میزبانی فضای مجازی از پویش‌های قرآنی و ابلاغ شیوه‌نامه مسابقات سراسری
کد خبر: 3892087
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۴
اهم اخبار و رویدادهای قرآنی هفته /

میزبانی فضای مجازی از پویش‌های قرآنی و ابلاغ شیوه‌نامه مسابقات سراسری

در این هفته با وجود ادامه قرنطینه خانگی و تعطیلی مراکز آموزشی، چندین پویش‌ قرآنی در فضای مجازی راه‌اندازی شد و شاهد صدور یک بیانیه از سوی جمعی از فعالان قرآنی، اعلام ویژه‌برنامه‌های رادیو و شبکه قرآن و زمان آغاز ثبت نام مسابقات سراسری قرآن از سوی سازمان اوقاف بودیم.

به گزارش ایکنا؛ آخرین روزهای فروردین‌ماه در حالی به پایان می‌رسد که همچنان سایه سنگین ویروس کرونا بر جهان افکنده است و بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را تحت‌الشعاع خود قرار داده و فعالیت‌های قرآنی نیز از این امر مستثنی نبوده است. اما با این وجود بسیاری از فعالان قرآنی اقدام به راه‌اندازی پویش‌های متنوع در فضای مجازی کرده‌اند. در این گزارش نگاهی به مهم‌ترین رویدادهای قرآنی در هفته چهارم اولین ماه سال 99 خواهیم داشت.

ادامه راه پویش خانه‌های نورانی

یکی از پویش‌هایی که از سوی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال ۹۹ برای ایام نوروز با موضوع #درخانه_بمانیم، با همکاری ایکنا و دیگر نهادهای قرآنی و فرهنگی آغاز شد، پویش خانه‌های نورانی است. در این طرح از ابتدای تعطیلات نوروز تا پایان فروردین‌ماه هر روز شاهد انتشار فایل تصویری از یکی از اساتید قرآنی کشورمان هستیم.

در هفته‌ای که گذشت؛ ایکنا فایل‌های تصویری اساتیدی مانند حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابوالفضل حکیمی، حافظ، مدرس و مدیر مؤسسه کریمه آل رسول(س) با موضوع «عبرت و عبرت گرفتن از دیدگاه قرآن»، محمدرضا خرميان، قاری بين‌المللی و مدرس قرآن درباره نجات از ضلالت و جهالت با مؤانست با قرآن، محمد کاکاوند، قاری جوان و ممتاز کشور درباره «برگزاری جلسات آموزش قرآن و نکات کاربردی»، محمد بنیادی، قاری و مدرس قرآن کریم با موضوع «آشنایی با بزرگترین ذکر»، سعید حاجیان، مدرس و قاری قرآن درباره «کلید آمرزش گناهان» و حجت‌الاسلام والمسلمين عليرضا نجفی، مسئول مركز آموزش مجازی حفظ قرآن كريم سازمان اوقاف با موضوع «بهره‌مندی از ظرفیت فضای مجازی» را بارگذاری کرد.

راه‌اندازی پویش #با_قرآن_در_خانه_بمانیم

در روزهای تعطیلی بحران کرونا، قرآنیان به نوعی هر کدام اقدام به راه‌اندازی پویش‌هایی می‌کنند که یکی این قاریان سیدمحمدجواد حسینی، قاری بین‌المللی مشهدی است که پویش #با_قرآن_در_خانه_بمانیم را راه‌اندازی کرد.

این پویش که متناسب با این ایام و ماندن در خانه برای مقابله با شیوع کروناویروس آغاز شده، در قالب مقاطعی از آیات کلام وحی طراحی شده است. آیه‌‌ای از تلاوت قاری بین‌المللی کشورمان به صورت فایل تصویری در کانال وی به نشانی t.m/seyedjavad_hoseini به عنوان تمرین به مخاطبان کانال ارائه می‌شود.

معرفی مدیر پخش شبکه قرآن سیما

جواد شیخ‌اکبری، مدیر شبکه قرآن و معارف سیما طی حکمی، حسن حاتم‌خانی را به عنوان مدیر پخش این شبکه منصوب کرد. حاتم‌خانی پیش از این سرپرستی پخش شبکه قرآن و معارف سیما را برعهده داشت و سوابقی همچون مدیر ارزیابی شبکه سه سیما، تهیه‌کننده برنامه‌های مختلف، کارشناس و ارزیاب برنامه و ۱۷ سال حضور در پخش شبکه‌های مختلف سیما را در کارنامه کاری خود دارد.

