توزیع بیش از 2 میلیون بسته معیشتی و حمایت از بیماران خاص در روزهای کرونایی
کد خبر: 3888807
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۹
همتی خبر داد؛

توزیع بیش از 2 میلیون بسته معیشتی و حمایت از بیماران خاص در روزهای کرونایی

سرپرست جمعیت هلال احمر از توزیع بیش از دو میلیون بسته معیشتی به گروه‌های آسیب‌پذیر در زمان قرنطینه کرونا خبر داد.

فوری ///توزیع بیش از 2 میلیون بسته معیشتی در بین افراد آسیب‌پذیر/ حمایت از بیماران خاص در شرایط کرونابه گزارش ایکنا؛ کریم همتی، سرپرست جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی، امروز ۱۵ فروردین‌ماه، در ویدئو کنفرانسی با خبرنگاران با بیان اینکه این جمعیت از زمان شروع بحران کرونا، وظایف خود را با کمک خیران و داوطلبان انجام داده است، اظهار کرد: این بحران هنوز تمام نشده و در همین حال بخش زیادی از افراد آسیب‌پذیر جامعه نیز تحت فشار قرار گرفته و نتوانستند فعالیت اقتصادی خود را انجام دهند.

وی با بیان اینکه گروه‌هایی مانند دستفروش‌ها و کارگران روزمزد دچار مشکلات معیشتی شدند، گفت: هلال احمر در خدمت این افراد است و در روز‌های پیش رو کمک‌هایی که جمع‌آوری شده است را به صورت شفاف در اختیار هموطنانی قرار می‌دهیم که از این بحران آسیب دیدند و شرایط شغلی آنان تهدید شد. همچنین دو میلیون نفر از افرادی که زیر پوشش کمیته امداد و بهزیستی نبوده و کارمند هم نیستند و در بحران کرونا دچار مشکلات مالی شدند، شناسایی شده و طی روز‌های آینده کمک‌های مالی(۲۰۰ هزار تومان) و بسته‌های معیشتی قبل از ماه رمضان در اختیار آنان قرار می‌گیرد.

همتی با بیان اینکه ایران علی‌رغم تحریم‌ها توانسته بیماری کرونا را مدیریت کند، گفت: دولت‌های قدرتمند نیز از پس کنترل این بیماری بر نیامده‌اند؛ با این حال ممکن است به تنهایی از دولت‌ها برای مدیریت همه جانبه  کاری بر نیاید، به همین علت شماره حسابی را طی روز‌های آینده اعلام می‌کنیم و از مردم می‌خواهیم که به ما کمک کنند تا به صورت شفاف این کمک‌ها را در اختیار افراد آسیب دیده از بحران کرونا قرار دهیم.

سرپرست جمعیت هلال احمر افزود: اقدام دیگری که انجام خواهیم داد حمایت از بیماران مبتلا به سرطان و بیماران نادر در بحران کروناست. طی روز‌های آینده ۵۰۰ هزار نفر از این بیماران را تحت پوشش هلال احمر قرار می‌دهیم و به کمک داوطلبان و خیران هلال احمر خدماتی را در منازل این افراد ارائه خواهیم کرد.

وی گفت: همچنین بسته‌هایی شامل؛ دستکش، ماسک و مواد ضدعفونی از محل کمک خیران تهیه شده است که از روز شنبه و یکشنبه به افراد مبتلا به سرطان، بیماران EB، بیماران هموفیلی و دیالیزی تحویل داده می‌شود.

همتی با بیان اینکه یکی از مشکلات درمانی در بحران کرونا کمبود ونتیلاتور و دستگاه تنفس مصنوعی در بخش‌های مراقبت ویژه بیمارستان‌ها است، اظهار کرد: وزارت بهداشت اعلام کرده که کمبود حدود دو هزار دستگاه ونتیلاتور دارد. خیران برای رفع این مشکل به کمک آمده‌اند و قول داده‌اند که صد دستگاه ونتیلاتور خریداری کنند. ۵۲ دستگاه ونتیلاتور از این تعداد خریداری شده و از فردا با حواله و معرفی وزارت بهداشت توزیع می‌شود. البته اگر نیت خیران این باشد که در جای خاصی این دستگاه‌ها به‌کارگیری شود به آن عمل می‌کنیم. ارزش مالی هر یک از این دستگاه‌ها ۱۶۰ میلیون تومان است و خیران ۱۶ میلیارد تومان برای خرید این دستگاه‌ها متقبل شده‌اند که طی روز‌های آینده با خرید آن‌ها در بیمارستان‌های مناطق محروم مستقر می‌شود.

