موافق تعطیلی مطلق مراکز و برنامه‌های دینی نیستم/ نقش معنویات در کاهش آلام
کد خبر: 3884404
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۶:۱۷
آیت‌الله غروی:

موافق تعطیلی مطلق مراکز و برنامه‌های دینی نیستم/ نقش معنویات در کاهش آلام

استاد حوزه علمیه ضمن پاسخ به شبهه روایات جایگاه قم در آخرالزمان، گفت: معتقدم که باید جنبه‌های بهداشتی را کاملاً رعایت کنیم تا مردم بتوانند با شرایط خاص در برنامه‌ها شرکت کنند و در اماکن دینی حضور یابند. یکی از مواردی که مقاومت انسان را در برابر بیماری‌ها کاهش می‌دهد، نبود جنبه معنوی و اتکا نداشتن به قدرت ماوراءالطبیعه است.

موافق تعطیلی مطلق مراکز و برنامه‌های دینی نیستم/ پاسخ به شبهات روایات جایگاه قم در آخرالزمانآیت‌الله سیدمحمد غروی، عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه، در گفت‌وگو با ایکنا، در مورد برخی سخنان درباره مخالفت مراجع و علما با قرنطینه کردن قم گفت: این موضوع نباید برجسته شود و نباید به سخن افرادی که این مطالب را می‌گویند وقعی بنهیم، نه اینکه برای آن جواب نداریم، بلکه جواب هم داده شده است.

وی افزود: فردی حرفی زده که ناشی از مشکلات شخصی خودش بوده است؛ شاید یک دوره‌ای مسئولیت پایینی هم داشته و از او سلب شده و این سخنان را بر زبان می‌‌آورد.

حوزه ورودی به بحث قرنطینه ندارد

عضو شورای عالی حوزه با بیان اینکه به این مسئله نمی‌پردازم، زیرا اصل و فرع مطلب را نمی‌دانم، تأکید کرد: به نظرم حوزه هم به این مسئله نپردازد، بلکه وظیفه ما تبیین مباحثی مانند این است که آیا توسل و دعا با دستورات پزشکی در تنافی است یا خیر؟


بیشتر بخوانید:


استاد حوزه علمیه درباره اینکه برخی مطرح کرده‌اند که طبق روایات در آخرالزمان مردمی که می‌خواهند در امنیت باشند، به قم پناه ببرند و آنجا ام‌القری است و جایگاهی ویژه در روایات آخرالزمانی دارد، ولی الان با یک بیماری سخت مواجه شده است، گفت: مسئله آخرالزمان عرض وسیعی دارد و اینکه تعیین کنیم، الان همان آخرالزمان بیان شده در روایات است که به دنبال آن ظهور تحقق خواهد شد، مسئله مهمی است که قاطع نمی‌توانیم بگوییم.

روایات آخرالزمانی قم ناظر به امنیت اعتقادی است

عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه تصریح کرد: مسئله دیگر اینکه روایات بیان شده ناظر به جنبه‌های امنیتی مانند امنیت اعتقادی و اجتماعی بیشتر است، نه اینکه قم دچار حادثه، آسیب، مصیبت، بیماری و... نمی‌شود.

غروی افزود: یکی از محکمات ما این است که هر پدیده‌ مادی، علل و عواملی دارد، لذا اگر چنین ویروس واگیرداری وارد شد، معنای آن این نیست که چون اینجا قم است، این بیماری جرئت ندارد شیوع یابد! یا اگر دستورات بهداشتی و پزشکی را رعایت نکنیم، مبتلا نمی‌شویم. این ویروس می‌تواند وارد خود حرم و حتی کربلا شود و افراد را تهدید کند.

وی با بیان اینکه بیش از صد کشور درگیر این ویروس هستند، ابراز کرد: باید جوانب مختلف این موضوع از سوی مسئولان سنجیده و عواقب آن بیان شود و عوامل پیشگیری و درمان آن بیشتر مورد توجه قرار گیرد؛ بهداشت عمومی هم باید مورد توجه همگانی باشد.