راه‌اندازی پویش «دید و بازدید با اساتید»‌ در فضای مجازی

محمدهادی صلح‌جو، فعال قرآنی و از مجریان صداوسیما، تلاش کرده است که هر شب رأس یک ساعت خاص با برخی از اساتید قرآنی کشورمان به گفت‌وگوی دو نفره بپردازد. غلامرضا شاه‌میوه، داور مسابقات بین‌المللی قرآن کریم یکی از این اساتید بود که به این گفت‌وگو دعوت شد.
شاه‌میوه،‌ مدرس قرآن، در بخشی از این گفت‌وگو به تلاوت جنجالی اخیر و همخوانی یک قاری جوان با خانم آمریکایی پرداخت و با اشاره به اینکه جزء امضاءکنندگان این بیانیه بوده است، گفت: لحن بیانیه ملایم بود، اما می‌توانست قاطعانه‌تر باشد. متن این گفت‌وگو را اینجا بخوانید.

شکل‌گیری #کار_تمیز_قرآنی

یکی دیگر از پویش‌هایی که در فضای مجازی توسط قاری بین‌المللی کشور شکل گرفت و از بازدید بسیاری همراه بود، پویش شکل‌گیری #کار_تمیز_قرآنی بود. مهدی غلام‌نژاد، قاری بین‌المللی کشور در صفحه خود در فضای مجازی به همخوانی آیاتی از کلام الله مجید همراه با فرزند خود پرداخت. همچنین مسعود سیاح‌گرجی، یکی دیگر از قاریان بین‌المللی کشور نیز در راستای همراهی با این پویش ویدئوی همخوانی خود و فرزندش را منتشر کرد. که بسیاری از فعالان قرآنی در صفحات خود به بازنشر آن اقدام کردند.

درگذشت مدرس شهرستان بهارستان

متاسفانه در این هفته، بایرامعلی ابراهیم‌زاده، پیشکسوت، معلم و مدرس قرآن شهرستان بهارستان به دیار باقی شتافت.

انتشار فیلم سیدمحسن موسوی‌بلده درباره نقش امید

سیدمحسن موسوی‌بلده، پیشکسوت قرآنی با انتشار فیلمی به موضوع اهمیت امید در مقاومت مظلومان مقابل جبهه باطل پرداخت. وی در این فیلم عنوان کرد که نقش امید است که بشر مظلوم در برابر ظالمان تاریخ را در خود دارد و این امید است که انسان‌های مظلوم را در مقابل جبهه باطل، مقاوم کرده و به همین ترتیب اگر این امید ادامه داشته باشد، به ویژه اینکه علامت‌هایی نیز از رسیدن آن نیروها به طرف جبهه ظاهر شود، قدرتش مضاعف‌تر خواهد شد.

اجرای گروه هم‌خوانی محمد رسول‌الله(ص) در بیمارستا‌ن‌های تهران

گروه هم‌خوانی محمد رسول‌الله(ص) که تاکنون آثار متنوع فرهنگی، قرآنی با موضوعات مختلف را برای مخاطبان انتشار داده اند، برخی اعضای گروه هم‌خوانی محمد رسول‌الله(ص) این بار با حضور در یکی از بیمارستان‌های تهران به اجرای قطعه‌ای برای کادر درمان پرداختند.

