تحولات عراق؛ از نخستین سخنرانی الکاظمی تا بازداشت فرمانده برجسته داعش در الانبار
کد خبر: 3890530
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۲

تحولات عراق؛ از نخستین سخنرانی الکاظمی تا بازداشت فرمانده برجسته داعش در الانبار

حمایت تمامی فراکسیون‌های سیاسی عراق از مصطفی الکاظمی، تأکید نخست‌وزیر مأمور به تشکیل کابینه بر حفظ حاکمیت عراق، هشدار حزب‌الله عراق به نیروهای آمریکایی، دفع حملات سنگین داعش در صلاح‌الدین و دستگیری یکی از فرماندهان برجسته داعش در الانبار از مهم‌ترین تحولات این کشور است.

تحولات عراق؛ از نخستن سخنرانی الکاظمی تا بازداشت فرمانده برجسته داعش در الانبار
به گزارش ایکنا به نقل از پایگاه خبر ی«المعلومه»، جاسم محمد البیاتی، از نمایندگان سابق ترکمن در پارلمان عراق گفت که مصطفی الکاظمی که از سوی رئیس‌جمهور عراق مأمور تشکیل کابینه شده است، از حمایت تمامی فراکسیون‌های سیاسی برخوردار است.
 
وی افزود: تمامی فراکسیون‌های سیاسی به‌ویژه فراکسیون‌های شیعی، مصطفی الکاظمی را حمایت می‌کنند و به‌نظر می‌رسد وی برای عبور از پارلمان برای تشکیل کابینه با جنجال سیاسی مواجه نباشد.
 
تأکید بر حفظ حاکمیت عراق 
     
پایگاه خبری «السومریه نیوز» نوشت: مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر مکلف به تشکیل کابینه جدید عراق، شامگاه پنجشنبه 21 فروردین‌ماه در نخستین سخنانی بعد از مأمورشدن به تشکیل کابینه گفت: حق حاکمیت عراق خط قرمز ماست و در قبال آن کوتاه نخواهیم آمد.

وی افزود: تکلیف من یک مسئولیت ملی و یک آزمایش سخت و بزرگ است و موفقیت در آن برای رسیدن به یک انتخابات منصفانه وظیفه یک فرد نیست، بلکه وظیفه همگان است.

الکاظمی تصریح کرد: کابینه وزرا که من در اسرع وقت همراه با برنامه دولت به مجلس نمایندگان ارائه خواهم داد، دولتی خواهد بود که با عمل به مردم خدمت می‌کند، نه حرف.
 
وی درباره سیاست خارجی دولت آتی خود در تعامل با جهان گفت: رابط ما به کشورهای منطقه و جهان باید بر مبنای احترام متقابل باشد.

مصطفی الکاظمی در ادامه تأکید کرد: مبارزه با فساد و مفسدان و همچنین تلاش برای بازگشت آوارگان به کشورشان یک وظیفه ملی است.

وی همچنین بر تسریع فرآیند تشکیل کابینه جدید عراق تاکید کرد و گفت: همه تلاش خود برای مقابله با ویروس کرونا و حمایت از عراقی‌ها را به کار خواهد گرفت.

هشىدار حزب‌الله عراق به نبروهای آمریکایی

از سوی دیگر، «محمد محیی» سخنگوی گردان‌های حزب الله عراق شامگاه پنجشنبه بر ضرورت خروج هر چه سریعتر نیروهای آمریکایی از عراق تاکید کرد و گفت: آمریکا باید به خواسته مردم عراق احترام بگذارد و نیروهای خود را از این کشور خارج کند.

وی تصریح کرد: ما پیشتر بخشی از نقشه‌ها و سناریوهای آمریکا برای حمله به نیروهای عراقی و حشدالشعبی را برملا کرده بودیم.

محمد محیی تاکید کرد که نیروهای گردان‌های حزب‌الله و سایر گروه‌های مقاومت آماده مقابله با هرگونه تهدید اعم از نظامی و بهداشتی هستند.
 
دستگیری یک سرکرده‌ داعش در الانبار
     
از سوی دیگر، پایگاه خبری «أخبار العراق» نوشت: عملیات فرماندهی حشدالشعبی در استان الانبار عراق، شامگاه پنجشنبه از دستگیری یکی از فرماندهان برجسته گروه تروریستی داعش در این استان واقع در غرب عراق خبر داد.
 
«قاسم مصلح»، فرمانده عملیات الانبار حشدالشعبی در این باره گفت: بر اساس یافته‌های اطلاعاتی دقیق، توانستیم یکی از فرماندهان داعش را در منطقه موسوم به ولایت الانبار دستگیر کنیم.

وی افزود: فرد بازداشتی مسؤول کشتار غیرنظامیان در منطقه النخیب و حمله به نیروهای امنیتی در غرب استان الانبار است و طبق ماده ۴ مربوط به تروریسم، تحت تعقیب قرار داشت.
 
دفع حملات سنگین داعش در شرق صلاح‌الدین
     
پایگاه خبری «السومریه‌نیوز» گزارش داد: حشدالشعبی عراق حملات شدید عناصر تروریستی داعش در حومه شهر «توزخورماتو» واقع در شرق صلاح‌الدین را خنثی کرد.

براساس بیانیه حشدالشعبی عراق، نیروهای تیپ 52 ارتش عراق با حمله سنگین عناصر داعش به نزدیکی فرودگاه نظامی حلیوه در اطراف شهرستان توزخورماتو مقابله کردند.

دولت عراق در سال 2017 میلادی رسما پیروزی خود در برابر گروه تروریستی داعش اعلام کرد، اما هسته‌های پنهان این گروه تروریستی همچنان در برخی از مناطق این کشور به خصوص در مناطق صحرایی غرب عراق وجود دارند.
انتهای پیام
captcha