منجی در ادیان، موعود یا موجود؟ + فیلم
کد خبر: 3890656
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۶

منجی در ادیان، موعود یا موجود؟ + فیلم

با مطالعه اجمالی در آیین، ادیان و فرهنگ‌های مختلف می‌بینیم که منجی فقط متعلق به دین یا سرزمین خاصی نیست و تقریباً بیشتر انسان‌ها به این معتقدند که روزی منجی یا مصلحی از راه می‌رسد.

به گزارش ایکنا، مفهوم منجی ریشه در فطرت انسان دارد و برخاسته از ذات اوست. پس بشر ناگزیر به سمت تحقق آن در حرکت است؛ البته در ادیان مختلف اسامی متفاوتی به منجی اختصاص داده شده است و اگر بخواهیم این مسئله را بهتر بشناسیم، باید بدانیم که باور مردم جهان به آن دو گونه است، باور به منجی موعود و باور به منجی موجود.

منجی موعود کیست؟ با بررسی ساده واژه موعود در فرهنگ لغت معانی زیادی برای آن یافت می‌شود که مهم‌ترینش به معنی چیزی است که از قبل خبرش رسیده یا چیزی که وعده داده شده است. اکثریت مردم جهان به این مفهوم منجی اعتقاد دارند، یعنی کسی که اکنون نیست، حضور ندارد و قرار است روزی از راه برسد و زمین را از این اوضاع نجات دهد. پس طبیعی است که با این عقیده در قبال کسی که در حال حاضر نیست، مسئولیت و وظیفه‌ای هم متصور نباشند.

شاید این مفهوم به‌صورت پررنگ‌تر تصویر منجی‌های هالیوودی را در ذهن ما تداعی کند که وقتی جهان پر از ظلم شد، ناگهان قهرمان سوپرمنی به عنوان منجی از جامعه غرب وارد صحنه می‌شود و یک‌تنه سعی در اصلاح جهان دارد. سایرین نیز مسئولیت و وظیفه‌ای در قبال این شخص نخواهند داشت. منجی به تنهایی باید جهان و جهانیان را نجات دهد.

اما منجی موجود به چه کسی گفته می‌شود؟ واژه موجود در لغت نامه به وجودآمده، حی، حاضر و زنده معنا شده است. معتقدان منجی موجود دیدگاه متفاوتی به مقوله منجی دارند که طبق آن منجی وجود دارد، صدای مردم را می‌شنود، به آن‌ها فکر می‌کند، با رنج‌هایشان ناراحت و با شادی‌هایشان شاد می‌شود، فقط مردم نمی‌دانند او دقیقا کیست و چهره و ظاهرش چگونه است.

در واقع گروه دوم تأکید بیشتری بر حضور او دارند، حتی وقتی که او را نمی‌بینند، بنابراین کسی او را از نظر ظاهری به عنوان منجی نمی‌شناسد تا اینکه زمان ظهورش فرا برسد.

فقط یک ایدئولوژی در دنیا به موجود بودن منجی پرداخته و آن مکتب شیعه است، در این مکتب پیروان به دعا، ارتباط‌ گرفتن با منجی موجود و آماده‌کردن خود برای ظهور او هدایت می‌شوند و منجی هم از شیعیان انتظار دارد در زمان غیبت با خدمت به جامعه و عمل به دستورات دین، آمادگیشان را برای ظهور او بیشتر کنند.

با همه این تفاسیر باید گفت هر دو گروه منتظر منجی هستند، حالا منجی مورد نظر شما موعود است یا موجود؟

در عقیده شیعه امام زمان(عج) منجی عالم بشریت و موعود موجود است، شیعیان او را از فرزندان رسول خدا و موجود در زمان حاضر می‌دانند و به اشراف او در جامعه بشريت معتقدند.

انتهای پیام
captcha