اهدای جوایز به برترین های فراخوان سراسری «بهار قرآن در خزان کرونا»

فراخوان سراسری تجربه‌نگاری و ایده‌پردازی «بهار قرآن در خزان کرونا» با محور راه‌های تقویت انس خانواده با قرآن و... از سوی اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان تهران، برگزار می‌شود.
از سوی حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی اخوان‌صباغ، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم که مبلغ پنج میلیون تومان (معادل پنج کمک‌هزینه یک میلیون تومانی سفر به عتبات عالیات) به جمع هدایای فراخوان سراسری «بهار قرآن در خزان کرونا» افزوده شد.
علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به تارنمای باشگاه ایده‌پردازان قرآنی به نشانی quranidea.ir نسبت به شرکت در این فراخوان که مهلت ارسال آثار به آن نیز تا پایان فروردین‌ماه جاری است، اقدام کنند.
در ادامه طرح «بهار قرآن در خزان کرونا» جمعی از دانشگاهیان حمایت خود را اعلام کردند. جمعی از دانشگاهیان و فرهیختگان با استقبال از فراخوان سراسری «بهار قرآن در خزان کرونا» به جمع حامیان معنوی این حرکت فرهنگی پیوستند.
همچنین برخی بازیکنان تیم فوتبال پرسپولیس از این فراخوان حمایت کردند. این فراخوان توانسته است، حمایت چهره‌ها و نهادهای مختلف را به سوی خود جلب کند.

اردیبهشت؛ آغاز چهارمین مسابقه نفس‌های طلایی

مسابقه «نفس‌های طلایی» یکی از میان‌برنامه‌هایی است که طی هر روز در فواصل برنامه‌های مختلف شبکه رادیویی قرآن به سمع شنوندگان و علاقه‌مندان به ساحت مقدس قرآن می‌رسد. در این مسابقه، هر یک از قاریان و علاقه‌مندان می‌توانند یکی از دو تلاوت معرفی شده را انتخاب و به بهترین و نزدیکترین شیوه اجرا کنند و تلاوت خود را از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی شبکه رادیویی قرآن و کانال سروش ارسال کنند.
اسامی نفرات برتر دوره سوم مسابقه نفس‌های طلایی شبکه رادیویی قرآن که از سوی گروه تلاوت این شبکه رادیویی برگزار می‌شود، ۱۵ اردیبهشت‌ماه سال جاری مشخص و اعلام خواهد شد و آغاز چهارمین دوره نیز از ابتدای اردیبهشت ماه است.

پخش زنده مناجات شعبانیه مسجد جمکران از شبکه قرآن

مراسم قرائت مناجات شعبانیه که از اول ماه شعبان از شبکه قرآن و معارف سیما آغاز شده است، هر شب از ساعت ۲۳:۳۰ بدون حضور مستمع در مسجد مقدس جمکران برگزار و به صورت زنده از شبکه استانی نور تا پایان این ماه پخش خواهد شد.

جزء خوانی قرآن ماه رمضان در فضای مجازی

با نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان و برنامه جزء خوانی، علی‌اصغر شعاعی، قاری بین‌المللی کشورمان، طی یادداشتی به ارائه پیشنهاد برگزاری محافل جزء‌خوانی قرآن در ماه مبارک رمضان به سبک‌ جدید و متناسب با ایام کرونایی پرداخت.
با توجه به ظرفیت بسیار بالای فضای مجازی که خود مجال مناسبی برای گسترش فرهنگ قرآنی ایجاد کرده است، برگزاری جلسات جزء‌خوانی مجازی از طریق این فضا و شبکه‌هایی همچون اینستاگرام می‌تواند خلاء به وجود آمده را جبران کند تا برپایی این مراسم باشکوه به همت اساتید قرآنی هر استان به راهکار مناسبی برای گسترش فرهنگ قرآنی در شرایط به وجود آمده باشد.

پخش روزانه ۳۶ ساعت تلاوت ترتیل از شبکه‌های رادیویی

مجتبی ایزدی، دبیر شورای قرآن و معارف معاونت صدا، با بیان اینكه همزمان با فرارسیدن ماه مبارك رمضان، شبكه‌های رادیویی در ساعات مختلف تلاوت ترتیل یك جزء از قرآن كریم را روزانه پخش خواهند كرد، گفت: شبكه رادیویی ایران بعد از اذان صبح، تلاوت ترتیل یك جزء از قرآن را با صدای عبدالعزیز عكاشه پخش می‌کند.

