چرایی دنیاپرستی کافران از نگاه قرآن
کد خبر: 3895561
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۱
آیت‌الله‌العظمی مدرسی مطرح کرد:

چرایی دنیاپرستی کافران از نگاه قرآن

مرجع تقلید شیعیان در کربلای معلی گفت: کافران کسانی هستند که عقل و فهم، هوش و استعداد و همه فعالیت‌های آنها در چارچوب دنیاست و آخرت را در نظر نمی‌گیرند و با دنیاپرستی خود کافر می‌شوند.

به گزارش خبرنگار افتخاری ایکنا؛ آیت‌الله‌العظمی سیدمحمدتقی مدرسی از مراجع تقلید شیعیان در کربلای معلی در سومین جلسه تفسیر و تدبر سوره ابراهیم در ماه مبارک رمضان که 10 اردیبهشت‌ماه با تدبر در آیات دوم و سوم این سوره مبارکه از برنامه «زلال سخن» شبکه سه سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شد، با بیان اینکه انسان با همه مخلوقات رابطه خلقت دارد، گفت: خداوند در آیه دوم سوره ابراهیم می‌فرماید «اللَّهِ الَّذِی لَهُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الْأَرْضِ» خدایی که هر چه در زمین و آسمان است، از آن اوست.

وی ادامه داد: پس رابطه من با آنچه در آسمان‌ها و زمین‌ها است، یک رابطه‌‌ مخلقوق و خلقت است که خدا آنها را هم خلق کرده است. در ادامه این آیه خداوند می‌فرماید «وَوَیْلٌ لِلْکَافِرِینَ مِنْ عَذَابٍ شَدِیدٍ» و اگر کسی کافر شود و کفر بورزد او عذاب شدیدی و سختی به‌دنبال دارد.

مفسر تفسیر هدایت گفت: حالا کافر کیست؟ خداوند در آیه سوم این سوره بیان می‌فرماید «الَّذِینَ یَسْتَحِبُّونَ الْحَیَاهَ الدُّنْیَا عَلَى الْآخِرَهِ»، آنهایی هستند که علم و دانش و فهم آنها محدود به دنیاست و فکر می‌کنند دنیا همه چیز است؛ به همین دلیل فریب دنیا را می‌خورند و کل نعمت‌هایی که خدا به آنها عطا کرده در راه دنیا صرف می‌کنند.
وی ادامه داد: کافران کسانی هستند که عقل و فهم، هوش و استعداد و همه فعالیت‌های آنها در چارچوب دنیاست و آخرت را در نظر نمی‌گیرند و با دنیاپرستی خود کافر می‌شوند.

آیت‌الله‌العظمی مدرسی کافران را مانع راه هدایت مردم به‌سوی خداوند دانست و اظهار کرد: خداوند در ادامه آیه می‌فرماید «وَیَصُدُّونَ عَنْ سَبِیلِ اللَّهِ» کافران مانع راه خدا هستند. اینها چون خودشان به حقیقت نرسیده‌اند و نتوانسته‌اند این حقیقت را درک کنند که این دنیا سرای بقا نیست، بلکه دنیا یک راهی به سوی آخرت است، پس مانع راه خدا شده‌اند.

بیشتر بخوانید:

این مرجع عالیقدر تقلید با اشاره به علت دنیاپرستی کافران، گفت: در صورتی که کافران همه چیز را دنیا می‌بینند اما دنیا هم عالمی از عوالم دیگر است که ما باید از آن عبور کرده و به عالمی دیگر برویم، همان‌طور که در گذشته هم ما از عالم‌های دیگر، اشباع، ذر، ارحام عبور کردیم و به عالم دنیا رسیدیم و از عالم دنیا هم باید به عوالم دیگر، عالم برزخ و قیامت برویم و ان‌شاءالله به عالم جاودانگی و بهشت برسیم.

وی ادامه داد: حالا وقتی که باید از سرایی به سرای دیگر منتقل شوید، چرا این‌‌قدر برای سرای این دنیا کار می‌کنید؟ چرا اصلاً توجهی به عالم و جهان بعد که باید منتقل شوید، ندارید؟ کافران چون به این حقیقت پی نبرده‌اند، نه تنها خودشان مشکل پیدا می‌کنند، بلکه باعث می‌شوند دیگران را هم اغفال کنند که خداوند می‌فرماید «وَیَصُدُّونَ عَنْ سَبِیلِ اللَّهِ».


در عالم دنیا نایستید!


آیت‌الله‌العظمی مدرسی با این توصیه که فقط به عالم دنیا دل نبندید، اظهار کرد: ما برای سرای دیگری هم هستیم و نباید فقط در این سرای دنیا ایستاد و فقط برای این سرا کار کرد. کافران چون فقط دنیا را می‌بینند «وَیَصُدُّونَ عَنْ سَبِیلِ اللَّهِ» هستند.

وی ادامه داد: ما در زندگی با توجه به احکام شرع مقدس راه راست را می‌رویم و یک زندگی آرام داشته و نسبت به دیگران محبت و همکاری و نسبت به خانواده و هر چیزی با مهربانی رفتار می‌کنیم.


تلاش کافران برای بیراهه رفتن مردم


مفسر تفسیر هدایت با اشاره به تلاش‌های کافران برای بیراهه رفتن مردم، گفت: در ادامه آیه می‌فرماید «وَیَبْغُونَهَا عِوَجًا»، کافران می‌خواهند مردم را از راه راست به راه کج منحرف کنند. کج راهه چیست؟ راهی است که ظلم و تعدی کنید. کافران چون می‌خواهند ما راه را کج برویم، سر راه ما قرار می‌گیرند. و خدوند در پایان آیه می‌فرماید «أُولَٰئِکَ فِی ضَلَالٍ بَعِیدٍ»، گمراهی آنها گمراهی بسیار دوری است، چون کافران خیلی از راه را بیراهه رفته‌اند.

وی تأکید کرد: راه صحیح راه خدا است که پیغمبران این راه را برای ما تعریف کردند، راهی است که به وسیله نور الهی این راه را می‌توان دید و بیراهه نرفت و افراط و تفریط نکرد. پس نتیجه راه رفتن در راه صحیح رسیدن به «صِرَاطِ الْعَزِیزِ الْحَمِیدِ» است که در آیه اول این سوره بیان شد.


انسان مؤمن همنشین خداوند در دنیا و آخرت


آیت‌الله‌العظمی مدرسی گفت: انسان مؤمن جلیس الله است، به این معنا که انسان مؤمن در همین دنیا همنشین با خداست و با خدا زندگی می‌کند و در چارچوب اسماءالله با نور الهی حرکت می‌کند. دیگر دل مطمئن است و حرکت راست و همراه با ایمان مستحکم در همین دنیا و از همین دنیا با خدا شروع شده و وقتی هم که از این دنیا به عالمی دیگر منتقل می‌شود خدای این سرا، خدای آن سرا هم هست.

امیرمحسن سلطان‌احمدی
انتهای پیام
captcha