بازگشایی تدریجی و مشروط مساجد در اتریش
کد خبر: 3897864
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۹

بازگشایی تدریجی و مشروط مساجد در اتریش

پس از بسته شدن درهای مساجد به دلیل شیوع کرونا در اتریش، دولت این کشور پس از دو ماه مجوز برگزاری نمازهای جماعت را در مساجد به صورت مشروط صادر کرد.  

به گزارش ایکنا به نقل از «الشرق الاوسط»، دولت اتریش با صدور مجوز برای برگزاری نماز در مساجد این کشور، جمعه 19 اردیبهشت‌ماه درهای مساجد را به روی نمازگزاران مسلمان این کشور گشود.
 
مساجد اتریش که از 9 مارس 2020 (19 اسفند 98) به منظور جلوگیری از شیوع کرونا بسته شده بود، با مجوز دولت اتریش قرار است به صورت تدریجی بازگشایی شوند.
 
دولت اتریش بازگشایی مساجد را منوط به اجرای شروط تعیین شده دانسته و اعلام کرده که در غیر این صورت، مساجد بسته خواهند شد. از جمله شروطی که برای برگزاری نماز در مساجد تعیین شده آن است که فقط اجازه برگزاری نمازهای صبح، ظهر و عصر در مساجد داده می‌شود و برای جلوگیری از ایجاد تجمعات بزرگ، از برگزاری نمازهای مغرب و عشا، نماز جمعه و همچنین نماز عید فطر جلوگیری می‌شود.
 
همچنین نمازگزاران باید بلافاصله پس از اقامه نماز، مسجد را ترک کنند و در مسجد به عنوان اعتکاف یا جلسات درس تجمع نکنند. چرا که مساجد فقط برای اقامه نمازهای تعیین شده باز می‌شود.
 
از دیگر شروط برای بازگشایی مساجد اتریش آن است که وضوخانه‌های مساجد بسته می‌ماند. لذا هر فرد باید از قبل وضو گرفته باشد. از سوی دیگر مدیریت هر مسجد باید فاصله‌گذاری اجتماعی را میان نمازگزاران رعایت کند و نمازگزاران باید دو متر مربع با یکدیگر فاصله داشته و هیچ تماسی با هم نداشته باشند.
 
همچنین استفاده از ماسک برای پوشش بینی و دهان به هنگام ورود به مسجد و در حین اقامه نماز تا زمان خروج از مسجد ضروری است و از مصافحه نیز جلوگیری می‌شود. به علاوه، باید مواد ضدعفونی‌کننده جلوی درهای مساجد قرار داده شود. همچنین از ورود کودکان زیر 12 سال، افراد بالای 65 سال و کسانی که از بیماری‌های مزمن رنج می‌برند، به مساجد جلوگیری می‌شود.
 
دولت اتریش همه مساجد را موظف کرده است که مسائل بهداشتی را به طور کامل رعایت کنند در غیر این صورت بسته خواهند شد. مساجد همچنین باید سطوح، دستگیره درها و پنجره‌ها، کلیدهای برق و همه قرآن‌ها و کتاب‌ها و هرآنچه را که امکان انتشار ویروس کرونا به وسیله آنها وجود دارد، پس از هر نماز به طور کامل ضدعفونی کنند.
 
علاوه بر این، جمع‌آوری کمک‌های مالی در داخل مساجد نیز ممنوع است و صندوق‌های جمع‌آوری این کمک‌ها در خارج از مساجد قرار داده می‌شود. ائمه جماعات نیز باید اهمیت رعایت مسائل بهداشتی را برای حفظ سلامتی شهروندان به نمازگزاران متذکر شوند.
 
یادآور می‌شود، دین اسلام از سال 1912 میلادی به عنوان دین رسمی دوم در اتریش شناخته شد و اکنون حدود 8 درصد جمعیت اتریش را مسلمانان تشکیل می‌دهند.
 
انتهای پیام
captcha