تغییر خلقت در روز قیامت
کد خبر: 3900700
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۹
آیت‌الله‌العظمی مدرسی مطرح کرد:

تغییر خلقت در روز قیامت

مرجع تقلید شیعیان در کربلای معلی با بیان اینکه در روز قیامت اسماءالله تجلی دارد، گفت: از بعضی معانی به دست می‌آید که خلقت بشر در روز قیامت فرق می‌کند، ولی حقیقت و جوهره وجودی او همان است و تغییر نکرده است، اما به یک نوع دیگر تبدیل شده است.

تغییر خلقت در روز قیامتبه گزارش خبرنگار افتخاری ایکنا، آیت‌الله‌العظمی سیدمحمدتقی مدرسی از مراجع تقلید شیعیان در کربلای معلی، در ادامه جلسات تفسیر سوره مبارکه ابراهیم طی سخنانی که به‌صورت مجازی از دفتر معظم‌له در کربلا پخش شد، با اشاره به آیات 47 تا 50 این سوره مبارکه، گفت: روز قیامت با یک تحولات بسیار عظیم در روی همین زمینی که اکنون ما زندگی می‌کنیم، اتفاق می‌افتد. در آن روز در اثر تحولات عظیمی که انجام می‌شود همه کوه‌ها از بین می‌رود، دریاها آتش می‌گیرد، خورشید و ماه تاریک می‌شود و زمین بسیار صاف می‌شود تا حدی که هیچ پستی و بلندی در زمین پیدا نمی‌شود و مردم در یک لحظه از قبرهای خود بیرون می‌آیند و یک جو و فضای بسیار بسیار خطرناکی در تمام مخلوقات حاکم می‌شود.

وی با بیان اینکه روز قیامت، روز سنگین و هولناکی است، ادامه داد: در روز قیامت اسماءالله تجلی دارد. در آن روز ظاهر و باطن بشر یکی است و مثل دنیا نمی‌تواند چیزی را پنهان کند. خداوند درباره این روز  در آیه 9 سوره مبارکه طارق می‌فرماید «یوْمَ تُبْلَی السَّرائِرُ» روزی که رازهای نهان بر ملا شود.

آشکار شدن ظاهر و باطن افراد در روز قیامت

مرجع تقلید شیعیان در کربلا بیان کرد: خداوند نیز درباره این روز در آیه 48 سوره مبارکه ابراهیم می‌فرماید «یوْمَ تُبَدَّلُ الْأَرْضُ غَیرَ الْأَرْضِ وَالسَّمَاوَاتُ وَبَرَزُوا لِلَّهِ الْوَاحِدِ الْقَهَّارِ»؛ شاید تعبیر قرآن در این آیات «وَبَرَزُوا» آشکار و ظاهر شدن است. همه چیز در این روز ظاهر می‌شود و کسی نمی‌تواند خودش را مخفی کند؛ در دل چیزی مخفی نیست و هر خوبی و بدی در این روز ظاهر است.

نابودی قطعی ظالمان به صراحت قرآن

وی اظهار کرد: در آیات گذشته خداوند بیان کرد که ظالمان فکر نکنند که با مرگ کار آن‌ها تمام شد. اولاً توجه پیدا کنید که ظالم و ستمکاری که امروز حاکم است، این حکومت و قدرت را از دیگری به ارث گرفته است؛ بنابراین او نیز همچون گذشتگان خواهد رفت و دیگری جای او می‌آید. دوماً هرچه در دنیا به سر این ظالمان بیاید و یا بمیرند و از بین بروند، به این معنا نیست که مجازات آن‌ها تمام شد و به این مجازات بسنده شد بلکه تازه با مرگ اول کار و مجازات آن‌ها شروع می‌شود.

مؤمنان در مبارزه با ظالمان سست نشوند

آیت‌الله مدرسی ادامه داد: خداوند در آیه 47 سوره مبارکه ابراهیم می‌فرماید «فَلَا تَحْسَبَنَّ اللَّهَ مُخْلِفَ وَعْدِهِ رُسُلَهُ...» نپندارید و این تصور را نکنید که خدایی که گفته من پیغمبران را کمک می‌کنم، این خدا خلف وعده کند. شاید این آیات در قرآن با این مضامین تکرار شده باشد اما از این جهت است که اگر یک روزی در موفقیت و پیروزی مؤمنان و شکست طاغوت‌ها تأخیری صورت گرفت، مؤمنان مأیوس نشوند و بدانند پیروزی از آن آن‌هاست. بالاخره هر چیز وقت دارد و این زمان شاید جزو طبیعت مخلوقات است و باید این زمان بگذرد و آن ظالمان هم بشر هستند و باید امتحان شوند و خدا برای این امتحان و بازگشت، به آن‌ها مهلتی داده است.

انتقام خدا از ظالمان

وی بیان کرد: پس فکر نکنید آن وعده‌ای که خدا به پیغمبران خود داده از آن خلف وعده می‌کند. در پایان این آیه خداوند می‌فرماید «إِنَّ اللَّهَ عَزِیزٌ ذُو انْتِقَامٍ» خدا عزت دارد و نمی‌گذارد یک مشت اوباش در این دنیا حکومت کنند و هر کار خواستند انجام دهند، در صورتی که خداوند انتقام می‌گیرد و شما باید از قدرت و انتقام خداوند بترسید.

