نخستین گروه بهشتی چه کسانی هستند
کد خبر: 3894719
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۴

نخستین گروه بهشتی چه کسانی هستند

حجت‌الاسلام حسینی‌قمی با اشاره به اهمیت و فضیلت حمد الهی بیان کرد: حمد الهی را در زمانی که متنعم هستیم به راحتی می‌گوییم، اما باید توجه کنیم که طبق روایتی از رسول خدا(ص)، نخستین گروهی که به بهشت می‌روند آنهایی هستند که در شدت و آسانی حمد خدا را می‌گویند. همچنان که ائمه(ع) نیز همین طور بودند.

به گزارش ایکنا؛ مراسم سخنرانی حجت‌الاسلام حسینی‌قمی، به مناسبت ماه مبارک رمضان، ظهر امروز، 8 اردیبهشت‌ماه، در مسجد اعظم برگزار و از طریق صفحه اینستاگرام دفتر آیت‌الله علوی بروجردی به صورت زنده پخش شد که در ادامه متن آن را می‌خوانید؛

در قرآن کریم ما بیش از صد واژه صبر داریم. در مجموع آیات و روایات دو واژه صبر و برداری و حمد و سپاسگزاری را داریم و انسانی که صبر داشت، حامد خداست و در آیات و روایات به صورت فراوان نسبت به این مسئله اشاره شده است. برای نمونه در بحار الانوار اگر واژه حمد را جست‌وجو کنید، نزدیک به سه هزار بار این واژه در کلمات اهل بیت(ع) تکرار شده است و یک بحث گسترده‌ای است. از میان این سه هزار روایت که سیر گذرایی به آن داشته‌ام، اگر بخواهم یک روایت را انتخاب کنم، این را انتخاب می‌کنم که در مکارم الاخلاق و از وجود رسول خدا(ص) نقل شده که فرمودند اولین دسته‌ای که برای بهشت رفتن دعوت می‌شوند افرادی هستند که در زندگی بسیار حمد کننده خدا بوده‌اند.

حمد امام حسین(ع) در شب عاشورا

شاید تصور کنیم که این روایت را فهمیده‌ایم، اما روایت دنباله‌ای دارد که کار را یک مقدار سخت می‌کند. فرمود مراد کسانی هستند که خدا را در سختی و آسانی حمد می‌کنند. البته که حمد خوشی‌ها بسیار آسان است و وقتی متنعم هستیم می‌گوییم الحمدلله، اما اگر انسان در روز سختی نیز این حمد را داشت، از این دسته است.

شب عاشورا، امام حسین(ع) خطبه‌ای خواندند که در آن به همین مسئله اشاره داشتند که در حال سختی و آسانی حمد خدا را می‌گفتند. علامه جعفری می‌فرمود که پیام خطبه امام این بود که امشب که شب گرفتاری‌ها و سختی‌هاست، من حمد تو را می‌گویم، اما نه حمد و ثنای معمولی، بلکه بهترین حمد و ثنا را می‌گویم و می‌گوید که بهترین شب زندگی ما همین شب است که همه‌چیز بر ما تمام است. فرمود خدایا بهتر از این نمی‌شود. ما وقتی مشکلاتی داشته باشیم که با هم برطرف می‌شود، می‌گوییم از این بهتر نمی‌شود و امام حسین(ع) این را در شب شهادتشان فرمودند.

میزان حمد حضرت امیر(ع) حمد در بلاها بود

تقریباً همه خطبه‌های حضرت علی(ع) و اهل بیت(ع) با حمد و ثنای خدا است و جالب این است که هر کجا مولا(ع) یا رسول خدا(ص) حمد و ثنا می‌گویند، در هر خطبه‌ای، یک ویژگی‌های خاصی برای خدا می‌گویند که غیر از خطبه دیگر است. برای نمونه در خطبه 114 نهج‌البلاغه فرمود، شکر خدایی را به جا می‌آورم که اگر حمدش بگوییم نعمت بیشتری کسب می‌کنیم و در ادامه دارد که خدایا ما حمد تو را می‌گوییم بر نعمت‌ها، همان طور که حمدت را می‌گوییم در بلاها. شارحان فرمودند، حضرت(ع) می‌خواهد بگوید، میزان حمد و سنجش حمد، حمد در بلاست. یعنی خدایا، ما در نعمت‌ها حمد تو را می‌گوییم، البته با سنجش حمد در بلاها. خطبه اول نهج‌البلاغه نیز این طور است که فرمود، حمد کلید یاد خداست. حضرت علی(ع) فرمود کلید یاد خدا حمد اوست و هر وقت خواستید ذکر بگویید، کلید آن حمد است و در ادامه فرمود که اگر حمد را گفتید، فضل بیشتری از خدا متوجه شما می‌شود.

اینها تأثیرگذاری دارد، در اینکه انسان درجه صبرش بالا برود. چه زمانی می‌توانیم بر بلاها صبر کنیم؟ زمانی که بدانیم بدهکار خدا هستیم و نه طلبکار. امام(ع) فرمود که هیج کسی نمی‌تواند مدح خدا را بگوید و کسی نمی‌تواند نعمات او را بشمارد و اگر نعمات را بشماریم، نمی‌توانیم از پس آن براییم.

الآن متأسفانه برخی گرفتار مرگ مغزی می‌شوند. از طرفی یک جمع زیادی هم در انتظار دریافت اعضا هستند و بیش از 30 هزار نفر منتظر هستند که کلیه و قلب به آنها هدیه شود. چون اعضا به بسیاری از آنها نمی‌رسد، از دنیا می‌روند. برخی مراجع هم می‌گویند که مانعی ندارد و کسی که گرفتار مرگ است، اگر عزیزانش موافقت کنند، می‌توانند اعضای بدنش را به کسی بدهند که در نوبت است و این کار انجام شود.

حالا فرض کنید جوانی قلب دریافت کرده و بعد که حالش خوب می‌شود به سراغ آن خانواده که قلب عزیزشان را هدیه کرده‌اند می‌رود و چقدر تشکر می‌کند و می‌گوید تا آخر عمر می‌خواهم از شما تشکر کنم و حیات من با شما بود و شما به من حیات دادید. اگر قلب فرزند شما که مرگ مغزی شد را نمی‌دادید، من مرده بودم.

اگر بخواهیم این طور محاسبه کنیم، باید ببینیم که چقدر عضو از خدا دریافت کرده‌ایم. فقط برای یک قلب می‌گوید تا آخر عمر تشکر می‌کنم. بنابراین، نمی‌توان از پسِ شمارش نعمت‌ها برآمد. در عین حال وقتی می‌گوید در ماه رمضان روزه بگیرید، برخی‌ها چقدر بهانه می‌آورند و عذر می‌تراشند. متأسفانه گاهی اوقات این طور است که افراد فقط نقاط منفی را می‌بینند.

حداقل برای گرفتاری‌هایی که نداریم حمد بگوییم

در تهران کسی را دیدم که پروفسور در رشته سرطان‌شناسی خون است و دنیا روی حرف‌های ایشان حساب می‌کند. یک‌وقت از ایشان پرسیدم شما که رشته تخصصی‌تان این است، می‌شود بگویید چند نوع سرطان داریم؟ گفتند نمی‌دانم، من فقط استاد سرطان خون هستم و بقیه را نمی‌دانم. در ادامه هم به من گفتند که تا الآن چهار هزار نوع سرطان خون کشف شده است. حال نباید برای این همه سلامتی و نعمت، حمد خدا را بگوییم؟ حداقل این است که، حمد خدا را برای بلاهایی که گرفتارش نیستیم بگوییم.

انتهای پیام
captcha