وی در ادامه با بیان اینکه با دستور ستاد ملی کرونا بخشی از غربالگری و تب سنجی مردم نیز به عهده هلال احمر گذاشته شده است، گفت: با کمک سه هزار و ۴۰۰ داوطلب و جوانان هلال احمر در قالب ۸۵۱ اکیپ، این غربالگری‌ها انجام می‌شود.

همتی با تأکید بر اینکه غربالگری‌ها با همان جدیت گذشته انجام می‌شود، اظهار کرد: تاکنون ۲۱ میلیون نفر در ۷.۵ میلیون خودرو در ورودی شهر‌ها غربالگری شده‌اند، که ۱۴ میلیون نفر از آن‌ها علامت‌دار بودند. این افراد رها نمی‌شوند و به مراکز بهداشتی و درمان وزارت بهداشت هدایت می‌شوند.

وی همچنین در رابطه با دارو‌های خریداری شده و اهدایی به ایران نیز اظهار کرد: دارویی خارج از فارماکوپه ایران در کمک‌های اهدایی خارجی نبوده و اگر در جایی این دارو‌ها مورد نیاز بوده خریداری شده است. در مورد برخی دارو‌ها مانند تامیفلو و کلترا کمبود داشتیم و به همین علت داروی تامیفلو از پروتکل دارویی کرونا حذف شد، اما این دارو نیز که از گذشته برای درمان آنفولانزا در کشور مصرف داشت، وارد کشور و در داروخانه‌ها توزیع شد، ضمن اینکه در مورد اقلام دارویی در کشور کمبود نداریم.

وی ادامه داد: اهدایی از ۲۴ کشور دنیا در بحران کرونا به ایران به صورت نقد یا اقلام امدادی بوده وجود داشته است. کمک‌های اهدایی کشور‌ها در قالب ماسک، مواد ضدعفونی و گان از جانب ژاپن بوده است. چین نیز بیشترین کمک را به کشور داشته است، این کمک‌ها در اختیار انبار مرکزی وزارت بهداشت و ستاد ملی کرونا قرار گرفته است تا در جایی که نیاز دارند، توزیع شود.
 
همتی افزود: در برخی کشور‌ها با توجه به تحریم‌های بانکی و مشکل انتقال پول، کمک‌ها در همان کشور به کالا‌های مورد نیاز تبدیل و به کشور منتقل می‌شود؛ از جمله کمک یک میلیون دلاری ژاپن که به اقلام مورد نیاز تبدیل شد و در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفت.

همتی افزود: همزمان با این اقدامات باید ماسک، گان یکپارچه و مواد ضدعفونی هم تهیه می‌کردیم. این اقلام نیز تولید و در اختیار ستاد ملی کرونا قرار گرفت. یک دستگاه تمام اتوماتیک تولید ماسک نیز وارد شده است که از روز دوشنبه روزانه ۷۰ هزار ماسک تولید می‌کند. ماسک‌های پارچه‌ای اتو و ضدعفونی می‌شوند و پس از تأیید سازمان غذا و دارو توزیع می‌شوند؛ البته ماسک‌های جدیدی که از هفته آینده آماده می‌شوند، ماسک پارچه‌ای نیست و ماسک جراحی و بیمارستانی است. ۴۰۰ هزار لیتر مواد ضدعفونی کننده توزیع کردیم و ضدعفونی کردن اماکن عمومی کماکان ادامه دارد.

وی همچنین از آمادگی این جمعیت برای مقابله با سیل خبر داد و اظهار کرد: این جمعیت همزمان با بحران کرونا در ۲۵ استان کشور نیز برای مقابله با سیل در حالت آماده باش است؛ در استان سیستان و بلوچستان هم اقدامات لازم برای آماده باش سیل انجام شده است و گر چه در این استان بحران کرونا مانند استان‌های دیگر نیست، اما بحث غربالگری و تب‌سنجی اتباع افغانستان نیز در این استان مطرح شده است که در صورت لزوم انجام می‌شود.

سرپرست جمعیت هلال احمر یادآور شد: ۳۷ داروخانه هلال احمر در کل کشور و به خصوص دو داروخانه مرجع در تهران دارو‌ها و اقلام مورد نیاز مردم را توزیع می‌کنند و در اختیار مردم قرار می‌دهند.
انتهای پیام
captcha