سید‌حسن نصرالله: کرونا دغدغه نخست جهان است/ محکومیت جنایات آمریکا در عراق
کد خبر: 3885079
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۹

سید‌حسن نصرالله: کرونا دغدغه نخست جهان است/ محکومیت جنایات آمریکا در عراق

دبیرکل حزب‌الله لبنان با اشاره به این که کرونا امروز دغدغه و مسئله نخست جهان است، تصریح کرد: تهدید و خطرات این ویروس بسیار روشن و گسترده است و امروز عمل به دستورالعمل‌های مربوط به کرونا واجب شرعی است.

به گزارش ایکنا به نقل از پایگاه خبری المنار،  سیدحسن نصرالله، شامگاه جمعه، 23 اسفندماه، در ابتدای سخنان خود گفت:  ویروس کرونا به دغدغه و مسئله نخست در همه جهان تبدیل شده و منحصر در منطقه غرب آسیا نیست.
 
کرونا؛ نبرد جهانی 
 
وی گفت: باید خود را در وسط میدان نبرد با کرونا بدانیم؛ چرا که این نبرد، نبرد یک شهر یا روستا نیست، بلکه نبرد جهانی است و کشورها و ملت‌های جهان با آن درگیرند و در آن مشارکت دارند و اولویت‌ها در این شرایط برعهده دولت‌ها و ملت‌هاست.

دبیرکل حزب‌الله لبنان ادامه داد: در هر نبرد دشمنان و کسانی وجود دارند که هدف قرار می‌گیرند و مشکل در این نبرد این است که کرونا که دشمن محسوب می‌شود یک عنصر ناشناخته در تمامی ابعاد است که پیامدها و خطرات آن واضح و آشکار شده است و تهدید آن بسیار گسترده است، زیرا بر زندگی همه افراد تأثیر می گذارد.

وی اضافه کرد: کورونا در تمامی زمینه‌های مختلف زندگی مردم و کره خاکی تأثیر گذاشته و در حد تعداد متوقف نمی‌شود. ما با دشمنی روبرو هستیم که تهدید آن روشن، بزرگ و گسترده است. ما این را می‌گوییم که مسئولیت‌پذیر باشیم، نه این بترسیم و تسلیم شویم.
 
سیدحسن نصرالله با اشاره به این که زندگی مردم امروز نخستین چیزی است که اولویت دارد و هر چیز دیگری قابل جبران است، گفت: آنچه که در مورد کرونا همچنان مجهول باقی مانده این است که هنوز بیشتر جوانب آن مشخص نیست و نیاز به تحلیل و بررسی دارد.

دبیرکل حزب‌الله لبنان با بیان اینکه نباید در برابر این دشمن و ویروس تسلیم شد، تأکید کرد: گزینه ما در این نبرد مقاومت در برابر دشمنی است که به وبایی جهانی تبدیل شده و نباید در برابر آن از خود تسلیم، نامیدی و یا سهل‌انگاری نشان دهیم، بلکه باید با روحیه بالا وارد این نبرد شده و پیروز شویم.
 
تمجید از کادر پزشکی

سیدحسن نصرالله اظهار کرد: همه در لبنان، از دولت گرفته تا شهروندان لبنانی و پناهندگان سوری باید به وظایف خود و مسئولیت‌های خود عمل کنند و در این بین وزارت بهداشت، کادر پزشکی، بیمارستان‌ها و پزشکان وظیفه خطیری دارد، چرا که در خط مقدم نبرد با کرونا است.

وی با اشاره به این که پزشکان، افسران خط مقدم هستند، بیان کرد: هدف از نبرد اخیر جلوگیری از گسترش کرونا و کاستن از صدمات و خسارت‌های انسانی و اقتصادی آن است تا جایی که درمان قطعی برای آن پیدا شود.

دبیرکل حزب‌الله لبنان اظهار کرد: همه نهادها و مقامات پزشکی بین‌المللی و ملی اعلام کرده‌اند که از طریق یکسری اقدامات می‌توان گسترش ویروس کرونا را کنترل کرد و ما تجربه چین و نتایج آن را در این زمینه داریم و همچنین، بهبودی از طریق مجموعه‌ای از اقدامات برای کاهش تلفات انسانی امکان‌پذیر است.
 
سیدحسن نصرالله در ادامه از شهروندان لبنانی خواست که تا جایی که می‌توانند به دستورالعمل‌های اعلام شده به منظور جلوگیری از کرونا عمل کنند و هرکس در مورد کار دولت و دستگاه‌های ذی‌ربط ملاحظاتی دارد باید آن را در چارچوب مناسب به افراد ذیربط ابلاغ کند و از برافروختن نفرت، منفی‌نگری و سرزنش‌کردن خودداری کند، چرا که این موضوع بیانگر انحطاط اخلاقی و ملی است.