مؤلف تفسیر هدایت با طرح این پرسش که خداوند چه زمانی از ظالمان انتقام می‌گیرد؟ گفت: خداوند در آیه بعد می‌فرماید «یوْمَ تُبَدَّلُ الْأَرْضُ غَیرَ الْأَرْضِ وَالسَّمَاوَاتُ وَبَرَزُوا لِلَّهِ الْوَاحِدِ الْقَهَّارِ» روزی که این زمین آن زمین قبلی نیست و منظور روز قیامت است. نه فقط زمین، آسمانها هم تغییر می‌کند که شاید در این آیه که تعبیر به آسمان‌ها شده؛ منظور آسمان‌های زمین‌های مختلف است.

وی افزود: بعد از آنکه انسان‌ها از قبرها بیرون آمدند، می‌بینند این زمین و آسمان همان زمین و آسمان است، اما دیگر اثری از کوه‌ها، دره‌ها، پستی و بلندی‌ها، شهرها، دریا‌ها بر روی این زمین نیست و یک زمین بی آب و علف و هموار است که تا چشم کار می‌کند، چشم انسان می‌بیند.

تغییر خلقت در روز قیامت

معظم له اظهار کرد: از بعضی از معانی دیگر روز قیامت به دست می‌آید که خلقت بشر در این روز فرق می‌کند، ولی حقیقت و جوهره وجودی او همان است و تغییر نکرده است، اما به یک نوع دیگر تبدیل شده است. اگر با خلقتی که الان برای دنیا خلق شده‌اید، در دنیا بعضی از احوال آن روز قیامت را ببینید، نمی‌توانید ادامه حیات بدهید، ولی در روز قیامت با وجود آتش، تاریکی، گزنده‌ها می‌مانید و ادامه حیات می‌دهید، پس نوع حیات فرق می‌کند.

وی ادامه داد: از جمله تغییرات در چشم انسان است که از این سر محشر تا انتهای محشر را می‌بیند و خیلی تیزبین می‌شوید. در آیه 22 سوره مبارکه ق می‌خوانیم «لَقَدْ كُنْتَ فِی غَفْلَةٍ مِنْ هَٰذَا فَكَشَفْنَا عَنْكَ غِطَاءَكَ فَبَصَرُكَ الْیوْمَ حَدِیدٌ» تو از این صحنه و دادگاه بزرگ غافل بودی و ما پرده را از چشم تو کنار زدیم و امروز چشمت کاملاً تیزبین است.

کنار رفتن حجاب‌ها در قیامت

آیت‌الله مدرسی بیان کرد:‌ آنجا هیچ قدرتی و هیچ چیزی بین شما و خداوند سبحان و تعالی حجاب نمی‌شود و همه چیز در برابر خدا ظاهر می‌شود. خدایی که واحد است و فقط او یکتا و قهار است و دیگران را با قهرش مغلوب می‌کند.

وی گفت: خداوند در آیه 49 سوره ابراهیم می‌فرماید «وَتَرَى الْمُجْرِمِینَ یوْمَئِذٍ مُقَرَّنِینَ فِی الْأَصْفَادِ» در این صحرای عظیم محشر جنایتکاران با هم دیده می‌شوند. اینها همین جنایتکارانی هستند که امروز این طرف و آن طرف می‌روند و برای خودشان یک حال‌های کاذب و جنبه‌های دروغ درست می‌کنند، در آن روز از بین می‌روند. این مجرم را که می‌بینید به هم بسته شده‌اند. ظاهراً این مجرمین در آنجا با هم هستند و به صورت دست بسته و در غل و زنجیر هستند و یا هر کس با یک شیطان است و همه این احتمالات را مفسرین گفته‌اند.

«قَطِرَانٍ» چیست؟

مرجع تقلید شیعیان در کربلا اظهار کرد: در آیه 50 سوره ابراهیم خداوند به نوع لباس آن‌ها اشاره کرده و می‌فرماید «سَرَابِیلُهُمْ مِنْ قَطِرَانٍ»، لباس آن‌ها از «قَطِرَانٍ» است. بعضی اوقات بعضی آیات قرآن ذکر یک حقایق را بیان می‌کند که به ذهن ما نزدیک شود تا ما بفهمیم.

وی گفت: برای بیان فهم این ماده دقت کنید، وقتی شترها به بیماری مثل خره و جرب یا گری مبتلا می‌شوند، یک نوع ماده‌ای است که از یک درخت می‌گیرند و بوی بدی هم دارد و به آن‌ها می‌دهند. پیراهن این ظالمان در قیامت به تشابه این ماده است که این ماده خیلی سریع الاشتعال است و زود آتش می‌گیرد و این آتش زبانه می‌کشد و صورت آن‌ها را هم می‌سوزاند.

آیت‌الله مدرسی بیان کرد: خداوند در پایان این آیه می‌فرماید «وَتَغْشَى وُجُوهَهُمُ النَّارُ» و صورت آن‌ها کاملاً به وسیله آتش جهنم پوشیده می‌شود و این سرنوشت مجرمین و ظالمان است. تازه این اول مجازات آن‌ها است که بعد آن‌ها را محاکمه و حسابرسی می‌کنند و به جهنم می‌برند.

امیرمحسن سلطان‌احمدی

انتهای پیام
captcha