سفر و مهمانی تعطیل شود، منحنی ابتلا سرازیر خواهد شد
کد خبر: 3886274
تاریخ انتشار : ۲۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۲
پیروی بیان کرد:

سفر و مهمانی تعطیل شود، منحنی ابتلا سرازیر خواهد شد

دبیرکل جمعیت هلال احمر خواستار لغو سفرها و دیدوبازدیدهای نوروزی برای سرازیر شدن اپیدمی کووید 19 شد.

سفر و مهمانی تعطیل شود، منحنی ابتلا سرازیر خواهد شدبه گزارش ایکنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی جمعیت هلال احمر، محمودرضا پیروی، دبیرکل این جمعیت، درباره استقرار ۵۷۰ تیم عملیاتی هلال احمر در مبادی ورودی ۱۳ استان گردشگر پذیر و در معرض شیوع کرونا ویروس، گفت: براساس مصوبه ستاد ملی کرونا اکیپ‌های بازرسی شامل ضابطین قضایی، عوامل وزارت بهداشت، هلال احمر و ... در خروجی شهر‌ها و مبادی ورودی شهر‌ها در استان‌های مشخص شده حضور دارند و اقدام به غربالگری اولیه افراد می‌کنند. در صورتی که فردی دارای علائم بیماری کرونا باشد و یا مشکوک به این بیماری باشد به کمپ‌های بهداشتی هدایت شده تا در صورت نیاز به قرنطینه یا ادامه درمان به مراکز درمانی ارجاع داده شود.
 
وی افزود: در صورتی که فردی کرونا مثبت باشد و یا شرایط فرد حاد باشد از ادامه سفر فرد مورد نظر جلوگیری می‌شود. ما به همه هموطنان تاکید می‌کنیم که با جان خود و سایر هموطنان بازی نکنند و سفر را به زمان دیگری موکول کنند چرا که احتمال آلودگی افراد در سفر خیلی بیشتر است.

دبیرکل جمعیت هلال احمر با تاکید بر عدم علائم بیماری، اما ناقل بودن افراد، اضافه کرد: در یک مهمانی ۱۱ نفره فردی که ناقل بیماری بود باعث ابتلای هر ۱۱ نفر به کرونا ویروس شد. این ناقل بودن افراد بسیار خطرناک است و می‌تواند ویروس را به افراد زیادی منتقل کند. اگر چند روزی سفر را به تاخیر بیاندازند خیلی بهتر از تحمل بیماری و بستری شدن در بیمارستان‌ها است. باید از سفر و مهمانی پرهیز کنند.

استفاده از تب سنج‌های نوری برای کنترل درجه حرارت بدن مسافران

پیروی از سازمان داوطلبان و نیرو‌های داوطلب به عنوان یکی از پتانسیل‌های بزرگ جمعیت هلال احمر نام برد و گفت: برای غربالگری مسافران در مبادی ورودی و خروجی شهر‌ها از نیرو‌های داوطلبان، جوانان و پس از این ۲ گروه امدادگران و نجاتگران جمعیت هلال احمر استفاده می‌شود و آموزش‌های لازم در این زمینه به نیرو‌های داوطلب داده شده است.

وی با اشاره به استفاده، جوانان، داوطلبان و امدادگران جمعیت هلال احمر از گان‌های مخصوص، دستکش و ماسک در مبادی ورودی و خروجی شهر‌ها در ۱۳ استان تعیین شده، گفت: تیم‌های عملیاتی هلال احمر با تجهیزات فردی کامل و به وسیله تب سنج‌های نوری اقدام به اندازه‌گیری درجه حرارت بدن افراد می‌کنند. بدون استفاده از تجهیزات فردی، از انجام فعالیت منع می‌شوند.
به گفته دبیرکل جمعیت هلال احمر، از ۹ اسفندماه سال جاری که کرونا ویروس در کشور شیوع پیدا کرد، نیرو‌های هلال احمر در مبادی ورودی همه شهر‌ها اقدام به تب سنجی افراد می‌کردند، اما پس از دستور ستاد ملی کرونا مبنی غربالگری مسافران در مبادی وردی ۱۳ استان، این طرح با مکانیزم جدیدی آغاز شد.