وی تأکید کرد: نباید ویروس کرونا از خاستگاه مذهبی، فرقه‌ای و نژادی مورد بررسی قرار گیرد، بلکه ما با یک نبرد کاملاً انسانی روبرو هستیم و باید از دیدگاه کاملاً انسانی با آن بجنگیم.

دبیرکل حزب‌الله لبنان گفت: از منظر دینی و همچنین از منظر حقوقی و اخلاقی باید برای حفظ روان و ایمنی انسان‌ها تلاش کنیم و هنگام جنگ با این نبرد از خدا بترسیم.

وی اظهار کرد: در مقطع کنونی آنچه بدان نیاز داریم همکاری در این نبرد است و ما باید با روحیه اخلاقی به مقابله با کووید ۱۹ بپردازیم.

دبیرکل حزب‌الله گفت: در این نبرد هیچ مانعی نیست که کسی زبان به انتقاد بگشاید، اما باید از به‌گارگیری زبانی که منجر به ایجاد کینه و نفرت می‌شود، بپرهیزد؛ چرا که ما در برابر نبرد انسانی قرار داریم و ما در این نبرد وظایف دینی، شرعی، اخلاقی و ملی داریم که باید به آن‌ها عمل کنیم.
 
عمل به دستورالعمل‌های مربوط به کرونا واجب شرعی است

وی گفت: عمل به تدابیر و دستورالعمل‌های مربوط به ویروس کرونا نه مستحب بلکه واجب شرعی است و نمی‌توان به آن‌ها عمل نکرد و این دستورات باید موبه‌مو اجرا شود تا بتوان این ویروس را شکست داد.
 
نصرالله اظهار کرد: در روز قیامت از همه درباره وظایفشان در حفظ جان مردم سؤال خواهد شد و بنابراین تعهد به اقدامات در مقابله با کرونا از مستحبات نیست، بلکه از واجبات است. 

دبیرکل حزب‌الله در ادامه توصیه‌های خود در باره کرونا گفت: وظیفه شرعی هر شخص این است که جان خود و خانواده‌اش را حفظ کند و هر کسی که از این وظیفه و عمل بدان عدول کند، مرتکب یکی از گناهان کبیره شده است.

سیدحسن نصرالله گفت: ایمان یکی از مهم‌ترین انگیزه‌های پیروزی در این نبرد است، همانطور که در نبرد مقاومت نیز اتفاق افتاد.
 
در نبرد با کرونا نیازمند شفافیت هستیم
 
دبیرکل حزب‌الله لبنان گفت: در نبرد با کرونا نیازمند صداقت و شفافیت هستیم و هرکسی که احساس می‌کند کرونا گرفته یا علایمش را دارد، باید حقیقت را بگوید یا به بیمارستان برود و درمان را شروع کند و قرنطینه را شروع کند.
 
وی بیان کرد: وزارت بهداشت لبنان از روز نخست بسیار شفاف عمل کرده است و باید به همین روش ادامه دهد و نباید حقیقت را از مردم پنهان کرد و هرگونه صحبت در مورد وجود پرونده‌های کشف نشده ، تهمت است.
 
دبیرکل حزب‌الله لبنان در ادامه به اقدامات مقامات آمریکایی و انگلیس اشاره کرد و گفت: ترامپ و مسئولان انگلیس در اعلام آمار کرونا شفاف نیستند و ترامپ حتی تلاش کرد که خطر کرونا را ناچیز نشان دهد.

وی با اشاره به این که در نبرد کرونا، بزرگترین دروغ‌گو بر روی کره خاکی ترامپ و تیم او است، گفت: یک نکته افتخار برای مقامات ایرانی این است که آنها همچنان به مقابله با کرونا ادامه دادند و برخی از آن‌ها به این بیماری همه‌گیر مبتلا شدند.
 
ایران نیازی به کمک آمریکا برای مقابله با کرونا ندارد

سیدحسن نصرالله به اظهارات مقامات آمریکایی در خصوص پیشنهاد کمک به ایران نیز اشاره کرد و گفت: ایران نیازی به کمک آمریکا برای مقابله با کرونا ندارد، بلکه آنچه این کشور باید بدان عمل کند، لغو تحریم‌هاست.

دبیرکل حزب‌الله در ادامه بر ضرورت پایبندی به تمامی اقدامات و دستورالعمل‌های صادر شده از سوی دولت لبنان در این زمینه تأکید کرد و گفت: مهمترین نکته در این زمینه متوقف کردن تجمعات است. کرونا یک بیماری همه‌گیر جدی است، اما رویارویی آن آسان است، خودتان را در نظر بگیرید که در حال جنگ هستید و این اقدامات لازم را باید انجام دهید.

وی با اشاره به این که کاهش حضور شهری به معنای رفتن به روستاها نیست، گفت: کادر پزشکی در خط مقدم قرار دارند، بنابراین باید مورد توجه قرار گیرند، چرا که آن‌ها فشار زیادی را متحمل می‎شوند.

