بی‌مهری به تئاتر دینی / نمایش مذهبی پشتوانه اعتلای فرهنگ است
کد خبر: 3887471
تاریخ انتشار : ۰۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۶
به مناسبت روز جهانی تئاتر؛

بی‌مهری به تئاتر دینی / نمایش مذهبی پشتوانه اعتلای فرهنگ است

نایب رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان یزد با بیان اینکه نمایش‌های دینی و مذهبی نباید به مناسبتی خاص محدود باشند، گفت: متأسفانه تئاتر دینی مورد حمایت جدی نهادهای فرهنگی قرار نمی‌گیرد؛ لذا هنرمندان ناخواسته به سمت آثاری می‌روند که بتواند مخاطب جذب کند.

نمایش مذهبی پشتوانه اعتلای فرهنگ/ بی مهری نهادهای فرهنگی به تئاتر دینیهنر زبان گویای جامعه امروز است و بدین طریق می‌توان به راحتی موضوعات مختلف از جمله مفاهیم دینی را به نسل امروز منتقل کرد. در این میان نقش هنرهای نمایشی و تئاتر غیرقابل انکار است، زیرا تئاتر در احیای معارف دین نقش مهمی دارد. هنرهای نمایشی و تئاتر به دلیل زنده بودن بیشترین دامنه اثرگذاری بر عموم مخاطبان و جریان‌سازی سطح فرهنگی جامعه را دارد و آنگاه که نگاه هنرمند با مفاهیم مذهبی و دینی گره می‌خورد آثاری فاخر و ارزشمند تولید می‌شود.

با توجه به پیشینه مذهبی استان یزد، نقش نمایش‌های مذهبی و دینی روشن می‌شود و در این راستا آثار نمایشی و تئاتر دینی مورد توجه عموم قرار خواهد گرفت. در دهه‌های اخیر جایگاه تئاتر دینی و مذهبی با بحران‌ها و آسیب‌هایی روبه‌رو شده و اغلب کارشناسان بر این نظر متفق‌القول هستند که یکی از آسیب‌های عرصه تولیدات تئاتر دینی به نگاه مناسبتی، تولید و اجرای این دسته از آثار در ایام خاص مذهبی مانند ماه رمضان، محرم و یا صفر محدود شده است.

ایکنا یزد برای آگاه شدن از وضعیت استان در زمینه جایگاه تئاتر دینی و آسیب‌های این هنر نمایشی و مشکلاتی که وجود دارد با علی جاور، نایب رئیس انجمن هنرهای نمایشی و مسئول نمایش حوزه هنری استان یزد، به گفت‌وگو نشست.

ایجاد انگیزه برای تولید آثار مذهبی

جاور، با تبریک 7 فروردین‌ماه، روز ملی هنرهای نمایشی که با روز جهانی تئاتر مصادف شده است اظهار کرد: هنرمندان استان با وجود مشکلات و سختی‌هایی که وجود دارد آثار نمایشی خوبی را تولید می‌کنند و رسالتی که بر عهده دارند با موضوعات مختلف مطرح و به مرحله اجرا خواهند رساند. امیدوارم این بحران و شرایط امروز در زمینه بیماری کرونا به زودی از بین رفته و هنرمندان استان فعالیت‌های خود را ادامه دهند و آثاری در موضوعات مختلف تولید و سال خوبی برای مردم و هنرمندان را شاهد باشیم.

این کارگردان تئاتر گفت: متاسفانه آثار و تئاتر مذهبی و دینی مورد حمایت جدی قرار نمی‌گیرد؛ لذا هنرمندان ناخواسته به سمت آثاری که بتوانند مخاطب را جذب کنند می‌روند. به طور مثال نمایش «یک شاخه گل سرخ» در یزد به روی صحنه رفت و علی‌رغم مکاتباتی که با یکی از دستگاه‌های فرهنگی و مذهبی در زمینه در نظر گرفتن سانس رایگان ویژه صورت گرفت، متأسفانه مورد استقبال این نهاد قرار نگرفت، در حالی که انتظار می‌رود نمایش و تئاترهای دینی و مذهبی مورد حمایت دستگاه‌های فرهنگی قرار گیرد تا برای هنرمندان در راستای تولید آثار مذهبی ایجاد انگیزه کند.

مسئول نمایش حوزه هنری استان یزد ادامه داد: در حوزه هنری استان با اینکه بودجه واحد نمایش اندک است ولی در سال 98 حمایت‌هایی از نمایش «علمداران» در قالب نمایش بچه‌های مسجد در شهرستان ابرکوه را شاهد بودیم و همین گروه در اربعین سال 97 در کربلای معلی اجرا داشتند و مجدد در سال 98 نقالی‌خوانی توسط علیرضا موسوی در مسیر پیاده‌روی اربعین انجام شد.

تئاتر دینی به مناسبتی خاص محدود نباشد

جاور افزود: عرق مذهبی شهر یزد باعث برگزاری مراسم‌ عزاداری در سطح شهر می‌شود و کم و بیش تئاتر و نمایش‌هایی در ماه‌هایی از سال از جمله محرم، صفر و رمضان را شاهد هستیم. این در حالی است که نباید نمایش دینی به مناسبتی خاص محدود باشد و در صورت حمایت‌های لازم، هنرمندان در طول سال نسبت به تولید فاخر و ارزشمند در زمینه آثار مذهبی اقدام کنند.

نایب رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان بیان کرد: 33 گروه نمایشی در سطح استان تأیید و با مجوز کشوری ثبت شده و در حال فعالیت هستند و خوشبختانه در شهرستان‌ها نیز نماینده‌های این انجمن حضور دارند، اما هنرهای نمایشی نیازمند حمایت مسئولان و دستگاه‌های مختلف است.

وی ادامه داد: مت‌سفانه موازی کاری در دستگاه‌های فرهنگی به وفور وجود دارد به نحوی که اغلب نهادهای فرهنگی به این امر توجه دارند که آرم و نام آن نهاد مطرح باشد؛ لذا با توجه به در پیش رو بودن ماه مبارک رمضان اگر این نهادها همسو و در یک مسیر حرکت داشته باشند اتفاقات خوبی در زمینه تئاتر دینی و مذهبی را شاهد خواهیم بود.

مشکلات هنرهای نمایشی در استان

جاور با توجه به مشکلات هنرمندان در تولید آثار فاخر و ارزشمند، بیان کرد: امکانات سخت‌افزاری مهم‌ترین مشکلی است که با آن درگیر هستیم و بعد از چهل سال پروژکتورهای سالن‌های نمایش مستهلک شده و نیاز به تعویض دارند و نبود سالن نسبت به جمعیت هم یکی از مشکلات هنرمندان بابت اجرای آثارشان است.

وی با اشاره به اینکه در استان یزد به دو مقوله ورزش و هنر کم‌توجهی شده و کم‌کاری صورت گرفته است، گفت: در استان یزد جوانان موفق و با استعدادی در امر هنر وجود دارند که در صورت حمایت در زمینه هنرهای نمایشی به‌ویژه تئاتر دینی در کشور افتخاراتی برای استان رقم خواهند زد؛ بنابراین امیدوارم مسئولان استان به این موضوع توجه داشته باشند و بدون تلف کردن و هدر دادن فرصت‌ها به حضور جوانان در زمینه هنر و نقش آن در معرفی مفاهیم دینی و انتقال آموزه‌های دینی توجه و حمایت‌های ویژه‌ای صورت گیرد.

انتهای پیام
captcha