دبیرکل جمعیت هلال احمر، وضعیت ابتلا به بیماری را نگران کننده دانست و تاکید کرد: اگر مردم رعایت نکنند و به سفر و مهمانی بروند پیک ابتلا به بیماری در آینده افزایش می‌یابد، اما اگر سفر و مهمانی را تعطیل کنند، منحنی ابتلا به بیماری سرازیر خواهد شد.

وی افزود: اگر به سفر برویم سایر افراد را در شهر‌های مختلف درگیر بیماری خواهیم کرد. مثلا در استان فارس درصد شیوع بیماری خیلی کم است و مسافرت‌های مردم به این استان باعث می‌شود این درصد با افزایش مواجه شود. هر چقدر تجمع کمتر باشد و تعداد تماس‌ها به حداقل برسد، به نفع مردم است.

پیروی با اشاره به فعالیت چندین بیمارستان مربوط به وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی در زمینه پذیرش و درمان بیماران مبتلا به کرونا، گفت: ۲ بیمارستان فوق تخصصی نور افشار و جشنواره تهرانپارس که وابسته به جمعیت هلال احمر هستند هم در زمینه پذیرش بیماران مبتلا به کرونا فعالیت دارند و در حال حاضر بیمارستان فوق تخصصی نور افشار برای مداوای بیماران مبتلا به کرونا اختصاص داده شده است.

دبیرکل جمعیت هلال احمر درباره ارسال محموله‌های بشردوستانه از کشور‌های مختلف، گفت: روز گذشته محموله بهداشتی از سوی ایرانیان مقیم انگلستان به کشور ارسال شد، همچنین ایرانیان مقیم آمریکا هم محموله‌ای برای ارسال به ایران آماده کرده‌اند، به علاوه از طرف سازمان جهانی غذا و فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های صلیب سرخ و هلال احمر هم محموله‌هایی ارسال می‌شود. کشور ژاپن مبلغ یک میلون دلار و چین مبلغ یک میلیون ۲۷۰ هزار دلار به ایران برای مهار کرونا کمک کرده‌اند. امیدواریم طی هفته آینده کمک‌های خوبی به کشور برسد.

پیروی در پاسخ به سؤال مجری مبنی بر کمک یک میلیون ماسک به کشور چین، گفت: هفته گذشته در برنامه زنده دیگری این موضوع را به صورت کامل تشریح کردم. موضوع اصلی این است که جمعیت هلال‌احمر براساس وظیفه ذاتی خود یک میلیون ماسک به ارزش ۲۰۰ میلیون تومان به کشور چین ارسال کرد. معتقدیم اگر به برای مهار اپیدمی کمک می‌شد این چنین پاندمی جهان را در برنمی‌گرفت. البته کشور چین در سیل سال گذشته کمک‌های قابل توجهی به ایران کرد که از جمله آن می‌تواند به قایق‌های تندرو و موتور جت‌ها اشاره کرد، کما اینکه در زمان شیوع کرونا ویروس در ایران هم کشور چین مبلغ یک میلیون و ۲۷۰ هزار دلار به ایران کمک کرد.

دبیرکل جمعیت هلال احمر با اشاره به تولید بدون تعطیلی مواد ضدعفونی کننده در سها یک و ۲ و همچنین تولید ماسک و گان در شرکت صنایع نساجی هلال ایران وابسته به جمعیت هلال احمر، گفت: این شرکت‌ها در ایام تعطیل هم تولید خود را ادامه می‌دهند. در شرکت‌های سها یک و ۲ وابسته به سازمان تدارکات پزشکی مواد ضد عفونی کننده تولید می‌شود و در شرکت صنایع نساجی هلال ایران هم ماسک و گان‌های مخصوص برای استفاده نیرو‌های هلال احمر و همچنین پرسنل درمانی تولید می‌شود و امیدواریم تولیدات را روز به روز بیشتر کنیم.

پیروی در پایان، پیشاپیش سال نو را به هموطنان تبریک گفت و افزود: هموطنان در سال جدید سرنوشتشان را خودشان رقم بزنند.
انتهای پیام
captcha