کرسی آزاداندیشی «رهیافت تحليلی-روایی به جمع قرآن» برگزار شد
کد خبر: 3895079
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۷

کرسی آزاداندیشی «رهیافت تحليلی-روایی به جمع قرآن» برگزار شد

یازدهمین کرسی آزاداندیشی جامعةالزهرا(س) با موضوع «رهیافت تحليلی-‌روايی به جمع قرآن» بدون حضور مخاطب در پژوهشگاه حضرت معصومه(س) برگزار شد.

ارسالی// کرسی آزاداندیشی «رهیافت تحليلی- روایی به جمع قرآن» برگزار شدبه گزارش ایکنا از قم به نقل از روابط عمومی جامعةالزهراء(س)، یازدهمین کرسی آزاداندیشی جامعةالزهرا، 9 اردیبهشت‌ماه با موضوع «رهیافت تحلیلی-روایی به جمع قرآن» از سوی معاونت پژوهش این مؤسسه علمی حوزوی و با همکاری دبیرخانه کرسی‌های آزاداندیشی حوزه‌های علمیه در پژوهشگاه حضرت معصومه بدون حضور مخاطب برگزار شد.
این کرسی آزاداندیشی با ارائه خانم زهره دانشجو تشکیل شد و ریحانه هاشمی به عنوان ناقد و طاهره ماهروزاده به عنوان دبیر این کرسی حضور داشتند.
در ابتدای جلسه، دانشجو خلاصه‌ای از مقاله خود را ارائه کرد و گفت: رویکردهای مختلفی در مورد جمع قرآن کریم مطرح شده، اما هنوز دیدگاه متحدی در این موضوع وجود ندارد.
وی افزود: بعضی از علما قائل به جمع قرآن کریم در زمان پیامبر گرامی اسلام‌(ص) هستند، گروهی دیگر معتقدند که جمع قرآن کریم بعد از رحلت آن حضرت و در زمان خلیفه دوم و یا سوم انجام شده است، عده‌ای هم قائل به تفصیل شده‌اند که قرآن کریم به نحو حداکثری در زمان پیامبر گرامی اسلام جمع‌آوری شده است.
دانشجو یادآور شد: این مقاله با بررسی علل و منشأ تفاوت دیدگاه‌ها به این نتیجه می‌رسد که ریشه اصلی این اختلاف، به تفاوت منابعی است که به آن استناد کرده‌اند یعنی برخی به روایات رجوع کرده و عده‌ای به منابع تاریخی و بعضی با دیدگاه زبان‌شناختی به بررسی زمان جمع قرآن پرداخته‌اند.
وی تصریح کرد: با نگاه توصیفی و تحلیلی به این نظرات، رهیافت‌های مختلفی از جمله سنت‌گرایی، عقل‌گرایی، تجددگرایی و پساتجددگرایی را می‌توان بیان کرد.
این طلبه جامعةالزهرا افزود: جریان سنت‌گرایی، بر روایات تأکید دارد که رهیافت درون دینی است؛ جریان عقل‌گرایی، مکمل جریان‌های سنت‌گرایی است اما یک رهیافت برون دینی است؛ جریان تجددگرایی را اسلام‌شناسان غربی در مقابل جریان سنت‌گرایی مطرح کردند و با دو رهیافت تاریخی و زبان شناختی به این مساله پرداخته‌اند.
وی اضافه کرد: در جریان پسا تجددگرایی نیز برای تاریخ‌گذاری جمع قرآن کریم به رهیافت روایی معاصر و رهیافت تحلیلی روایی پرداخته شده است.
هاشمی ناقد علمی جلسه در ادامه، ضمن قدردانی از دانشجو و ذکر محاسن کار و تقدیر از نوآوری و ارائه تحلیل‌های مناسب در این مقاله، برای ارتقای بهتر این موضوع نکاتی را عنوان کرد و گفت: در مباحث مطرح شده در این مقاله باید ارتباط منطقی رعایت شود.
وی با بیان اینکه برخی از عناوین مطرح شده قسیم هم نیستند، افزود: در نقد دو رهیافت تجددگرایی و پساتجددگرایی باید تحلیل‌های عالمانه‌تری صورت بگیرد و نظر متقدمان و متاخران کامل آورده شود.
هاشمی تصریح کرد: نتیجه‌گیری نهایی نسبت به جمع قرآن کریم باید با استناد به روایات و مباحث زبان‌شناسی مطرح شود.
انتهای پیام
captcha