پیگیری مصوبه کرونایی شورای توسعه فرهنگ قرآنی / مراجعه کمتر از یک‌سوم مؤسسات به سامانه اعلام خسارت
کد خبر: 3900248
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۳
رضا سلامت‌پناه خبر داد:

پیگیری مصوبه کرونایی شورای توسعه فرهنگ قرآنی / مراجعه کمتر از یک‌سوم مؤسسات به سامانه اعلام خسارت

معاون دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی از پیگیری مصوبه کرونایی شورا خبر داد و گفت: در سامانه‌ای که برای ثبت‌نام مؤسسات قرآنی آسیب‌دیده از کرونا طراحی شده است، تاکنون بیش از هزار و 200 مؤسسه یعنی ۳۰ درصد موفق به ثبت‌نام شده‌اند.

رضا سلامت‌پناه، معاون دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی

یکی از خروجی‌های چهل‌وهشتمین جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی، که اواسط اردیبهشت‌ماه برگزار شد، تصویب تشکیل کمیته‌ای برای پیگیری وضعیت مؤسسات قرآنی خسارت دیده از ویروس کرونا بود. برای اطلاع از وضعیت این مصوبه و اقدامات صورت گرفته در این راستا برای مؤسسات قرآنی، گفت‌وگویی با رضا سلامت‌پناه، معاون دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی و نماینده دبیرخانه این شورا در کمیته مذکور، صورت گرفته که در ادامه آمده است.

رضا سلامت‌پناه در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، با اشاره به برگزاری جلسات کمیته تهیه گزارش وضعیت مؤسسات قرآنی در شرایط شیوع کرونا، گفت: تاکنون دو جلسه کمیته مذکور برگزار شده و طی آن روند ثبت اطلاعات مؤسسات در سامانه‌های اعلام‌شده نهایی شده است.

معاون دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی درباره روند پیگیری‌ها، افزود: از ابتدای شکل‌گیری این بحران در اسفند‌ماه 98 مطالبات بخش مردمی از مراجع حمایتی دنبال شد. با توجه به ناکافی بودن این تلاش‌ها، بخش مردمی ناگزیر شد در فروردین‌ماه این مطالبات را از دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی دنبال کند. لذا در جلسه مجمع مشورتی و سپس در جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی این موضوع مطرح شد. در جلسه چهل‌وهشتم شورای توسعه که نیمه اردیبهشت برگزار شد، مقرر شد تا دبیرخانه این شورا کمیته‌ای را برای ارائه گزارش وضعیت مؤسسات قرآنی در شرایط شیوع کرونا با قید فوریت تشکیل دهد.

دو نهاد حاکمیتی و حکومتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تبلیغات اسلامی توافق کردند که حمایت‌ها به همه مؤسسات دارای مجوز از این دو نهاد ارائه شود

وی اظهار کرد: مشکلات مؤسسات در محورهایی مانند عدم توانایی مؤسسات در پرداخت هزینه‌های جاری، از جمله اجاره محل، حقوق مربیان و کارکنان، حق بیمه سهم کارفرما(به‌ویژه مؤسسات بزرگ)، مالیات، هزینه‌های مصرف آب و برق و گاز، تعطیل‌ شدن هر هفته چند مؤسسه و اعلام انحلال به ویژه از اردیبهشت‌ماه و تعدیل نزدیک به صددرصدی نیروهای شاغل در مؤسسات قابل احصاست.

