کرونا در جهان؛ از هشدار نسبت به موج دوم تا فروریختن بیمارستان کرونایی‌ها در قطر
کد خبر: 3895639
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۱

کرونا در جهان؛ از هشدار نسبت به موج دوم تا فروریختن بیمارستان کرونایی‌ها در قطر

هشدار سازمان جهانی بهداشت (WHO) نسبت به شیوع موج دوم کرونا، فروریختن بیمارستان کرونایی‌ها در قطر، ابتلای نخست‌وزیر روسیه به کرونا، ثبت نخستین موارد ابتلا در تاجیکستان، انتقاد گوترش از شکاف جامعه بین‌الملل در برخورد با کرونا و عدم ابتلای جدید به کرونا در فلسطین طی 24 ساعت گذشته از آخرین اخبار مربوط به بیماری کووید ـ 19 در جهان است.

به گزارش ایکنا به نقل از پایگاه «أخبار العراق»، ملیتا ووینویچ، نماینده سازمان بهداشت جهانی در روسیه، اعلام کرد: این ویروس کاملا جدید است و تنها اندکی از مردم در برابر آن ایمنی دارند، بنابراین تا زمان تولید واکسن نمی‌توان امید به مقابله با موج دوم آن را داشت.

وی در ادامه بر ضرورت استفاده از تجربیات موج اول برای جلوگیری از گسترش سریع این ویروس تأکید کرد.

هانس کلوگ، مسئول منطقه‌ای سازمان جهانی بهداشت در اروپا نیز در این باره گفت: تا زمانی‌که واکسن کروناویروس ساخته شود، جهان باید برای مواجهه با موج دوم و سوم کروناویروس آمادگی داشته باشد.
 
وی افزود: به رغم نشانه‌های مثبتی که از کنترل شیوع کروناویروس در اروپا مشاهده شده، کشورهای این منطقه همچنان درگیر بیماری «کووید ـ ۱۹» ناشی از شیوع کروناویروس هستند همچنین به نظر نمی‌آید که این بیماری مرگبار به‌زودی از بین برود.

هانس کلوگ تاکید کرد: ضروری است کشورها برای رویارویی با موج دوم و سوم شیوع کروناویروس پس از اوج‌گیری موج اول آمادگی لازم را داشته باشند. همچنین درصورت پایان یافتن موج اول موضوع کلیدی کسب آمادگی لازم برای مقابله با موج دوم و سوم به‌ویژه در صورت عدم تولید واکسن است.
 
تست کرونایی نخست وزیر روسیه مثبت اعلام شد
 
خبرگزاری اسپوتنیک روسیه اعلام کرد: میخائیل میشوستین، نخست‌وزیر روسیه به بیماری «کووید -19»  مبتلا شده است.

براساس این گزارش، نخست‌وزیر روسیه اعلام کرد که مبتلا به بیماری «کووید ـ 19» شده و وظایف او را آندری بلائوسوف انجام خواهد داد.
کرونا در جهان؛ از هشدار نسبت به موج دوم تا فروریختن بیمارستان کرونایی‌ها در قطر
ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه به وی گفت: «آنچه در رابطه با شما رخ داده است، برای هر کسی می‌تواند اتفاق بیفتد. برایتان آرزوی سلامتی می‌کنم».

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه از میشوستین به خاطر زحمات وی سپاسگزاری کرد و ابراز امیدواری نمود که نخست‌وزیر بتواند به بهترین شکل در اجرای اقدامات ضد کروناویروس در کشور شرکت کند.
 
ستاد عملیاتی پیشگیری و کنترل ویروس کرونا در روسیه شب گذشته اعلام کرد که  47 بیمار دیگر که ابتلای آنها به ویروس کرونا تایید شده بودند، روز پنجشنبه در مسکو درگذشتند.

در روسیه تا ظهر روز گذشته تعداد کلی موارد آلودگی به ویروس کرونا به بیش از 106 هزار نفر رسید، بیش از هزار بیمار جان باخته و  بیش از 11 هزار نفر هم بهبود یافتند.

