پساکرونا دوره تحولات جدی در جهان است / تشدید جنگ‌های بیوتروریسم در آینده
کد خبر: 3887445
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۵
عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:

پساکرونا دوره تحولات جدی در جهان است / تشدید جنگ‌های بیوتروریسم در آینده

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به خطر تشدید جنگ‌های بیوتروریسم در آینده، گفت: مهم‌ترین پیامد ویروسی که دستاورد بیولوژیکی بشری است، تغییرات سیاسی و اجتماعی جدی در سطح جهان خواهد بود. در این دوره جدید توجه همه به بیولوژیک و علوم مرتبط آن جلب خواهد شد. همچنین با رکورد اقتصادی، تغییرات سیاسی زیادی در کشورهای مختلف روی خواهد داد.

علیرضا قائمی‌نیا عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی

حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا قائمی‌نیا، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا، گفت: کرونا حادثه و اتفاق بزرگی در جهان است، گرچه در دوران‌ گذشته هم چنین حوادث و بیماری‌هایی رخ داده و تلفات زیادی را در جوامع بشری بر جای گذاشته است. الان به خاطر شرایط خاص عصر ما، که دوره ارتباطات و تکنولوژی و دهکده جهانی است، این پدیده نادر محسوب می‌شود و با احتمالاتی در مورد توطئه بیولوژیک بودن آن، پیچیدگی آن هم زیاد شده است.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه دوره پساکرونا شروع دوره‌ای جدید است، اظهار کرد: مهم‌ترین پیامد ویروسی که دستاورد بیولوژیکی بشری است، تغییرات سیاسی و اجتماعی جدی در سطح جهان خواهد بود. در دوره جدید توجه همه به بیولوژیک و علوم مرتبط آن جلب خواهد شد و دولت‌های مختلف جدیت خاصی در این باره نشان خواهند داد.

قائمی‌نیا با بیان اینکه این پدیده تغییرات اقتصادی زیادی هم در سطح دنیا ایجاد می‌کند، اضافه کرد: رکود اقتصادی در سال جدید در دنیا ایجاد می‌شود و به خصوص کشورهای پیشرفته بیشتر درگیر رکود خواهند بود. صدمات اقتصادی هم سبب ایجاد تغییرات سیاسی زیادی در کشورهای مختلف خواهد شد.

جلب توجه همگان به رازهای بیولوژیک

وی افزود: یکی از دانشمندان گفته بود که مهم‌ترین اتفاق علمی قرن گذشته، کشف DNA و پی بردن به رمز و رازهای بیولوژیک است، ولی واقعیت آن است که قرن ما به سمت جنگ‌های بیولوژیک و حوادثی از این دست جلو می‌رود و در آینده هم تشدید خواهد شد و این توجه بیشتر اندیشمندان را جلب می‌کند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در مورد اینکه این حادثه پیامدهای معرفتی به خصوص در تعدیل جایگاه علم تجربی خواهد داشت و توجه دنیا به معنویت بیشتر می‌شود، تصریح کرد: معرفت ناظر به فعالیت‌های بیولوژیک در عصر جدید اهمیت زیادی یافته است، همان طور که خیلی از دانشمندان پی بردن بشر به رمز و رازهای زیست‌شناختی را دوره‌ای جدید و انقلاب مهم در قرن 20 می‌دانستند؛ این مسئله تغییراتی که بشر در خلقت و آفرینش ایجاد می‌کند حتی مورد پیش‌بینی قرآن هم قرار گرفته است؛ قرآن کریم در بیان قول ابلیس فرموده است: «وَلَأُضِلَّنَّهُمْ وَ لَأُمَنِّيَنَّهُمْ وَ لَآمُرَنَّهُمْ فَلَيُبَتِّكُنَّ آذَانَ الْأَنْعَامِ وَ لَآمُرَنَّهُمْ فَلَيُغَيِّرُنَّ خَلْقَ اللَّهِ...؛ و آنها را گمراه می‌کنم و به آرزوها سرگرم می‌سازم و به آنان دستور می‌دهم که ( اعمال خرافی انجام دهند و ) گوش چارپایان را بشکافند و آفرینشِ پاک خدایی را تغییر دهند»(نساء، 119).

