درخشش جوانان جهادی در هفته جوانی متفاوت
کد خبر: 3889160
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۴

درخشش جوانان جهادی در هفته جوانی متفاوت

امسال هفته جوان با حال و هوای کرونا همراه شده است. جوانان در جهادی متفاوت به استقبال خطر رفتند تا در کنار مدافعان سلامت روزهای سخت کنونی به خوبی و خوشی به پایان برسد.

حضور جوانان در جهادی دیگر / هفته جوان متفاوتی در روزهای کروناییایران اسلامی اوایل اسفندماه در حالی که برای ورود به سال نو و ایام تعطیلات نوروزی در حال برنامه‌ریزی بود با مهمانی ناخوانده روبرو شد که مردم این سرزمین را در اضطراب و ترس قرار داد. در این هنگام نیروهای جهادی و مردمی به یاری کادر درمان شتافتند تا در جبهه دفاع از سلامت به ارائه خدمت بپردازند. اکنون زمانی است که همگان یک‌دل و همراه به میدان آمده‌اند، اکنون جهاد، جهاد مبارزه و شکست برای مهمانی ناخوانده به نام کرونا است.

نیروهای مردمی در استان یزد که طبیعتاً اکثریت را جوانان تشکیل می‌دهند با پوشیدن لباس جهاد در خط مقدم مبارزه با کرونا به صورت شبانه‌روز در کنار کادر درمان در حال ارائه خدمت هستند.

امروز، یکشنبه 11 شعبان مصادف با ولادت حضرت علی‌اکبر(ع) که در تقویم کشورمان به روز جوان نامگذاری شده است. جوانی آغاز شکفتن و میلاد دوباره انسان است و اسلام، جوان را در جایگاهی ارزشمند و بلند می‌داند به نحوی که پیامبر اکرم(ص) در این زمینه می‌فرمایند: «خداوند بر وجود جوان عبادت‌پیشه بر ملائکه می‌نازد و مباهات می‌کند.» ایشان همچنین می‌فرمایند: «خداوند جوانی را که جوانیش را در بندگی خدا بگذراند دوست می‌دارد». حضرت علی‌اکبر(ع) اولین شهید عاشورا از بنى‌هاشم بود و شجاعت و دلاورى وی در این روز تجلی کرد. اکنون در شرایط بحرانی جامعه جوانان این مرز و بوم با الگوگیری از حضرت على‌اکبر(ع) در راستای خدمت در جبهه سلامت و دفاع از مردم ایران عزیز به استقبال خطر رفته و در جبهه جهاد با کرونا ایستاده‌اند تا روزگار بر مردمان این سرزمین به خوبی گراید.

حضور جوانان در جهادی دیگر / هفته جوان متفاوتی در روزهای کرونایی

ایفای نقش جوانان در شکست با کرونا

حجت‌الاسلام محمد صدوقی، نواده شهید آیت‌الله صدوقی به مناسبت روز جوان در گفت‌وگو با ایکنا یزد، در خصوص نقش جوانان در مبارزه با بیماری کرونا اظهار کرد: در مبارزه با کرونا جوانان مهمترین نقش را ایفا کردند و در حال ارائه خدمت هستند.جوانان سعی کردند در این راه جایگاهی در ستادهای مردمی داشته باشند و البته بزرگان جمع از نظر مالی و فکری به تأمین این ستادها پرداختند؛ لذا اگر جوانان نبودند این مجموعه‌ها شکل نمی‌گرفت.

الگویی از اعتماد به جوانان

صدوقی افزود: استان یزد به نسبت بقیه استان‌ها به خوبی کرونا را اداره کرد که این موضوع بی‌ارتباط با بحث جوانگرایی نیست زیرا استانی هستیم با جوان‌ترین استاندار، جوان‌ترین فرمانده سپاه، جوان‌ترین دادستان و طبیعتاً جوانان در استان یزد فعال هستند و میدان دست آنهاست که قطعاً می‌تواند الگوی خوبی باشد از اعتماد به جوانان. امیدواریم جوانان هم وقتی به آنها اعتماد می‌شود، قدردان این اعتماد باشند و همه توان را برای بهبود جامعه به کار گیرند.

در شرایط سخت کنونی قطعاً نیروهای مردمی در کنار کادر درمان در حال ارائه خدمت هستند که مجموعه‌های زیادی در استان یزد از همان ابتدای شیوع کرونا شکل گرفت. مجموعه ستاد مردمی امداد «سما» با حضور فعال جوانان یکی از این مجموعه‌هاست که به صورت شبانه‌روز در جبهه جهاد با کرونا جان فشانی می‌کنند و هفته جوان امسال را با روزهای کرونایی می‌گذرانند.

حضور فعال جوانان در مجموعه‌های مردمی

محمد دهقان، جانشین ستاد مردمی امداد «سما» یزد، با اشاره به اقدامات انجام شده در این مجموعه به ایکنا گفت: از همان ابتدای شیوع کرونا در استان و به دلیل اینکه برخی ارگان‌ها منتظر ابلاغ کشوری و دموکراسی اداری بودند، تشکیل ستاد مردمی سما مطرح و استارت کار زده شد و در این راستا در فراخوانی از نیروهای مردمی اعم از هیئت‌های مذهبی، بسیج، اقشار مختلف و... دعوت به عمل آمد. در حال حاضر یک هزار نفر با این ستاد در حال همکاری هستند که بیش از 60 درصد آنان را جوانان تشکیل می‌دهند.

