از دستگیری هزاران قانون‌شکن در عراق تا پیش‌بینی‌ صدها هزار قربانی کرونا در آفریقا
کد خبر: 3892465
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۱
نوآمدهای کرونایی در جهان؛

از دستگیری هزاران قانون‌شکن در عراق تا پیش‌بینی‌ صدها هزار قربانی کرونا در آفریقا

در حالی که مقامات عراقی اعلام کردند تا کنون هزاران عراقی را به خاطر نقض مقررات کرونایی دستگیر کرده‌اند، نماینده سازمان بهداشت جهانی، موفقیت این کشور در مقابله با کرونا را بهتر از آمریکا و اروپا دانست. در همین حال سازمان ملل پیش‌بینی کرده است تعداد جان‌باختگان کرونا در قاره آفریقا در بهترین حالت به 300 هزار نفر می‌رسد.

به گزارش ایکنا؛ آخرین آمار مبتلایان و قربانیان ویروس کوید ۱۹ را در ۱۹۳ کشور جهان اعلام شد. طبق این آمار تا امروز ۱۵۰ هزار و ۱۴۲ نفر در سراسر جهان جان خود را به خاطر این ویروس از دست داده‌اند؛ این درحالی است که دو میلیون و ۲۰۷ هزار و ۷۳۰ نفر هم به آن مبتلا شده‌اند.

همچنین حدود ۶۰ درصد از مردم جهان در قرنطینه هستند و ۴ و نیم میلیارد نفر هم باید برای جلوگیری از انتشار ویروس همچنان در خانه‌های خود باقی بمانند. در ادامه، تازه‌ترین رویدادهای کرونایی 24 ساعت گذشته در جهان را مرور می‌کنیم:
 
فاصله عجیب آمار واقعی کرونا با آمار اعلامی در آمریکا

تازه‌ترین مطالعات پژوهشگران دانشگاه استنفورد بر روی آنتی‌بادی افراد نشان می‌دهد که شمار کسانی که در آمریکا به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند ۵۰ تا ۸۰ برابر آمار رسمی گزارش شده هستند که این می‌تواند نشانگر نزدیک شدن جامعه به سیستم مصونیت جمعی باشد؛ هرچند تردیدها در مورد اثربخشی مصونیت جمعی در برابر کرونا ادامه دارد.

روزنامه بریتانیایی گاردین امروز (شنبه) در نوشتاری با عنوان «مطالعات آنتی‌بادی نشان می‌دهد شیوع ویروس کرونا بسیار گسترده‌تر از آن چیزی است که پیش از این تصور می‌شد» افزود: این مطالعه جدید در کالیفرنیا نشان داده که تعداد مبتلایان به ویروس کرونا ممکن است ده‌ها برابر بیشتر از آنچه پیش از این تصور می‌شد باشد.
 
از سوی دیگر رویترز به نقل از کارشناسان اقتصادی نوشت: دستورالعمل بازگشایی کسب و کارهای آمریکا که از سوی ترامپ مطرح شده نواقص و ابهامات زیادی دارد.
 
از دستگیری هزاران قانون‌شکن در عراق تا پیش‌بینی‌ صدها هزار قربانی کرونا در آفریقا

ترامپ به شدت نگران انتخاب مجدد به سمت ریاست‌جمهوری در آبان ماه امسال است؛ به همین خاطر دوست دارد هرچه سریعتر اقتصاد آمریکا را که به خاطر شیوع کرونا تعطیل شده، بازگشایی کند. در این میان برخی ایالت‌ها مانند میشیگان و فلوریدا با او همکاری می‌کنند و برخی دیگر مانند نیویورک از دستورالعمل او سرپیچی می‌کنند چون زمان را برای بازگشایی کامل، مناسب نمی‌دانند.
 
کرونا در آلمان؛ نارضایتی شخصیت‌های مذهبی از تعطیلی کلیساها
 
در شرایطی که قرار است برخی از کسب و کارها در آلمان به‌زودی از سرگرفته شوند، برگزاری اجتماعات مذهبی در این کشور همچنان ممنوع است که به نارضایتی مقامات کلیسا منجر شده است.
 
از دستگیری هزاران قانون‌شکن در عراق تا پیش‌بینی‌ صدها هزار قربانی کرونا در آفریقا

پایگاه خبری آلمانی دویچه‌وله روز جمعه گزارش دارد در آلمان شورای مرکزی مسلمانان مخالفتی با تعطیلی مساجد این کشور ندارد اما کلیساهای کاتولیک و پروتستان خواستار بازگشایی کلیساها هستند.