وی اضافه کرد: آگاهی بشر از اسرار بیولوژیک کسانی را که تفکر شیطانی دارند و اعتقادی به آخرت ندارند وسوسه می‌کند تا وارد اموری مانند شبیه‌سازی، جهش‌های بیولوژیک و دست بردن در خلقت انسان و روال طبیعی جهان شود و این از پیامدهای رشد معرفتی بشر است و جوامع را بیشتر مبتلا خواهد کرد.

تسخیر طبیعت براساس وساوس شیطانی

قائمی‌نیا بیان کرد: این مسئله تعارضی میان علم و دین ایجاد نمی‌کند؛ زیرا خداوند بشر را ارباب طبیعت قرار داده و طبیعت را مسخر قرار داده و انسان با عقل می‌تواند به اسرار طبیعت پی ببرد، ولی از طرفی از اینکه بخواهد به تخریب طبیعت بپردازد و در راه اهداف شیطانی قدم بردارد، نهی فرموده است؛ البته نگاه برخی این است که بشر با کشف سازوکارهای بیولوژیک به مقام خدایی در طبیعت رسیده است.

وی اضافه کرد: خداوند این امور را منحصر به خود نکرده و به بشر اجازه داده که از اسرار آفرینش آگاه شود؛ بنابراین با چنین حوادثی هم تعارض میان علم و دین ایجاد نمی‌شود، بلکه بشر رویکرد الهی به علوم را دنبال نمی‌کند و اهداف شیطانی از پیشبرد علم دارد و چنین حوادثی سبب می‌شود که شاید بیشتر متوجه رفتارهای نادرست خود شود. در کتب دینی مانند قرآن به این نکته اشاره شده که بشر براساس وساوس شیطانی، استفاده نادرستی از علم خواهد کرد و در طبیعت دست می‌برد که آیه فوق مؤید این مطلب است.

حمله بیوتروریستی آمریکا دور از ذهن نیست

استاد حوزه و دانشگاه در مورد تقویت قوت نظریه حمله بیولوژیکی کرونا به خصوص بعد از سخنان مقام معظم رهبری اظهار کرد: در این پدیده‌ها بشر ابتدا تصور می‌کند که قادر است در صورت دستکاری بیولوژیک، همه ابعاد آن را کنترل کند. نباید این مسئله را نادیده بگیریم که در هر پیشرفت علمی یا چنین حوادثی بشر آن را شروع کرده، ولی ابعاد دیگر آن از دستش خارج است؛ مثلاً کسی که جنگی را شروع می‌کند قطعاً احتمال زیاد برای پیروزی برای خود قائل بود که دست به چنین اقدامی زده، ولی آن قدر متغیرهای مختلف وجود دارد که مهار قضیه از دست خارج شده و می‌بینیم کسی که تصور پیروزی داشته شکست خورده است.

قائمی‌نیا افزود: در این مسائل هم ابتدا همه ابعاد قضیه برای بشر روشن نیست و قطعاً باید اینگونه تحلیل کنیم؛ احتمالات زیاد و قراین علمی برای جنگ بیولوژیک بودن کرونا وجود دارد، ولی قطعاً همه ابعاد آن برای خود آمریکا هم قابل شناسایی نیست.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تصریح کرد: شاهدیم که سفارش‌هایی از سوی پزشکان و نظام بهداشتی کشورها و بین‌الملل برای کنترل این بیماری می‌شود و براساس احتمالاتی پیش می‌روند، ولی کسی ابعاد مختلف آن را نمی‌داند؛ البته احتمال زیادی برای جنگ بیولوژیکی این بیماری وجود دارد و هنوز هم بشر نمی‌تواند بر آن مسلط شود.

انتهای پیام
captcha