شب قدر فرصت نزدیک شدن به صفات خداست
کد خبر: 3899192
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۶

شب قدر فرصت نزدیک شدن به صفات خداست

مدرس دانشگاه سیستان‌وبلوچستان گفت: شب قدر، فرصت نزدیک شدن به صفات خداست؛ خداوند نمی‌خورد و نمی‌خوابد، ما هم در این شب‌ها کمتر بخوریم و کمتر بخوابیم، تا به خدا نزدیک شویم؛ خداوند عادل است، مهربان است، بخشنده است، ما هم این صفات را از خدا بخواهیم.

حجت‌الاسلام محمد سامانی، مدرس دانشگاه سیستان‌وبلوچستان در گفت‌وگو با ایکنا، گفت: شب قدر، شب تقدیر و اندازه‌گیری ظرفیت ماست؛ شبی است که برنامه‌های انسان در طول سال، در این شب برنامه‌ریزی می‌شود، لذا اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد.

وی بیان کرد: بزرگان ما، برای آن‌که شب قدر را از دست ندهند و از طرفی تاریخ دقیق آن هم معلوم نیست، هر شب را احیاء می‌گرفتند و به عبادت و استغفار مشغول می‌شدند، زیرا از دست دادن این شب، افسوس بزرگی است.

مدرس دانشگاه سیستان‌وبلوچستان با بیان اینکه احتمال شب قدر در شب‌های 21 و 23 رمضان بیشتر است، ادامه داد: در برخی روایات آمده که شب قدر در دهه پایانی ماه رمضان است، در برخی روایات هم آمده که در شب‌های فرد ماه رمضان است و در روایاتی هم که به صورت دقیق‌تر اشاره شده، آمده که یکی از دو شب 21 و 23 ماه مبارک است. بنابراین اگر ما مانند انسان‌های بزرگ نمی‌توانیم هر شب را زنده‌داری کنیم، خوب است لااقل همین دو شب را احیاء داشته باشیم تا از برکات این شب، محروم نشویم.

سامانی اظهار کرد: همان‌طور که عرض شد، شب قدر، شب اندازه‌گیری ظرفیت‌هاست، پس باید ظرفیت خود را زیاد کنیم. در این شب اتفاقات ویژه‌ای برای اولیای خدا افتاده و افرادی زیادی به درجات بالا رسیده‌اند، چون ظرفیت آنان بیشتر بوده است.

وی گفت: در این شب، دروازه‌ها به سمت خزائن الهی باز است؛ فرشتگان به زمین می‌آیند و دعای ما را آمین می‌گویند، بنابراین باید چیزهایی از خدا بخواهیم که به رشد و کمال ما کمک می‌کند و دعاهای خود را محدود به نیازهای مادی و دنیایی نکنیم.

این مدرس دانشگاه افزود: ما یک سری نیازهای واقعی داریم و یک سری نیازهای ابزاری. هر چیزی که به منِ واقعی ارتباط پیدا می‌کند، نیاز واقعی است و هر چیزی هم که مربوط به تن است، نیاز ابزاری است. این دو نباید با هم قاطی شوند. دعاهای ما گاهی محدود به خورد و خوراک و سلامتی جسم و نیازهای مادی می‌شود. باید به فراتر از آن فکر کنیم و نیازهای ماورائی خود را از خدا بخواهیم.

وی اضافه کرد: به هر میزانی که از محدوده جسم و نیازهای ابزاری خود فاصله گرفته باشیم و به خودِ واقعی نزدیک شده باشیم، به همان اندازه از شب قدر بهره‌مند خواهیم شد. اما اگر گناهان ما، حائل و حجابی میان ما و نور حقیقت شده باشد، نخواهیم توانست این شب را درک کنیم.

سامانی بیان کرد: انسان اگر در این دنیا به کمال نرسد، افسوس می‌خورد. خداوند 124 هزار پیامبر فرستاده، کائنات را مسخّر ما کرده تا انسان رشد کند، اما آدمی راه تباهی و سقوط را در پیش می‌گیرد. یکی از عوامل سقوط، همین نیازهاست که تبدیل به هدف می‌شود.

وی گفت: شب قدر، شب نزدیک شدن به صفات خداست؛ خداوند نمی‌خورد و نمی‌خوابد، ما هم در این شب‌ها کمتر بخوریم و کمتر بخوابیم، تا به خدا نزدیک شویم؛ خداوند عادل است، مهربان است، بخشنده است، ما هم این صفات را از خدا بخواهیم.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: در دعای جوشن که البته جزء اعمال شب قدر نیست، اما در جامعه رواج دارد و معمولاً در این شب‌ها خوانده می‌شود، از خدا می‌خواهیم که «سُبْحانَک يا لا اِلهَ اِلاّ اَنْتَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ خَلِّصْنا مِنَ النّارِ يا رَب» یعنی منزّهى تو اى كه معبودى جز تو نيست، فرياد رس فرياد رس، ما را از آتش برهان، اى پروردگار من.

وی اظهار کرد: در این شب باید مرور کنیم که هدف از خلقت ما چه بوده؟ چه وسیله‌ای برای رسیدن به این هدف وجود دارد و چه خطرهایی ما را در این راه تهدید می‌کند؟ چه گناهانی ما را به دوزخ می‌برد و از رحمت خدا محروم می‌سازد.

سامانی بیان کرد: از جمله اعمالی که در این شب سفارش شده، تلاوت هزار بار سوره مبارکه «قدر» است. همچنین می‌توان به جای آن، صدبار سوره «دخان» را تلاوت کنیم؛ یا سوره‌های روم و عنکبوت را بخوانیم.

انتهای پیام
captcha