برنامه‌های دینی و فرهنگی تعطیل نشود

غروی اظهار کرد: البته نباید به بهانه رعایت دستورات بهداشتی مساجد، حرم و برنامه‌های دینی و فرهنگی تعطیل شود؛ باید جنبه‌های بهداشتی را کاملاً رعایت کنیم تا مردم بتوانند با شرایط خاص در برنامه‌ها شرکت کنند و در اماکن مذهبی حضور یابند و زمینه برای تعطیلی مراکز  دینی و معنوی، که می‌تواند روحیه‌بخش باشد، فراهم نشود.

استاد حوزه علمیه بیان کرد: مراکز دینی، مساجد و ... می‌تواند مقاومت روحی افراد را به شدت در برابر بیماری و مصائب افزایش دهد و برعکس یکی از مواردی که سخت مقاومت انسان را در برابر بیماری‌ها و این ویروس کاهش می‌دهد، نبود جنبه معنوی و اتکا نداشتن به قدرت ماوراء‌الطبیعه است.

غروی تصریح کرد: از یک طرف باید دقت کنیم که عوامل مادی که سبب بیماری و ... هستند، همگی باذن الله کار خود را انجام می‌دهند؛ طبق وظیفه خود باید دنبال پیشگیری و رعایت نکات بهداشتی و .. باشیم، ولی از طرف دیگر هم بدانیم تا خداوند اذن ندهد، حادثه‌ای رخ نمی‌دهد. بنابراین باید دعا و توسل و ... کنیم.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه اظهار کرد: به ویژه در ماه رجب که ماه رحمت الهی است، باید بیشتر قدر ادعیه و مناجات و تضرع را بدانیم چه بسا همین دعاها سبب شود تا دانشمندان بهتر بتوانند ابعاد این بیماری را تشخیص داده و درمان کنند، ولی اگر به مسائل بهداشتی بی‌اعتنا باشیم و شعار دهیم کرونا را شکست می‌دهیم، اشتباه است. در قضیه خرمشهر و فتح آن که کار عجیبی بود، اولین فرمایش امام این بود که خدا خرمشهر را آزاد کرد؛ همه عالم سرباز و لشکر خدا هستند و نبض آن در دست خداوند است؛ عوامل الهی و ماوراء الطبیعی را هیچ‌گاه نباید فراموش کنیم، زیرا مستقیم و غیرمستقیم می‌تواند در سلامت مادی و معنوی افراد جامعه اثر بگذارد و اعتماد به نفس جامعه و توکل را افزایش دهد.

دستورات بهداشتی اسلام

غروی با بیان اینکه حسن ظن به خداوند در حفظ روحیه انسان موثر است. بنابراین از جهات مختلف باید به معنویات بپردازیم، تصریح کرد: در روایات بیان شده که باید نظافت را ملاحظه کنیم؛ اینکه گفته شده است جلوی منزل خود را تمیز نگه دارید، لباس و بدن خود را پاک و تمیز نگه دارید، همچنین کوتاه کردن ناخن، نگه نداشتن زباله در منزل و ... همه جزء دستورات بهداشتی اسلام است.

وی با بیان اینکه همان خدایی که ما را امر به دعا و توبه و تضرع کرده، همان خدا هم توجه به اسباب و علل را توصیه فرموده است، اضافه کرد: در اخبار بیان شده که موسی(ص) بیمار شد و دست به دعا برداشت که خدایا بیماری از توست و خودت هم مرا شفا بده که ندا آمد تو را درمان می‌کنم، اما تو هم باید به طبیب مراجعه و دستورالعمل او را رعایت کنی؛ خداوند خاصیت و اثر را در داروها قرار داده و اثر دارو در تنافی با ادعیه و توسل نیست.

انتهای پیام
captcha