ایمان مازیک، دبیر شورای مرکزی مسلمانان آلمان می‌گوید: در شرایط کنونی، سلامتی و زندگی مردم اولویت دارد. بسته ماندن مساجد به خصوص در ماه مبارک رمضان برای ما به شدت ناگوار است، اما باید به وظیفه دینی و شهروندی خود در جهت این اولویت عمل کنیم.
                                                                                                    
گوترش: واکسن کرونا باید در اختیار همگان قرار گیرد
 
 در بحبوحه نگرانی‌ها از احتمال تلاش برخی قدرت‌ها برای در انحصار گرفتن واکسن کرونا به محض تولید آن، دبیرکل سازمان ملل تأکید کرد هر زمان که واکسن خواسته شد، باید در اختیار همه مردم دنیا قرار گیرد.
 
از دستگیری هزاران قانون‌شکن در عراق تا پیش‌بینی‌ صدها هزار قربانی کرونا در آفریقا
 

آنتونیو گوترش ساعاتی پیش در صفحه توئیتری خود نوشت: نیازمند ائتلافی جهانی برای ساخت واکسن کووید۱۹ هستیم، که در همه جا و برای همه افراد قابل دسترس و در توان خرید باشد.

گوترش نوشت که واکسن کرونا باید به دور از سودجویی‌های اقتصادی و به عنوان یک امر عام‌المنفعه در جهان دیده شود.
 
کرونا در کانادا؛ سهل‌انگاری پرستاران، ده‌ها سالمند را به کام مرگ برد
 
۳۱ نفر از سالمندان یکی از آسایشگاه‌های حومه شهر مونترآل کانادا به دلیل بی توجهی پرستارانشان جان باخته‌اند؛ پرستارانی که به دلیل شیوع گسترده بیماری کووید-19 در خانه‌های سالمندان کانادا، از حضور در محل کار خود هراس دارند.

خبرگزاری فرانسه امروز نوشت که پرستاران یکی از خانه‌های سالمندان شهر دوروال متهمند که ساکنین این آسایشگاه را تشنه و گرسنه به حال خود رها کرده‌اند. این اوضاع هولناک موجب شده تا دولت استان کبک تحقیقاتی را در مورد این «سهل انگاری فاحش» آغاز کرده و توجه مردم به اوضاع چنین آسایشگاه‌هایی که ساکنین آنها نیمی از یک هزار و ۲۵۰ جانباخته کانادایی کووید ۱۹ را تشکیل می‌دهند، جلب شود.
 
بایدن : ترامپ آمریکا را در برابر کرونا به خطر انداخت

 بایدن نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ از طریق پیامی ویدئویی در توییتر به اقدامات و تمهیدات دونالد ترامپ در مقابله با همه‌گیری کرونا انتقاد کرد.
 
از دستگیری هزاران قانون‌شکن در عراق تا پیش‌بینی‌ صدها هزار قربانی کرونا در آفریقا

وی در انتقاد از رئیس‌جمهوری آمریکا گفت: ترامپ اقدامات کافی برای مهار انجام نداده است. حقیقت ناراحت‌کننده این است که ترامپ آمریکایی‌ها را در معرض این خطر قرار داده و آسیب پذیر کرده است.  

نامزد انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا در ادامه افزود: وی (ترامپ) هشدارهای کارشناسان بهداشت و نهادهای اطلاعاتی را نادیده گرفت و ما هم اکنون بهای آن را پرداخت می‌کنیم.  

شمار مبتلایان به کرونا در ژاپن از مرز ۱۰ هزار نفر گذشت

بنابر گزارش رسانه‌های ژاپن، کل مبتلایان به ویروس کرونا تا ظهر روز شنبه به ده هزار و 100 نفر رسید.
 
از دستگیری هزاران قانون‌شکن در عراق تا پیش‌بینی‌ صدها هزار قربانی کرونا در آفریقا

این تعداد، شامل مسافران کشتی تفریحی «پرنس دیاموند» می‌شود که  حدود 700 سرنشین دارد و تمامی آنها به کرونا مبتلا شده‌اند. این کشتی هم اکنون در سواحل ژاپن لنگر انداخته و در قرنطینه است.

در توکیو روز شنبه 181 مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا گزارش شد. پایتخت ژاپن بیشترین تعداد مبتلایان را در میان شهرهای ژاپن دارد.

بر اساس آمار رسمی تاکنون 190 نفر بر اثر ابتلا به ویروس کرونا در ژاپن جان خود را از دست داده اند.
 
فرانسه: مدرکی مبنی بر اینکه ویروس کرونا در آزمایشگاه ووهان تولید شده وجود ندارد
 
فرانسه اعلام کرد مدرکی دال بر اینکه ویروس کووید ۱۹ در یک آزمایشگاه در شهر ووهان چین تولید شده باشد، وجود ندارد.
 