واکنش نصرالله به ابتلای ولایتی به کرونا

دبیرکل حزب‌الله لبنان همچنین به ابتلای دکتر ولایتی، مشاور رهبر معظم انقلاب اسلامی به کرونا واکنش نشان داد و گفت: برادرم آقای ولایتی به دلیل اینکه مشاور رهبر معظم انقلاب است به کرونا مبتلا نشده است بلکه به دلیل اینکه او رئیس بیمارستانی در تهران است که در خط مقدم مقابله با کرونا قرار دارد، به این ویروس مبتلا شده است.

نصرالله افزود: هنگامی وزرا و مسئولان ارشد و پزشکان در ایران قبول مسئولیت می‌کنند و شخصیت‌های بزرگی در این کشور به کرونا مبتلا می‌شوند، این یعنی آنها و خانواده‌هایشان به جاهای دیگری که امنیت داشته باشد، فرار نکرده‌اند بلکه در کنار مردم با کرونا مبارزه می‌کنند و این باعث افتخار برای آنان است.

سیدحسن نصرالله گفت: در ایران، کسانی که در طول نبرد با کورونا فوت می‎‌کنند، شهید محسوب می‌شوند و امیدوارم چنین اقدامی در لبنان نیز اتخاذ شود.
 
سید حسن نصرالله با اشاره به این که حزب‌الله این آمادگی را دارد که همه امکانات و کادر بیمارستانی و پزشکی خود و همه توانمندی‌های انسانی و مؤسساتی را در اختیار دولت و وزارت بهداشت قرار بدهد تا بتوانند با کرونا مقابله کنند، توصیه کرد که از تجربیات کشورهای دیگر برای  مقابله با کرونااستفاده شود.

وی گفت که دولت لبنان نبرد با کرونا را مدیریت می‌کند و اگر تصمیم بگیرد که وقت آن رسیده است که اعلام وضعیت اضطراری کند، این مسئله، مسؤولیت آن است و مخیر است.

سیدحسن نصرالله بیان کرد: اولویت دادن به این نبرد از سوی همگان به‌عنوان همبستگی اجتماعی باید مورد توجه قرار گیرد، به‌ویژه این که باید نسبت به گرسنگی یا فقر در نتیجه برخی اقدمات و تدابیر و تعطیلی برخی از مغازه‌ها هوشیار باشیم و مردم باید در این زمینه به یکدیگر کمک کنند.

وی در بخشی از سخنان خود نبرد با کرونا را نبردی دانست که در آن به صبر و بردباری و امید و استقامت و اداره نیاز است و تأکید کرد. ایمان به خدای متعال در این نبرد، سلاح بُرنده‌ای است.

دبیر کل حزب‌الله لبنان در بخش دیگری از سخنان خود از بانک‌های لبنان خواست که به وظایف و مسؤولیت خود در این زمینه عمل کنند و دست یاری را به سوی حکومت و بخش بهداشت دراز کنند.

سیدحسن نصرالله تأکید کرد: توسل به خدا باید سلاح ما در این نبرد باشد و ایجاد ترس و اضطراب در بین مردم و اشاعه اخبار کذب و یأس در بین‌ آن‌ها جرم است.

وی در ادامه ضمن تشکر از دولت لبنان گفت: دولت تاکنون جلسات فشرده‌ای برگزار کرده و نجات مالی و اقتصادی را اولویت نخست قرار داده است، اما دولت هنوز برای اجرای برنامه خود نیاز به زمان دارد.

نصرالله گفت که حزب‌الله هیچ طرحی را به دولت لبنان ارائه نکرده است، اگرچه برنامه و ایده‌ای در این زمینه دارد، اما با صداقت تمام اعلام می‌کنیم که ما هیچ طرحی را ارائه نکردیم.

دبیرکل حزب‌الله لبنان تأکید کرد: ما باید در مقابل یک برنامه مشارکتی باشیم که همگان در تدوین و توسعه آن شرکت کنند و مسئولیت آن را برعهده گیرند، اما ما مخالف هرگونه کمکی هستیم که که منجر به افزایش مالیات بر فقرا یا افراد دارای درآمد محدود شود.
 
محکومیت حمله نظامیان آمریکایی در عراق

سیدحسن نصرالله در بخش دیگری از سخنان خود حملات آمریکا علیه مواضع و تأسیسات ارتش عراق، حشدالشعبی و تأسیسات غیرنظامی را محکوم کرد و گفت: این اقدام نظامیان آمریکایی  تهاجم به حاکمیت عراق است.

وی گفت: جنایتی که نظامیان اشغالگر آمریکایی در عراق مرتکب شدند، پاسخ مناسبت ملت عراق را در پی خواهد داشت و از خداوند متعال رحمت واسعه را برای شهدا مسئلت می‌کنیم.
انتهای پیام
captcha