مهم‌ترین مسئله امام جواد(ع) حفظ مکتب تشیع بود
کد خبر: 3883377
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۷

مهم‌ترین مسئله امام جواد(ع) حفظ مکتب تشیع بود

استاد حوزه و دانشگاه، با بیان این‌که مهم‌ترین مسئله از نظر امام جواد(ع) حفظ مکتب تشیع بود، گفت: ایشان در راه حفظ شأن، شخصیت، عظمت و حقانیت شیعه تلاش کردند و وظیفه ما نیز باید در این راستا باشد.

مهم‌ترین مسئله از نظر امام جواد(ع) حفظ مکتب تشیع بودحجت‌الاسلام رسول برگی، استاد حوزه و دانشگاه، در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی، با اشاره به زندگی کوتاه امام جواد (ع)، گفت: امام (ع) زمانی که فقط هشت سال داشتند پس از شهادت پدرشان امام رضا (ع) به عنوان امام و رهبر شیعیان انتخاب شده و در سن ۲۵ سالگی به شهادت رسیدند.

وی با بیان این‌که اعتمادی که باید بین امت و امام (ع) برقرار می‌شد به دلیل سن پایین ایشان قدری بطول انجامید، افزود: مناظرات علمی که امام را در سن کودکی به چالش می‌کشاند، پاسخ‌هایی که به مکاتب مختلف داشتند و اخلاق و رفتار ایشان در راستای ایجاد این اعتماد اثر داشت‌.

حجت‌الاسلام برگی، با اشاره به وجود شیعیان فرهیخته‌ای که در هر زمان به فرزندان امامان اعتماد داشتند، گفت: اما فردی چون «علی ابن حمزه بطائنی» که به ظاهر معتمد امام موسی بن جعفر (ع) پدربزرگ امام جواد (ع) بود بین شیعیان شبهه ایجاد کرد و بخاطر این‌که ارث و وکالت مال دنیای امام موسی کاظم (ع) به فرزندانش امام رضا (ع) و امام جواد (ع) نرسد، امامت امام رضا (ع) و به دنبال آن امامت امام جواد (ع) را نفی کرد.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی آذربایجان‌شرقی، ادامه داد: ذهنیت نفی امامت، به دلیل این‌که امام جواد(ع) در سن کودکی به امامت رسیده بود، در برخی افراد وجود داشت؛ این افراد باور نمی‌کردند که یک کودک هشت ساله بتواند امر امامت را بر عهده بگیرد.

وی با بیان این‌که مهم‌ترین مسئله از نظر امام جواد(ع) حفظ مکتب تشیع بود، گفت: ایشان در راه حفظ شأن، شخصیت، عظمت و حقانیت شیعه تلاش کردند و وظیفه ما نیز باید در این راستا باشد.

رئیس شورای هماهنگی سازمان تبلیغات اسلامی آذربایجان‌شرقی با اشاره به برخوردهای علمی همراه با طمانینه، خوش برخوردی، ارائه جواب‌های قانع کننده و ... امام جواد (ع)، گفت: این‌گونه رفتارها که نشانگر عظمت علمی بود، آنچنان بر روی جذبه امام (ع) تأثیر گذاشت که مردم ناخودآگاه متوجه ساحت والای ایشان شدند و حتی مأمون نیز بارها به این حقانیت اعتراف کرد.

وی افزود: امام جواد (ع) می‌دانست که مأمون قاتل پدرش بوده و امکان دارد خود او را نیز به شهادت برساند اما به خاطر حفظ دین اسلام و حقانیت علم چنان برخورد می‌کرد که باعث شد مردم به سمت علم سوق یابند.

حجت‌الاسلام برگی، با تاکید بر زحمات ائمه (ع)، تلاش‌های علما و خون شهدا در راستای تثبیت جایگاه و عظمت شیعه در دنیا، گفت: مخالفان امام جواد (ع) وقتی در مباحث علمی و سایر موارد از ایشان شکست خوردند، ایشان را در جوانی به شهادت رساندند.

انتهای پیام
captcha