بررسی نقش طبیعت در هنر کتابت نسخ خطی
کد خبر: 3885188
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۸
در برلین انجام می‌شود؛

بررسی نقش طبیعت در هنر کتابت نسخ خطی

نقش طبیعت در هنر کتابت نسخ خطی دانشمندان و شاعران مسلمان، اواخر سال میلادی در موزه هنرهای اسلامی برلین مورد بررسی قرار می‌گیرد.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از رایزنی فرهنگی ایران در آلمان، موزه هنرهای اسلامی برلین از هشتم ماه مه تا بیست و ششم ژوئیه سال جاری، میزبان نمایشگاهی با عنوان «مطالعه طبیعت؛ میان هنر و علم» خواهد بود. مسئولان برگزاری این نمایشگاه سعی دارند تا با نمایش نسخه‌های خطی و آثار دانشمندان و شاعران مسلمان، نقش طبیعت در هنر کتابت را مورد بررسی قرار دهند.

این نمایشگاه نگاهی به آثار هنری در اقصی‌ نقاط جهان دارد که هنرمندان در دوره‌های مختلف برای خلق آثار خود از عناصر طبیعت الهام گرفته‌اند. این در حالی است که در هنر کتابت نیز، عناصر طبیعی به شکل نقاشی، تذهیب، نگارگری و ...دیده می‌شود. هنر کتابت در سده‌های گذشته در میان هنرهای اسلامی از جایگاه والایی برخوردار بوده است و هنوز هم در بسیاری از کشورها تلاش می‌شود تا آن را حفظ کنند.

آن‌طور که تارنمای موزه هنرهای اسلامی برلین گزارش داده، هدف از برگزاری نمایشگاه «مطالعه طبیعت؛ میان هنر و علم»، بررسی نقش عناصر طبیعت در هنر کتابت است. اکثر ما، عناصر طبیعت را در تصاویر استفاده شده در کتب و رساله‌های دانشمندان اسلامی و یا در نقاشی‌هایی که در حاشیه کتب شعرای مشرق‌زمین کشیده شده‌اند، دیده‌ایم.

در نمایشگاه «مطالعه طبیعت؛ میان هنر و علم»، بازدیدکنندگان می‌توانند از نزدیک با تصاویر و دست‌نوشته‌های مختلف شاعران و دانشمندان مسلمان آشنا شوند. این تصاویر و نسخ خطی از منابع موجود در موزه هنرهای اسلامی برلین گرفته شده و بیانگر ارتباط نزدیک میان هنرهای اسلامی و علوم طبیعی است.

انتهای پیام
captcha