حضور جوانان در جهادی دیگر / هفته جوان متفاوتی در روزهای کرونایی

دهقان اقدامات این ستاد را شامل هر نوع اقدامی در جهت پیشگیری، مبارزه، رفع نیازهای ضروری مردم در راستای شکست ویروس کرونا دانست و گفت: این مجموعه در بخش‌های تولید ماسک، دستکش، مواد ضدعفونی کننده و اقلام بهداشتی مورد نیاز و... فعالیت دارد.

شناسایی نیازمندان 

وی با اشاره به شناسایی نیازمندان با هدف توزیع اقلام بهداشتی و کمک به این قشر بیان کرد: شناسایی اقشار آسیب‌پذیر توسط بزرگان هیئات، روحانیون و محلات در حال انجام است و به زودی تمام می‌شود و اقدامات از جمله اعطای وام انجام خواهد شد.

جانشین ستاد مردمی امداد یزد تولید محتوا ویژه گروه‌های سنی مختلف را از دیگر اقدامات دانست و گفت: با توجه به شیوع این بیماری و لزوم قرنطینه خانگی و بهره مندی همشهریان از این فرصت با استفاده از فضای مجازی طرح فینگیل و مینگیل اجرایی شد.

مطالبه‌گری از مسئولان

دهقان مطالبه‌گری از مسئولان را از دیگر اقدامات اعلام کرد و افزود: این مجموعه در این شرایط صدای مردم شد و خواسته‌های مردمی در زمان قرنطینه خانگی و وضعیت کرونا به گوش مسئولان خواهد رسید.

وی گندزدایی، تجهیز و غسل اموات کرونایی به همت طلاب، تولید محتوا در زمینه شعر، را از دیگر اقدامات اعلام و گفت: 20 الی 30 نفر از مجموعه سما با همکاری بسیج دانشجویی در بیمارستان‌ها در حال ارائه خدمت هستند.

جانشین ستاد مردمی امداد یزد مساعدت و کمک مردم استان را خوب ارزیابی کرد و گفت: ان شاءالله این همکاری و مساعدت تا شکست کرونا ادامه داشته باشد و از همه افرادی که در این زمینه در حال ارائه خدمت هستند بویژه خیاط‌های محلی که بدون هیچ چشمداشتی فعالیت دارند کمال تشکر و قدردانی را دارم.

خبرنگاری از مشاغل سخت و زیان‌آور به شمار می‌آید که در کنار دشواری‌ها، زیبایی‌های خاص خود را هم دارد. خبرنگاران در شرایط بحرانی جامعه با اطلاع‌رسانی درست و صحیح از بروز شایعات ممانعت کرده و اکنون با شیوع بیماری کرونا در خط مقدم اطلاع‌رسانی حضور پررنگی دارند. 

فعالیت جوانان عرصه خبر در روزهای کرونایی 

مسعود میرجلیلی، مدیر انجمن صنفی مدیران مسئول پایگاه‌های خبری استان یزد در پاسخ به سؤال ایکنا در خصوص فعالیت خبرنگاران استان در روزهای کرونایی که اکثراً جوانان را شامل می‌شود، اظهار کرد: اکثریت اعضای این انجمن و فعالان خبر خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های استان یزد از قشر جوان هستند که با انگیزه و پشتکار مثال‌زدنی فعالیت دارند.

حضور جوانان در جهادی دیگر / هفته جوان متفاوتی در روزهای کرونایی

میرجلیلی افزود: فعالان خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری در همه این ایام که درگیر کرونا هستیم، فعال بوده و هستند و انجام وظیفه می‌کنند این در حالی است که بسیاری از آنها حق الزحمه ای و به صورت خبری حقوق می‌گیرند. در ابتدای تعطیلات با افزایش سرسام‌آور قیمت ماسک مواجه شدیم به گونه‌ای که هر عدد ماسک پزشکی را تا 4 هزار تومان نیز خریداری کردم، اما چاره‌ای نبود چون باید در فعالیت‌ها حضور داشته باشیم و نیاز به حداقل تجهیزات بهداشتی بود.

میرجلیلی افزود: متأسفانه از طرف هیچ‌کدام از ارگان‌ها، خبرنگاران خبرگزاری‌ها دیده نشدند و هیچ امکاناتی به ما داده نشد و البته گله‌مند نیستیم چون وظیفه ما اطلاع‌رسانی و با همه ناملایمات به این حرفه مقدس ادامه می‌دهیم.

وی گفت: متأسفانه در نشست‌های استانی ستاد پیشگیری و مقابله با کرونای استان یزد بعد از پیگیری‌های زیادی که صورت گرفت فقط یک جلسه از خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری دعوت شد و در بقیه جلسات از حضور خبرنگاران ممانعت به عمل آمد، این در حالی است که اعلام شفاف اقدامات انجام شده باعث کاهش شایعات و همچینن توجه بیشتر مردم خواهدشد.

عدم حمایت مسئولان از خبرنگاران

میرجلیلی ادامه داد: امیدواریم روزی شاهد باشیم تفاوت بسیار زیادی که بین خبرگزاری‌ها و رسانه‌های مکتوب وجود دارد، اصلاح شود، چون بسیاری از فعالان خبرگزاری و پایگاه‌های خبری بیمه آزاد هستند و هیچ‌گونه آگهی و محل درآمد دیگری نیز ندارند. در حالی که در بسیاری از رویدادها و همچینن وقایعی که در کشور وجود دارد، اولین افرادی که حضور فعال دارند، خبرنگاران و عکاسان خبری خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری هستند.

مدیر انجمن صنفی مدیران مسئول پایگاه‌های خبری و سرپرستان خبرگزاری‌های استان یزد بیان کرد: امیدواریم در ستاد بحران و همچینن کمیته‌های کشوری به جز صدا و سیما بقیه رسانه‌ها از جمله خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری هم دیده شوند.

انتهای پیام
captcha