دنیای مدرن گرفتار بت‌پرستی جاهلی و جدید است
کد خبر: 3897070
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۰
آیت‌الله هادوی تهرانی:

دنیای مدرن گرفتار بت‌پرستی جاهلی و جدید است

استاد حوزه بیان کرد: در دنیای مدرن که دنیای نوآوری و ساختارشکنی است و همه ارزش‌ها را زیر سؤال می‌برند، اکثریت مردم اسیر استدلال‌های بیهوده و بت‌پرستی جاهلی و مدرن هستند.

هادوی تهرانی به گزارش ایکنا، آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی، امروز 17 اردیبهشت‌ماه در ادامه تفسیر سوره شعرا، گفت: خدا در ابتدای سوره شعرا به پیامبر فرمود از اینکه اینها(کافران) ایمان نمی‌آورند خود را به هلاکت می‌اندازی، ولی اگر ما می‌خواستیم همه ایمان بیاورند و رفع اختیار از آنان بکنیم، نشانه‌هایی می‌آوردیم که همه خاضع شوند، ولی سنت الهی این نیست.

وی افزود: در آیه هشتم و نهم «إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَةً وَمَا كَانَ أَكْثَرُهُمْ مُؤْمِنِينَ ﴿۸﴾ وَإِنَّ رَبَّكَ لَهُوَ الْعَزِيزُ الرَّحِيمُ» که ترجیع‌بند این سوره است، فرمود که وقتی حقیقتی بیان شد، این طور نیست که همه ایمان بیاورند؛ در آیه 67 «وَإِنَّ رَبَّكَ لَهُوَ الْعَزِيزُ الرَّحِيمُ» هم همان مطلب آیه نهم تکرار می‌شود؛ یعنی خداوند از یکسو عزیز و شکست‌ناپذیر است، ولی از طرف دیگر نسبت به بندگانش رحیم و مهربان است.

هادوی تهرانی بیان کرد: علامه طباطبایی فرموده است که عزت خدا سبب می‌شود تا کسانی که منکر و مکذب هستند، عذاب و عقاب شوند و رحمت خدا سبب می‌شود تا نیکوکاران جزای خیر ببینند. البته رحمت الهی به انسان فرصت می‌دهد و در عقوبت سریع عمل نمی‌کند.

وی افزود: در ادامه سوره شعرا و بعد از داستان موسی از آیه 69 وارد داستان ابراهیم(ع) شده است؛ این داستان در قرآن مکرر و در هر سوره از زاویه متفاوتی بیان شده است که این نحوه داستان‌گویی قرآن استفاده از بهترین و بالاترین روش‌های تصویرسازی و داستان‌سرایی است.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه ابراهیم(ع) به پدر و قومش گفت که شما چرا بت می‌پرستید؛ در مورد پدرش یعنی «آذر» گفته شده که او جایگاه پدری برای ابراهیم داشت، ولی پدر واقعی او نبود؛ اظهار کرد: داستان ابراهیم برای چندهزار سال قبل است، ولی امروز هم اکثریت مردم دنیا هنوز بت‌پرست هستند؛ از طرف شرق ایران در هندوستان و چین که عمده جمعیت دنیا را دارند، در برابر بت‌ها زانو می‌زنند و حتی وقتی با ماشین از جلوی بتکده عبور می‌شوند، عاکف در برابر آن هستند و در برخی نقاط دیگر دنیا هم وضع همین است.

دنیا گرفتار بت‌پرستی جاهلی و مدرن است

وی اضافه کرد: ابراهیم برای آنان استدلال می‌کند که آیا مجمسه‌هایی که خودتان از چوب و سنگ و آهن درست کرده‌اید، می‌پرستید؛ چیزهایی که نمی‌شنوند و نفع و ضرری ندارند. آنان در مقابل می‌گویند آباء و اجداد ما اینها را می‌پرستیدند؛ امروز هم وقتی از پزشک و مهندس متخصص و برجسته بودایی این سؤال را بپرسیم جواب می‌دهند که پدران ما آنان را می‌پرستیدند و ما هم انجام می‌دهیم؛ در دنیای مدرن که دنیای نوآوری و ساختارشکنی است و همه ارزش‌ها را زیر سؤال می‌برند، اکثریت دنیا اسیر این استدلال‌های بیهوده هستند.

استاد حوزه علمیه اظهار کرد: بت‌پرستی دشمن انسانیت و مانع رسیدن به حق است؛ گاهی آن‌قدر تقلید از دین آباء و اجداد ریشه می‌دواند که یکی از دوستان ما که در ژاپن مشغول کار فرهنگی است، می‌گوید مشکل‌ترین کار فهماندن مفهوم توحید به آنان ،است زیرا در فرهنگ آنان شرک آنچنان ریشه دوانده است که هیچ جایی برای توحید نیست و تصور توحید، مشکل‌ترین تصور برای آنان است.

هادوی تهرانی اضافه کرد: ما هم بت‌هایی از انواع دیگر را می‌پرستیم و همین استدلال در وجود برخی ما هم هست؛ و به تعبیر روایت، شرک خفی داریم که همانند راه رفتن مورچه در شب تاریک بر روی یک سنگ سیاه است.

استاد حوزه علمیه اظهار کرد: ابراهیم(ع) در آیات 78 به بعد در توصیف خداوند بیان کرده او کسی است که مرا از نیستی و هیچ خلق کرده است؛ مرا هدایت کرده است و او می‌داند چه مسیری را فراروی من بگذارد تا به سعادت برسم؛ همین خالق هم مرا طعام و آب می‌دهد و سیرابم می‌کند و وقتی بیمار شدم، شافی من اوست و او کسی است که من طمع دارم وقتی خطا کردم، مرا بیامرزد.

هادوی تهرانی تصریح کرد: این نهایت تواضع ابراهیم خلیل الرحمان در برابر خداوند است؛ یعنی با این همه ایمان و یقین و عصمت و نبوت، باز طمع به امید الهی را مطرح می‌کند؛ این نهایت ادب بندگی و عبودیت است؛ اینکه پیامبر روزانه 70 بار و بیشتر استغفار می‌کرد؛ یا بیان شده پیامبر در سجده‌های طولانی گریه می‌کرد و وقتی علت پرسیدند، پیامبر فرموده من چرا بنده خاضع و خاشع نباشم، به علت عمق درک آنان از عظمت خداست.

وی افزود: از آیه 83 دعای ابراهیم آغاز می‌شود که پروردگارا به من دانش عطا كن و مرا به صالحان ملحق فرماى؛ و براى من در ميان آيندگان آوازه نيكو قرار بده و مرا از وارثان بهشت پر از نعمت بگردان؛ و بر پدرم ببخشاى كه او از گمراهان بود؛ و روزى كه برانگيخته مى‌‏شوند، رسوايم مكن، روزى كه مال و فرزند هیچ سودی نمى‌‌دهد، مگر کسی که قلب سلیم با خود آورده است.

انتهای پیام
captcha