از دستگیری هزاران قانون‌شکن در عراق تا پیش‌بینی‌ صدها هزار قربانی کرونا در آفریقا

درحالیکه امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه هفته گذشته نحوه مدیریت چین بر همه‌گیری ویروس کرونا را زیر سوال برده بود، یک عضو آگاه در دفتر او اعلام کرد مدارک متقن و موثری مبنی بر اینکه ویروس کووید ۱۹ در آزمایشگاه P4 در شهر ووهان چین تولید شده باشد، وجود ندارد.

ترامپ روز گذشته اعلام کرده بود کشورش در پی این است تا بداند چگونه ویروس کرونا از یک لابراتوار پزشکی و علمی در شهر ووهان نشت کرده است. ترامپ به بهانه همکاری سازمان بهداشت جهانی با چین در شیوع کرونا، بودجه این نهاد جهانی را قطع کرد. با این حال دفتر رئیس جمهور فرانسه اعلام کرده تا امروز هیچ مدرک مستدلی برای اثبات این ادعا وجود ندارد.

۱۳ کشور جهان خواستار اتحاد در برابر کرونا شدند
 
گروهی متشکل از ۱۳ کشور جهان خواستار همبستگی برای مقابله با اثرات سوء ویروس کرونا بر همه ابعاد زندگی بشر شدند.

 گروهی متشکل از ۱۳ کشور از جمله انگلیس، برزیل، ایتالیا و آلمان خواستار همکاری جهانی در راستای کاهش تأثیرات ناشی از اپیدمی کرونا شدند.

این گروه در بیانیه‌ای مشترک، از تعهد به همکاری با همه کشورها در راستای تدارک و هماهنگی اقدامات مالی، اقتصادی، تجاری، مسافرتی و بهداشت عمومی در راستای به حداقل رساندن مضرات کرونا و بهبود هرچه سریع‌تر اوضاع خبر دادند.

آنها بر ضرورت حفظ ارتباط دریایی، زمینی و هوایی در راستای تضمین تداوم جریان تبادل کالا از جمله تجهیزات پزشکی و بازگشت مسافران در راه مانده، تاکید کردند.

این گروه که شامل کانادا، فرانسه، اندونزی، مکزیک، مراکش، پرو، کره جنوبی، سنگاپور و ترکیه نیز هست، همچنین بر اهمیت نقش حیاتی جامعه علمی در ارائه راهنمایی‌های لازم به دولت‌ها تاکید کرد.
 
هشدار سازمان ملل درباره وخامت کرونا در آفریقا

کمیسون اقتصادی سازمان ملل در امور آفریقا امروز هشدار داد که در بهترین حالت آمار قربانیان کرونا در آفریقا 30 هزار نفر خواهد بود و این در حالی است که پیش‌بینی می شود 30 میلیون نفر در این قاره دچار فقر شدید شوند.
 
از دستگیری هزاران قانون‌شکن در عراق تا پیش‌بینی‌ صدها هزار قربانی کرونا در آفریقا
 
بنابر این گزارش، آمار قربانیان در بدترین حالت می‌تواند به 3.3 میلیون نفر برسد.
 
دستگیری بیش از ۲۶ هزار عراقی به دلیل نقض ممنوعیت تردد کرونایی
 
فرماندهی عملیات بغداد اعلام کرد: از ۲۷ اسفند تا ۲۹ فروردین بیش از ۲۶ هزار نفر به دلیل نقض مقررات منع تردد کرونایی در پایتخت این کشور دستگیر شدند.

 این فرماندهی افزود: در طول این مدت 26 هزار و 413 متخلف توسط بخش‌های مختلف نیروهای امنیتی دستگیر و هزار و 317 خودرو و موتورسیکلت نیز توقیف شدند.
 
از دستگیری هزاران قانون‌شکن در عراق تا پیش‌بینی‌ صدها هزار قربانی کرونا در آفریقا

 از سوی دیگر نماینده سازمان بهداشت جهانی اقدامات عراق و تصمیم‌های ستاد بحران این کشور در مواجهه با کرونا را ستود و تاکید کرد که این کشور برنامه‌های شجاعانه‌ای در مقابله با ویروس اجرا کرده که بهتر و موثرتر از آمریکا و اروپا بوده است.

وی از کوشش مقام‌های عراقی از جمله استانداران و مسوولان محلی برای مهار کرونا قدردانی کرد و ادامه داد که اقدام‌ها و تلاش‌های دولت و وزارت بهداشت برای قرنطینه بیماران نقش عمده‌ای در کنترل ویروس داشته است.
 تهیه و تنظیم: محسن حدادی
انتهای پیام
captcha