دبیر مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی با تأکید بر اینکه طی ۱۰ روز گذشته دو جلسه این کمیته با حضور نمایندگان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی و دو اتحادیه مردم‌نهاد برگزار شده است، بیان کرد: در جلسه اول مقرر شد که هر دو اتحادیه به مؤسسات زیر مجموعه فراخوان بدهند تا سریعاً در سامانه‌ای که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایجاد کرده اطلاعات خود را ثبت کنند. در جلسه دوم که روز گذشته برگزار شد، اطلاعات اخذ شد. بر اساس این داده‌ها 1215 مؤسسه دارای مجوز قرآنی موفق شدند وضعیت خسارات خود را ثبت کنند. اگر برخی مؤسسات به هر دلیلی موفق به ثبت شرایط خود نشده‌اند، هم‌اکنون فرصت دیگری در اختیار آنها قرار گرفته تا از طریق سامانه کارا به نشانی kara.mcls.gov.ir به ثبت درخواست‌شان اقدام کنند.

معاون دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی همچنین به برخی تصمیمات اتخاذ شده در این کمیته اشاره کرد و گفت: پس از بررسی نحوه اعتبارسنجی خسارات اعلامی مقرر شد که اطلاعات در اختیار دو اتحادیه مردم‌نهاد قرآنی قرار گیرد تا سطح خسارات را با توجه به تعداد نیروی انسانی شاغل هر مؤسسه در سه سطح خیلی زیاد، زیاد و متوسط مشخص و تا شنبه، دوم خردادماه، بررسی و اعلام کنند. البته پس از جمع‌بندی و تهیه گزارش در ابتدای هفته آیند در اختیار دبیر محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی قرار می‌گیرد.

وی تصریح کرد: دو نهاد حاکمیتی و حکومتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تبلیغات اسلامی توافق کردند که حمایت‌ها به همه مؤسسات دارای مجوز از این دو نهاد ارائه شود. علاوه بر این مقرر شد به منظور استفاده از ظرفیت‌های برخی ساختارهای توانمند نظام مانند ستاد اجرایی فرمان حضرت امام، جلسه‌ای از سوی دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی پیگیری شود.

دبیر مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی در بخش دیگری از این گفت‌وگو به لزوم وجود مرجعی برای هماهنگی و پیگیری دائمی در زمان شیوع ویروس کرونا اشاره و بیان کرد: این وظیفه به کمیته مشترکی که بین دو دستگاه سازمان تبلیغات و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل خواهد شد سپرده شد تا به صورت مستمر فعالیت‌ها را تا زمان حاصل شدن نتیجه دنبال کند.

تا کنون دو جلسه تهیه گزارش وضعیت مؤسسات قرآنی در شرایط شیوع کرونا برگزار شده و طی آن روند ثبت اطلاعات مؤسسات در سامانه‌های اعلام شده، نهایی شده است

سلامت‌پناه بیان کرد: شرایط خاص متأثر از شیوع ویروس کرونا اثرات فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی بر تمام دنیا ایجاد کرده و بسیاری معتقدند جهان جدیدی در حال ساخته شدن است. فاصله‌گذاری اجتماعی به فاصله فرهنگی و دینی و تعطیلی مدارس و اماکن مذهبی، تعطیلی مناسک جمعی منجر شده است. معمولاً بخش‌های اقتصادی و در مرحله بعد سیاسی با توجه به نیاز فوری برای حفظ خود در هر شرایطی از جامعه بیش از بقیه بخش‌ها به بازیابی و نسبت‌سنجی خود با شرایط جدید می‌پردازند، ولی بخش‌های اجتماعی و به‌ویژه فرهنگی خیلی دیرتر به این فکر می‌افتند.

وی در پایان اظهار کرد: از همه گروه‌های اندیشه‌ورز، فعالان فرهنگی و قرآنی، صاحب‌نظران و نخبگان دعوت می‌کنیم تا با فراتحلیل وضعیت موجود، روش‌ها و فرایندها و ابزارهای آموزش و ترویج قرآن در جامعه را مورد واکاوی و پویش قرار دهند و پیشنهادهای سیاستی برای مدل‌های مطلوب فعالیت قرآنی در جهان پساکرونا را با تأکید بر روش‌های نوین و روزآمد و مبتنی بر فناوری‌های نوین و فضای مجازی ارائه کنند.

انتهای پیام
captcha