فتوای مفتی قدس درباره روزه‌داری در شرایط کرونا
کد خبر: 3892312
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۷

فتوای مفتی قدس درباره روزه‌داری در شرایط کرونا

شیخ محمد حسین، مفتی قدس و دیار فلسطین و خطیب مسجدالاقصی، در فتوایی نظر خود را درباره روزه‌ گرفتن در ماه رمضان در شرایط شیوع کرونا اعلام کرد.

فتوای مفتی قدس درباره روزه در شرایط کرونابه گزارش ایکنا به نقل از معا نیوز، شیخ محمد حسین اعلام کرد: در صورتی که از نظر پزشکی ثابت شود که روزه به ضرر بیمار مبتلا به کروناست، روزه در ایام بیماری واجب نبوده و شخص ملزم به گرفتن قضای آن در زمان سلامتی و توانایی است.

وی افزود: اما اگر فردی نتواند کل ماه رمضان را روزه بگیرد، باید برای هر روز که روزه نگرفته است، کفاره‌ای معادل اطعام یک فقیر بدهد و همچنین نباید کفاره روزانه از مقدار زکات فطر، که امسال در فلسطین 9 شواقل (شاقل: واحد پول و وزن در فلسطین و قدس) است، کمتر باشد.

وی در بیانیه دارالافتاء فلسطین درباره حکم روزه بیماران کرونایی اعلام کرد: روزه رمضان یکی از ارکان پنج‌گانه اسلام است و خداوند آن را برای مسلمان بالغ، عاقل، غیرمسافر(مقیم) و دارای توانایی روزه گرفتن (مستطیع) واجب عینی قرار داد و کوتاهی در ادای این فریضه در صورت داشتن شروط روزه‌داری حرام است.

شیخ محمد حسین تأکید کرد: هر کس که روزه به دلیل بیماری برایش دشوار است یا ضرر دارد یا او را به سختی زیاد و مشقتی غیرقابل تحمل می‌‌اندازد یا نیاز دارد در روز به دلیل بیماری، دارو یا غذا یا سوپ بخورد، می‌تواند افطار کند. خداوند در دینش سختی قرار نداده و شخصی که ناتوانی انسان در روزه‌داری را مشخص می‌کند خود فرد یا پزشک حاذقش است.

انتهای پیام
captcha