کرونا به تاجیکستان هم رسید
 
به گزارش خبرگزاری آناتولی، وزارت بهداشت و حفاظت اجتماعی تاجیکستان از شناسایی 15 مورد ابتلا به ویروس کرونا در این کشور خبر داد که 5 نفر از آن‌ها از شهر «دوشنبه»، پایتخت این کشور هستند.

جلسه ستاد پیشگیری از ویروس کرونا در این کشور ریاست «قاهر رسول زاده» نخست‌وزیر تاجیکستان برگزار شد و در این جلسه مقرر شد که که شهروندان هنگام خروج از خانه‌های خود باید ماسک پزشکی استفاده کنند.
کرونا در جهان؛ از هشدار نسبت به موج دوم تا فروریختن بیمارستان کرونایی‌ها در قطر
با تصمیم ستاد مذکور همچنین، دانشگاه‌های این کشور از تاریخ 4 می تعطیل می‌شوند.

این نخستینن موارد ابتلا به ویروس کرونا در مرزهای تاجیکستان است که از سوی مقامات ذیربط تاجیک رسما تایید شده است.
 
انتقاد گوترش از شکاف جامعه بین‌الملل در برخورد با کرونا

پایگاه خبری المیادین گزارش داد که آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل از بابت عدم وجود رهبری از سوی قدرت‌های جهانی و وجود شکاف در داخل جامعه‌ بین‌الملل در مقابله با کرونا در جهان ابراز تأسف کرده و نسبت به عدم ارائه حمایت کافی از کشورهای فقیر در این بحران اظهار نگرانی کرد.
کرونا در جهان؛ از هشدار نسبت به موج دوم تا فروریختن بیمارستان کرونایی‌ها در قطر
وی در یک کنفرانس خبری در پاسخ به پرسشی درباره‌ رهبری جهانی برای مقابله با کرونا، گفت: جامعه‌ بین‌المللی در حالی در قبال این مسأله دچار شکاف و اختلاف است که متعهد بودنش در این زمان مهم‌تر از هر زمان دیگری است.

گوترش ادامه داد: نوعی انشقاق میان رهبری و قدرت وجود دارد. ما شاهد نمونه‌های قابل توجهی از رهبری هستیم اما این نمونه‌ها معمولا به قدرت متصل نبوده‌اند؛ زمانی هم که ما قدرت را می‌بینیم گاهی در میان اصحاب قدرت رهبری لازم را نمی‌بینیم.

دبیرکل سازمان ملل همچنین در پاسخ به پرسشی درباره‌ این که آیا نگران تنش‌ها بین آمریکا و چین و آسیب دیدن همکاری‌های بین‌المللی است، گفت: این دو، کشورهایی کاملا حیاتی به حساب می‌آیند. مشارکت چین و آمریکا در مبارزه با کووید ۱۹ و همچنین در ارتباط با دیگر جوانب توسعه روابط بین‌المللی از نظر من کاملا ضروری بوده و امیدوارم این امر در آینده ممکن شود.

گوترش همچنین گفت:، نگران کمک‌های ناکافی جامعه‌ بین‌المللی در کشورهای در حال توسعه چه در زمینه پاسخ به شیوع ویروس و چه در زمینه‌ رفع تاثیرات اقتصادی و اجتماعی آن است.

فروریختن بیمارستان بیماران کرونایی در قطر 

پایگاه خبری روسیا الیوم گزارش داد: کاربران شبکه‌های اجتماعی کلیپ‌هایی را از لحظه فروریختن یکی از بیمارستان های میدانی قطر که بیماران کرونایی در آن نگهداری می‌شد به اشتراک گذاشتند که براثر وزش باد و بارش باران های شدید تقریبا به طور کامل ویروان می شود.
کرونا در جهان؛ از هشدار نسبت به موج دوم تا فروریختن بیمارستان کرونایی‌ها در قطر
در تصاویر منتشر شده، فرار افراد مستقر در این بیمارستان میدانی درپی فروریختن آن دیده می‌شود.