جلسه مجازی رئیس سازمان دارالقرآن با مدیران امور قرآنی استان‌ها

به دنبال عدم برپایی هرگونه تجمع و جلسه، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی اخوان‌صباغ، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم، جلسه‌ای را از طریق ویدئوکنفرانس با رؤسای ادارات امور قرآنی تبلیغات اسلامی استان‌ها شامل موضوعاتی درباره فعالیت‌های سازمان و مؤسسات مردمی وابسته برپا کرد.
اعلام سیاست‌های سازمان در سال جدید، بررسی عملکرد استان‌ها با استفاده از ظرفیت‌های مؤسسات و خانه‌های قرآن در شهرها و روستاها و خیّران، هماهنگی درباره نحوه فعالیت‌های قرآنی در سال جدید با توجه به شرایط ویژه کشور، تشریح کلیات طرح‌های سازمان و کلیات بودجه سازمان در سال ۹۹ و تغییرات صورت گرفته در طرح‌ها و برنامه‌های ملی و استانی به ویژه توجه به افزایش بودجه استان‌ها از دیگر محورهای این نشست بود.

ارائه تحلیل تلاوت در فضای مجازی

برنامه تحلیل تلاوت از سوی حمید رحیمی، مدرس و قاری ممتاز قرآن در فضای مجازی برای ارائه نکات آموزشی و راه‌های اجرای تلاوت بهتر تدارک دیده شده است. تحلیل تلاوت‌های ارسالی در کانال تلگرامی guranhamidrahimi@ قابل ملاحظه است.

اجرای طرح ختم مجازی قرآن از سوی مجمع قرآنیان شهریار

همزمان با فرارسیدن ماه مبارک رمضان، طرح ختم قرآن کریم در ایام ماه مبارک رمضان به صورت ویژه در فضای مجازی برای علاقه‌مندان به ساحت مقدس کلام‌الله مجید به همت مجمع قرآنیان شهرستان شهریار اجرا می‌شود.

اعلام برنامه‌های شبکه قرآن سیما در ماه رمضان 99

در این هفته همه مراکز به نوعی آمادگی خود را برای برنامه های قرآنی ماه رمضان اعلام آمادگی کردند و فضای مجازی را بهترین فرصت دانستند. در این راستا، شبکه قرآن سیما ویژه‌برنامه‌هایی را در قالب‌های متفاوت و برای رده‌های سنی مختلف تهیه و تولید کرده است که در این ایام به روی آنتن این شبکه تلویزیونی خواهد رفت.

تشکیل هیئت اندیشه‌ورز بانوان قرآنی کشور در سازمان دارالقرآن

در این هفته خبر تشکیل هیئت اندیشه‌ورز بانوان قرآنی کشور در سازمان دارالقرآن از سوی رئیس این سازمان اعلام شد. حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی اخوان‌صباغ، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم گفت: بانوان به عنوان نیمی از جامعه انسانی با دارا بودن نقش اساسی در مدیریت و تربیت خانواده، جایگاهی بس ارجمند در هویت ایرانی – اسلامی دارند و در شکل‌گیری تمدن اسلامی نیز همواره نقش بارز و مهمی را ایفا کرده‌اند. با توجه به این جایگاه و نقش مهم، ایجاد هیئت‌ اندیشه‌ورز بانوان قرآنی برای تبادل افکار و بهره‌مندی از اندیشه و ایده‌های بانوان برجسته در این حرکت جدید، ضروری است. هیئت اندیشه‌ورز بانوان قرآنی کشور به ریاست خانم عبدالباقی، عضو هیئت‌امنای سازمان دارالقرآن الکریم و با عضویت جمعی از بانوان فرهیخته و صاحب‌نظر ملی و ۳۱ نفر از بانوان به نمایندگی از استان‌های سراسر کشور تشکیل می‌شود.

ابلاغ شیوه‌نامه چهل‌وسومین مسابقات سراسری قرآن

در روزهای پایان هفته چهارم فروردین ماه، شیوه‌نامه چهل‌و‌سومین دوره مسابقات سراسری قرآن ابلاغ شد. بر اساس این شیوه‌نامه زمان ثبت‌نام از ششم اردیبهشت‌ماه و از طریق پایگاه www.my.oghaf.ir آغاز می‌شود و تا ۱۶ خردادماه سال جاری ادامه خواهد داشت. این مسابقات در سه مرحله شهرستانی، استانی و کشوری برگزار می‌شود و میزبان مرحله کشوری این مسابقات استان خراسان رضوی و شهر مشهد است.

انتهای پیام
captcha