کتاب صوتی تجربه‌ای مدرن در مواجهه با متن
کد خبر: 3901652
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۲
بیم و امید‌های ناشران در مقابل تکنولوژی‌های چاپ/ ۱۳

کتاب صوتی تجربه‌ای مدرن در مواجهه با متن

سردبیر رادیو گوشه گفت: کتاب‌های صوتی و الکترونیک در حال فراگیر شدن هستند و مردم ابزارهای جدیدی در اختیار دارند که از کتاب‌های چاپی به آن‌ها نزدیک‌تر است.

کتاب‌های صوتی

پوریا عالمی، سردبیر رادیو گوشه در گفت‌وگو با ایکنا درباره فعالیت‌های فرهنگی این  واحد صوتی گفت: رادیو گوشه واحد صوتی نشر چشمه است که از حدود دو سال پیش فعالیت‌های خود را در زمینه نشر کتاب‌های صوتی آغاز کرده است و پیش از شیوع ویروس کرونا در کشورمان، بر اساس برنامه‌ریزی که داشتیم، بنا بود مثل نوروز سال گذشته، هفت گفت‌وگوی اختصاصی با افرادی چون رخشان بنی اعتماد، فرزانه طاهری، رضا جولایی و ... منتشر کنیم و با شیوع ویروس کرونا مباحث دیگری را نیز به برنامه‌هایمان افزودیم اما پس از اعلام قرنطینه روند ضبط مختل شد؛ از این رو کتابخوانی را در خانه‌ها انجام دادیم. یکی از کتابخوانی‌ها مربوط به محمد رضایی‌راد، نمایشنامه‌نویس بود که رمانش را قبل از اینکه به چاپ برسد، در عید نوروز خواند و نسخه صوتی آن فصل به فصل در رادیو گوشه منتشر شد. 

وی افزود: مخاطبان کتاب‌های چاپی، صوتی و الکترونیک با هم همپوشانی دارند، اما یکی نیستند، یعنی ممکن است کسی که کتاب صوتی گوش می‌دهد، کتاب چاپی نخواند، با وجود اینکه این مسئله ذهن را درگیر خود می‌کند، اما جای نگرانی نیست و هر مخاطبی بر اساس سلیقه، ذائقه و نیاز خود سراغ کتاب موردنظرش می‌رود، در این میان کسانی هستند که کتاب صوتی را می‌شنوند، ترغیب شوند که نسخه چاپی آن را هم داشته باشند و یا برعکس.

عالمی ادامه داد: تجربه‌ای که ما در این زمینه داریم این است که برخی نویسنده‌ها مانند احمد پوری، علی خدایی، مرجانه شیرمحمدی و ... که کتاب‌های خود را خوانده‌اند، استقبال خوبی از این آثار شده است و یا برخی افراد که صدای خاص یا تجربه نمایش، تئاتر و ... داشتند، مانند نوید محمدزاده، هوتن شکیبا، گلاره عباسی، وحید رونقی و ... وقتی کتاب‌ها را خواندند، این کتاب‌ها هم مورد توجه مخاطبان قرار گرفت.

وی در ادامه در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا نویسندگان و ناشران درباره صوتی شدن کتابی که هنوز نسخه چاپی آن منتشر نشده، ترس و نگرانی نداشتند یا ندارند، بیان کرد: شاید برخی نویسندگان و ناشران به دلیل نبود قانون کپی رایت و یا ضعف قوانین موجود در کشورمان، نگرانی داشته باشند، اما تجربه‌ای که ما در رادیو گوشه داشتیم، غیر از این بود.

سردبیر رادیو گوشه گفت: ما در تهیه کتاب‌ها دقت لازم را داریم و از مجموع ۲۶ عنوان کتابی که منتشر کرده‌ایم، سه عنوان مانند «هیچ دوستی جز کوهستان» نوشته بهروز قوچانی با صدای نوید محمدزاده، «مغازه خودکشی» با صدای هوتن شکیبا و «فوتبال علیه دشمن» با صدای عادل فردوسی‌پور جزء پرشنونده‌ترین کتاب‌ها بوده است.  
 
وی درباره فعالیت پلتفرم رادیو گوشه افزود: پلتفرم رادیو گوشه هنوز فعالیت خود را آغاز نکرده و دو سال گذشته نیز، آثارمان را در پلتفرم‌هایی نظیر فیدیبو، نوار و کتابراه ارائه کردیم و مانند یک ناشر صوتی فعالیت داشتیم و حدود یک ماه دیگر پلتفرم رادیو گوشه فعالیت خود را شروع خواهد کرد. به همین دلیل دغدغه‌ای درباره اینکه نتوانیم پاسخگوی مخاطبان باشیم و زیرساخت‌های این مسئله را فراهم کنیم، نداشتیم، اما در پلتفرم رادیو گوشه، مطمئناً همه این مسائل در نظر گرفته خواهد شد.
 
عالمی یادآور شد: جهان از نظر ارتباطات به سرعت در حال رشد است و کتاب‌های صوتی و الکترونیک نیز در راستا فراگیر شده‌اند یعنی مردم ابزار‌های جدیدی در اختیار دارند که از کتاب‌های چاپی به آن‌ها نزدیک‌تر است و به نظر می‌رسد پس از قرنطینه که مردم وارد جریان سرعت زندگی می‌شوند و فرصت خواندن کتاب برایشان فراهم نخواهد بود و از این رو باز هم کتاب‌های صوتی مورد استقبال قرار خواهند گرفت و بخشی از جامعه که میل به خواندن داستان‌ها دارد، به پادکست‌ها گوش خواهد سپرد.
 
وی ادامه داد: به نظر می‌رسد بازار نشر کتاب‌های صوتی روز‌به‌روز رشد بیشتری داشته باشد و همه کسانی که در این بازار یا صنعت نشر الکترونیک فعال‌اند، تلاششان را برای رشد و توسعه بیشتر کنند و به همین دلیل آینده این کتاب‌ها را در کشورمان روشن می‌بینیم.
 
عالمی در ادامه درباره برنامه‌های سال جاری گفت: بنا داریم تا پایان سال تعداد کتاب‌های صوتی رادیو گوشه را به ۸۰ عنوان برسانیم که در فاز اول در حال تولید کتاب‌های نشر چشمه هستیم و در فاز‌های بعدی سراغ کتاب‌های ناشران دیگر می‌رویم.
انتهای پیام
captcha