اتحادیه اروپا: رژیم صهیونستی برنامه الحاق کرانه باختری را لغو کند
کد خبر: 3900363
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۲

اتحادیه اروپا: رژیم صهیونستی برنامه الحاق کرانه باختری را لغو کند

اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای از رژیم صهیونیستی خواست که از طرح الحاق کرانه باختری به سرزمین‌های اشغالی صرف نظر کند.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از خبرگزاری معا، «جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه، 30 اردیبهشت در بیانیه‌ای که به تأیید ۲۵ کشور از ۲۷ عضو اتحادیه اروپا رسیده است، از رژیم صهیونیستی خواست از برنامه‌های الحاق بخش‌هایی از سرزمین‌های اشغالی فلسطین که منشأ نگرانی عمیق است عقب‌نشینی کرده و به قوانین بین‌المللی پایبند باشد.

دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا با تأکید بر اینکه طرح الحاق بخش‌هایی از سرزمین‌های فلسطین با قوانین بین‌المللی مغایر است، گفت: از رژیم صهیونیستی می‌خواهیم از هرگونه تصمیم یک جانبه برای الحاق سرزمین‌های فلسطینی اشغال شده به خاک خود جلوگیری کند.

از سوی دیگر ژان آسلبرن، وزیر امور خارجه لوکزامبورگ ضمن استقبال از انتشار این بیانیه تصریح کرد: خوشحالم از اینکه ۲۵ کشور از ۲۷ عضو اتحادیه از بیانیه حمایت کردند. این سند در نهایت نتیجه تلاش و ابتکاری است که مقدمات آن روز دوازدهم ماه مه توسط من و سیمون کووینی، همتای ایرلندی‌ام آغاز شد.

وزیر امور خارجه لوکزامبورگ در عین حال از اینکه دو کشور عضو اتحادیه اروپا به فراخوان در خصوص موضوعی با این درجه اهمیت از حیث سیاست خارجی پاسخ مثبت ندادند به شدت ابراز تأسف کرد.

در این بیانیه همچنین مواضع پیشین اتحادیه اروپا مبنی بر ضرورت احترام به قوانین و حقوق بین‌المللی و حمایت از راه حل تشکیل دو کشور مستقل که بیت‌المقدس پایتخت آتی هر دو کشور باشد به عنوان تنها راه تضمین صلح و ثبات پایدار در منطقه مورد تأکید قرار گرفته است.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا افزود: در این چارچوب، اتحادیه اروپا و کشورهای عضو تأکید دارند بدون توافق دو طرف، هیچ تغییری در مرزهای ۱۹۶۷ را به رسمیت نمی‌شناسند.

وزیر امور خارجه لوکزامبورگ با اشاره به محتوای این بیانیه تأکید کرد که در حال حاضر صحبت از تحریم و مجازات در میان نیست و ما در مرحله پیش‌گیری (از اجرای طرح الحاق) قرار داریم.

یادآور می‌شود، رژیم صهیونیستی قصد دارد از ماه آینده میلادی بخش‌هایی از کرانه باختری رود اردن را که در جنگ ۱۹۶۷ میلادی به اشغال خود درآورده است، به قلمرو خاکی خود ضمیمه کند.  

انتهای پیام
captcha