اشرف غنی، رئيس‌جمهور افغانستان، امروز، 11 اسفند، طی سخنانی در واکنش به امضای توافقنامه صلح میان طالبان و آمریکا گفت: آزادی زندانیان طالبان در صلاحیت آمریکا نیست، بلکه در صلاحیت دولت افغانستان است.

وی افزود: دولت براساس توافقنامه امضا شده بین آمریکا و گروه طالبان متعهد به آزادی پنج هزار زندانی طالبان نبوده و درخواست طالبان برای آزادی زندانیانش نمی‌تواند پیش‌شرط اجرای مذاکرات مستقیم با این گروه باشد.

اشرف غنی تأکید کرد: جمهوری ما طبق قانون اساسی افغانستان است. به مذاکرات اصولی به نمایندگی از جمهوری اسلامی افغانستان می‌رویم؛ مذاکره به هر دو طرف تعلق دارد. ما با احترام رفتار می‌کنیم و موضوعاتمان، موضوعات کلیدی ملت افغانستان است.

وی اظهار کرد: توافقنامه‌ای که پشت پرده امضا شود، در صورت عدم شفافیت ‌در عمل با مشکلات روبه‌رو خواهد شد. هیچ نوع تعهدی برای آزادی 5000 زندانی وجود ندارد. بارها این موضوع را واضح با زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان و دیگران مطرح کردیم.

یادآور می‌شود، زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه ایالات متحده برای صلح افغانستان و ملا عبدالغنی برادر، معاون سیاسی گروه طالبان، توافقنامه صلح میان آمریکا و طالبان را امضا کردند. مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، ملا عبدالغنی برادر، معاون سیاسی گروه طالبان و نمایندگان 30 کشور در مراسم امضای این توافقنامه حضور یافتند.

همچنین انتظار می‌رود با این توافقنامه زمینه خروج نظامیان خارجی از افغانستان و مذاکرات بین‌الافغانی آغاز شود.

هنوز جزئیات دقیقی از این توافقنامه که در پی بیش از یک سال مذاکره میان طرفین حاصل شد منتشر نشده است، ولی توقع می‌رود به حدود بیست سال جنگ در افغانستان که منجر به کشته شدن ده‌ها هزار غیرنظامی افغان و 3592 سرباز آمریکایی و ائتلاف بین‌المللی شد، پایان بخشد.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha