ایران کارآمدی نظام دینی را در بحران کرونا اثبات کرد / توسعه بُعد جهانی روز قدس امسال
کد خبر: 3898616
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۰
سیدرضا صدرالحسینی:

ایران کارآمدی نظام دینی را در بحران کرونا اثبات کرد / توسعه بُعد جهانی روز قدس امسال

کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به اهمیت تفکر حاکم بر آینده جهان در عصر پساکرونا، گفت: کارآمدی جمهوری اسلامی ایران به منزله یک حکومت دینی در مقابله با این بحران به خوبی خود را نشان داد و بن‌بست و شکست اخلاقی غرب و اعتلای اخلاقی و انسانی در کشورمان توانست تفاوت دو مدل حکمرانی دینی و غیردینی را به منصه ظهور بگذارد.

سیدرضا صدرالحسینی، کارشناس مسائل غرب آسیا، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره وضعیت منطقه در دوران پساکرونا و جایگاه کشورمان در این دوره در جهان اسلام گفت: موضوع کرونا امروز در بسیاری از کشورها و مناطق جغرافیایی شرایط موجود را با یک تحول عظیم روبه‌رو کرده است. به نظر می‌رسد کسانی که معتقدند که جهان پیش و پس از کرونا با هم متفاوت است، کاملاً با دقت و درستی تحلیل کرده‌اند، اما این تفاوت‌ها در کشورها و مناطق مختلف شبیه به هم نیست.

عوامل تغییر معادلات قدرت در دوران پساکرونا

وی افزود: قطعاً غرب در تحولات پساکرونا دچار مشکلات و چالش‌های بیشتری خواهد شد زیرا پیوندهای سیاسی، اقتصادی و نظامی در غرب بیشتر بوده و به دلیل بزرگی حجم این اقتصاد، تأثیر بیشتری خواهد پذیرفت. دراین رابطه باید گفت جهان اسلام هم دچار تغییر و تحولاتی خواهد شد، لذا به نظر می‌رسد کشورهایی می‌توانند در دوره پساکرونا موفق‌تر و تأثیرگذارتر باشند که از امروز در ارتباط با مسائل دوره پساکرونا در حوزه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و امنیتی برنامه‌ریزی و طراحی داشته و نقشه راه خود را تدوین کنند، لذا جهان اسلام نیز در این رابطه باید برنامه‌ریزی و طراحی لازم را داشته باشد.

صدرالحسینی اظهار کرد: حال سؤال این است که چه کشورهایی در جهان اسلام می‌توانند در عصر پساکرونا نقش اساسی ایفا کنند؟ یکی از مؤلفه‌هایی که می‌تواند در تغییر معادلات قدرت در دوره پساکرونا نقش عمده‌ای داشته باشد چگونگی برخورد و مدیریت ویروس کروناست. در واقع نوع مواجهه با کرونا می‌تواند به مثابه محک و آزمونی برای مسائل پساکرونا باشد بدین مفهوم که اگر کشورهای جهان اسلام بتوانند از این برهه پرتلاطم و پرچالش به خوبی عبور کنند می‌توان حدس زد که جهان پساکرونا را نیز به خوبی مدیریت کرده و طبق منافع و امنیت ملی خودشان از آن بهره ببرند.

چرایی نقش پیشروی ایران در منطقه در جهان پساکرونا

این کارشناس مسائل غرب آسیا تأکید کرد: قطعاً جمهوری اسلامی ایران یکی از کشورهایی است که در دوره پساکرونا به خوبی در جهان اسلام خواهد درخشید؛ به دلیل اینکه نوع مواجهه ایران با ویروس کرونا و مدیریت و کنترل مطلوب این بیماری و تأمین و تهیه تجهیزات و امکانات لازم با سرعت مناسب و با نگاه جهادی و انقلابی انجام گرفت و جمهوری اسلامی ایران توانست در کمتر از سه ماه مدیریت خوبی بر این ویروس اعمال کند و با وجود شرایط تحریم توانست به منزله صادرکننده اقلام و امکانات بهداشتی و درمانی خود را مطرح کند.

وی یادآور شد: البته نگاه موسع ایران به کشورهای اسلامی و همسایگان نیز بسیار مؤثر است و ایران هیچ‌گاه مضایقه‌ای در ارتباط با ارسال امکانات و تجهیزات پزشکی، درمانی، دارویی و بهداشتی به سایر کشورها از جمله کشورهای اسلامی ندارد و این می‌تواند ایران را به عنوان کشور پیشقراول و پیشرو در عصر پساکرونا در جهان اسلام مطرح کند.

کرونا و اثبات ناکارآمدی تفکر غیردینی حاکم بر غرب

صدرالحسینی با بیان اینکه تحلیل عصر پساکرونا را نباید فقط به حوزه بهداشتی و پزشکی و دارویی و قدرت کشورها در این زمینه محدود کرد، گفت: مسئله مهم تفکر حاکم در این دوره است. زیرا به دلیل به بن‌بست رسیدن تفکر لیبرال دموکراسی و نئولیبرال دموکراسی و اومانیسم و انسان منهای خدا و معنویت، قطعاً جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور اسلامی مبتنی بر آموزه‌های توحیدی و قرآنی می‌تواند بر تفکرات حاکم بر آینده جهان از جمله در دنیای اسلام تأثیرات قابل توجهی بگذارد چرا که کارآمدی جمهوری اسلامی ایران به منزله یک حکومت دینی در مقابله با بحران جهانی کرونا به خوبی خود را نشان داد و بن‌بست و شکست اخلاقی غرب و اعتلای اخلاقی و انسانی در جمهوری اسلامی ایران توانست تفاوت دو مدل حکمرانی دینی و غیر دینی را به منصه ظهور بگذارد و به جهانیان نشان دهد که حاکمیت دینی می‌تواند انسان سرگشته امروز را از بن‌بست خارج کرده و مسیر سعادت دنیوی و اخروی او را فراهم کند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا بیان کرد: این مسئله برای مردم دنیا قابل توجه است که حکومت‌هایی مانند عربستان و امارات که ادعای قدرت اقتصادی در جهان اسلام دارند بسیار عقب‌تر از جمهوری اسلامی ایران در حوزه مدیریت و کنترل ویروس کرونا هستند و این موفقیت بزرگ در شرایطی به دست آمده که جمهوری اسلامی بر استقلال فکری، اقتصادی و سیاسی و مقابله با نظام سلطه تأکید داشته و تحت فشار حداکثری آمریکا قرار گرفته است. لذا جهان اسلام در دوره پساکرونا نیاز بیشتری به استفاده از تفکرات، تجربیات و کارآمدی نظام جمهوری اسلامی خواهد داشت.

اقدامات اخیر صهیونیست‌ها عملیات روانی است

صدرالحسینی درباره سوء استفاده برخی کشورها مانند اسرائیل و آمریکا از مشکلات کرونایی جهان اسلام برای عملی کردن خزنده طرح‌های خود از جمله در فلسطین در آستانه روز قدس گفت: بخش عمده‌ای از اقدامات رژیم صهیونیستی و حامیان بین‌المللی آن در این دوره چیزی بیشتر از یک عملیات روانی نیست. در حقیقت رژیم صهیونیستی به دنبال انجام اقدامات روانی و عملیات رسانه‌ای است که بتواند اعلام کند امسال کرونا توانسته فلسطین و روز جهانی قدس را تحت‌الشعاع قرار دهد.

وی تصریح کرد: این در حالی است که تمام جریان‌ها و گروه‌های مقاومت برای برگزاری روز جهانی قدس که امسال به هفته قدس تبدیل شده تمام برنامه‌ریزی‌های لازم را در فضای مجازی انجام داده‌ا‌ند تا بتوانند از تهدید کرونا یک فرصت استثنایی و جدید برای مقابله با رژیم صهیونیستی و آزادی قدس فراهم کنند.


بیشتر بخوانید:


صدرالحسینی اظهار کرد: امسال علی‌رغم اینکه روز قدس به شکل سنتی آن برگزار نخواهد شد اما پیام‌هایی که از سوی رهبران مقاومت ارسال خواهد شد و اقدامات بسیار شگفت‌انگیزی که با ابتکار جوانان فعال در فضای مجازی انجام خواهد گرفت قطعاً و یقیناً موجب شگفتی بزرگ صهیونیست‌ها خواهد شد که چگونه جوانان محور مقاومت در سراسر دنیا مسئله آزادی فلسطین و قدس شریف را در فضای مجازی و به شیوه‌های نوین و ابتکاری به نمایش جهانی خواهند گذاشت و نتایج آن در فردای روز قدس مشخص خواهد شد.

این کارشناس مسائل غرب آسیا تأکید کرد: این مسئله نشان می‌دهد نه تنها کرونا نتوانسته بر روز قدس سایه بیفکند، بلکه آن را به هفته قدس و انجام فعالیت‌های نو و خلاقانه تبدیل کرده و همین تمایز روز قدس امسال نسبت به سال‌های گذشته، بیش از همیشه مظلومیت فلسطین و ذات جنایتکارانه و وحشی رژیم صهیونیستی را برای جهانیان آشکار می‌کند.

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام
captcha