قطر دو هفته پیش این بیمارستان میدانی را در منطقه ام صلال واقع در شمال دوحه مسقر کرده بود. این مرکز حاوی ۳ هزار تخت است و براساس گزارش های داخلی، برای قرنطینه میدانی بیماران استفاده می شده است.

آمار متبلایان کرونا در قطر به ۱۳۴۰۹ نفر و شمار فوت شدگان نیز به ۱۰ مورد رسیده است.
 
عدم ابتلای جدید به کرونا در فلسطین طی 24 ساعت گذشته

وزارت بهداشت فلسطین در رام الله تاکید کرد که طی 24 ساعت گذشته، هیچ مورد مثبتی از ابتلا به ویروس کرونا ثبت نشده است.
 
به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، می کیله وزیر بهداشت فلسطین اظهار کرد که تا این لحظه 507 فلسطینی در کرانه باختری، نوار غزه و قدس اشغالی به ویروس کرونا مبتلا شدند.
 
کیله تصریح کرد که تاکنون 100 نفر از مبتلایان بهبود پیدا کرده و ترخیص شده‌اند.
 
وی اشاره کرد که هم اکنون حدود 12 هزار نفر هم در قرنطینه خانگی هستند.
کرونا در جهان؛ از هشدار نسبت به موج دوم تا فروریختن بیمارستان کرونایی‌ها در قطر
این در حالی است که وزارت بهداشت و درمان فلسطین در نوار غزه نیز روز گذشته از بهبود 12 نفر از مبتلایان خبر داد.
 
تاکنون 17 نفر در نوار غزه به کرونا مبتلا شدند که 12 نفر از آنان بهبود یافته و حال 5 نفر دیگر نیز مطلوب اعلام شده است.
 
ابتلای 1242 نفر از فلسطینیان خارج
 
از سوی دیگر، وزارتخانه مذکور از ثبت 14 مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا در میان فلسطینیان خارج و فوت یک نفر دیگر خبر داد.
 
وزارت بهداشت فلسطین در رام الله تاکید کرد که تاکنون 1242 نفر از فلسطینیان مقیم دیگر کشورها به ویروس کرونا مبتلا شدند. از این تعداد 62 نفر فوت شدند و 478 نفر نیز بهبود یافته‌اند.
 
ابتلای رئیس پارلمان پاکستان به کرونا 

پایگاه خبری الیوم السابع نوشت: اسد قیصر، رئیس پارلمان پاکستان اعلام کرد که نتیجه آزمایش کرونایش مثبت شده است.
 
وی گفت: این اتفاق پس از آن رخ داده که او میزبان یک افطاری ماه رمضان با حضور گروهی از مقامات بوده و همچنین دیداری با نخست‌وزیر و چند تن دیگر از مقام‌های رده‌بالای این کشور داشته است.
کرونا در جهان؛ از هشدار نسبت به موج دوم تا فروریختن بیمارستان کرونایی‌ها در قطر
هنوز مشخص نیست که آیا عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان نیز قرار است مجددا تست کرونا بدهد یا خیر. او  پیشتر در ماه آوریل نیز یک بار تست ابتلای به کرونا را داد که نتیجه آن منفی اعلام شد. تست کرونای قبلی او هم بعد از آن انجام شد که او با رئیس یکی از بزرگترین سازمان‌های خیریه پاکستان که مبتلا به کرونا شده بود، دیدار داشت.

مجلس ملی پاکستان در حال حاضر در وضعیت تعطیلی قرار دارد؛ هر چند احزاب مخالف خواستار از سر گرفتن نشست‌های این مجلس با هدف بحث درباره‌ عملکرد دولت در قبال شیوع کرونا شده‌اند.

طبق آخرین آمار جهانی کرونا، تاکنون سه میلیون و 308 هزار و 643 نفر به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند که آمریکا با یک میلیون و 95 هزار و 210 مبتلا در رده نخست جهان قرار دارد. 
انتهای پیام
captcha